Kamera & Bild testar

Test: 7 småryggor för fotofyllda heldagar

Lowepro Hatchback och Thinktank Streewalker har de bekvämaste bärsystemen i testet. Foto: Bengt Luthman
Acme Made Montgomery Street saknade tyvärr en del genomtänkta lösningar för att vara en riktigt bra väska. rnFoto: Bengt Luthman
F-stops Smokey Mountain var bland de mest diskreta kameraväskorna i testet. rnFoto: Bengt Luthman
Väskorna från Vanguard har de smidigaste öppningarna. Här ser vi Kinray Lite II 43. rnFoto: Bengt Luthman
F-stopsäcken gav lite bekymmer med sin tighta skyddsflärp över dragkedjan. rnFoto: Bengt Luthman
I flera ryggsäckar går det att ta ut kameradelen. Här är Lowepro Hatchbacks kameradel urtagen.rnFoto: Bengt Luthman
Flera av väskorna ger möjlighet att ta med stativ, men Lowepros är bland de stabilare och smartare. rnFoto: Bengt Luthman
Är väskan som rymmer mest kamerautrustning på ett bra sätt. Men inte så mycket annat. rnFoto: Bengt Luthman

Så här inför sommarens alla fotoutflykter kan det vara dags att se över utrustningen. Om du ska vara ute långa dagar med din utrustning är en bra kameraryggsäck något som kan vara skillnaden mellan en trevlig dag och en snedvriden rygg.

Om du inte kommer att ha med dig mer än en kamera med ett monterat objektiv så kanske den här texten är överflödig för dig. En sådan utrustning brukar gå bra att stoppa ner i en vanlig väska eller bäras i sin rem. Men om det är en tung kamera eller om du har med dig ett extra objektiv eller kanske en blixt, ja då vill man gärna ha en väska som är avsedd för ändamålet. Det finns många bra axelväskor, men ska man bära runt på kameran länge så är inte dessa så skonsamma för ryggen. En ryggsäck eller slingbag är ett bättre alternativ för den som vill ha med sig sin utrustning en heldag. Vi har testat sju ryggsäckar som alla rymmer en mindre kamerautrustning. Några har också lite extra utrymme för en extra tröja eller kanske en liten matsäck om hungern gör sig påmind.

Kraven man kan ställa på en ryggsäck som ska ta på sig uppdraget att omsluta ens utrustning och småpinaler är så klart olika beroende på vad man har för preferenser. Men några generella kriterier ska de ändå uppfylla. Bärsystemet ska vara bekvämt även om väskan är fylld. Samtidigt ska det vara lätt att komma åt kamerautrustningen så att inte väskan blir en anledning till att du inte fotograferar. Det är också en fördel om väskan inte skriker »kameraväska« eftersom det kan locka till blickarna från människor med mindre ärliga avsikter. Det bör sägas att vi inte testat väskorna så pass länge att vi kan säga något om hållbarheten på längre sikt, men i de fall något känns skört eller ohållbart så noterar vi så klart detta.

Den grundläggande layouten för Kinray Lite 45 är ganska enkel. Det finns ett stort huvudfack som är avdelat av ett kraftigt tygstycke. Den nedre delen är fylld av kamerainredningen och den övre är tom och avsedd för övrig packning. Vill man kan man riva ur hela kamerainredningen och använda ryggsäcken som en vanlig väska. Väskan rymmer utan större knussel en mindre systemkamera, med batterigrepp om man så önskar, ett monterat objektiv, ett extra objektiv och en blixt. Men då är det ganska fullt och inte helt smidigt att få ut sakerna då kameran gärna lägger sig lite i vägen. Kameradelen kommer man åt från en sidolucka i ryggsäcken, fördelen med detta är att man kan få ut kameran utan att ta av sig hela ryggsäcken, det räcker med att svinga runt den på sidan. Nackdelen är att öppningen är i minsta laget vilket gör att man måste gräva in med handen för att få ut sakerna som ligger längst ut åt sidorna. Övrigt i fick- och fästpunktsväg är en ytterficka som går längs hela framsidan på ryggsäcken och två fästpunkter för enbensstativ eller liknande. I vanliga fall brukar jag vara skeptisk till den här typen av fickor, eftersom de gärna blir oanvändbara till annat än ett par servetter när man fyller upp själva ryggsäcken. Men Vanguard har löst det bra, även om huvudfacket på ryggsäcken är fullt så förblir fickan användbar. Den rymmer en extra tröja, jacka eller varför inte en välfylld baguette. Själva bärsystemet är ganska enkelt, egentligen inte speciellt konstigt för en ryggsäck i den här storleken. Axelremmarna kan justeras på längden men inte på något annat vis, det finns en bröstrem och en midjerem som man kan stoppa undan om man vill. Trots det relativt snåla utbudet av justeringsmöjligheter sitter ryggsäcken bra. Fullpackad så hänger den bekvämt på ryggen och slänger inte runt. Axelremmarna sitter i rätt vinkel vilket gör att de inte skär in eller skaver. I botten finns även ett regnskydd. Allt som allt är det en trevlig ryggsäck.

F-stop är nog mer kända för sina rejäla väskor för fotografer som gillar att vara utomhus. Men de har även några serier för de mer urbana fotograferna. Med Smokey mountain har F-stop tagit en rejäl tugga av retrotrenden, ett kraftigt tyg och läder pryder utsidan på ett sätt som otvivelaktigt för tankarna bakåt i tiden. I konstruktionen är den ganska lik Vanguard Kinray, eller ja, väldigt lik egentligen. Ryggsäcken består av ett stort fack som är uppdelat i en kameradel och en del för annat. Denna uppdelning sker med en stoppad avskiljare som går att öppna med en dragkedja. Det övre facket når man uppifrån från en stor öppning, här finns det gott om plats för småsaker eller en extra tröja. Kameradelen öppnar man genom en dragkedja som, så att säga, klyver ryggsäcken på mitten. Det är inte en lika bra lösning som att öppna den på sidan eftersom det kräver att man tar av sig ryggsäcken helt och hållet för att få ut kameran smidigt. Dessutom är det inte helt lätt att få upp dragkedjan då den har ett täckande tygstycke över sig. Syftet med tygstycket är att skydda dragkedjan, men det sitter så pass tight att det istället gör det svårt att dra upp dragkedjan. Det kanske är något som ger med sig efter en längre tids användning, men för oss var det lite bökigt. Utrymmet i väskan rymmer utan vidare en systemkamera utan batterigrepp med ett objektiv monterat och ett extra objektiv. Det går att få ner lite mer men då börjar det bli svårt att packa det smart. Väskan har också ett stativfäste på utsidan men det känns inte väldigt stadigt, så det ska nog inte användas för något tungt. Väskan är annars skön att bära och ser bra ut om man gillar retrodesign. Men lite för många missar i kameradelen för att kännas helt bra.

UP-Rise II 43 skiljer sig från Kinray på ett par sätt, även om grundkonstruktionen är densamma. Innanmätet är uppdelat som i de flesta andra ryggsäckarna så att den övre delen är tänkt för prylar medan den nedre är tänkt för kamerautrustning. För att komma åt huvudfacket öppnar man upp hela framsidan på ryggsäcken, precis som man brukar göra på större ryggsäckar. Här måste man öppna för att komma åt hela utrymmet för kamerautrustningen. Det finns också ett sidofack, precis som på Kinray men därifrån kommer man bara åt kameran och någon extra pryl. Så vill man byta objektiv måste man ta av sig hela ryggsäcken för att plocka ur det man vill ha. Längs ryggsäckens framsida löper ett ytterfack som kan expanderas genom att man drar upp en dragkedja. UP-Rise II 43 har bara en axelrem och bärs som en slingväska, fördelen är att det går snabbt att svänga runt den för att få ut kameran, men har man mycket packning i den blir det lätt snedbelastning som kan vara slitsamt. Vi tyckte att den var bekväm att bära så länge den inte var för tungt lastad, en systemkamera med objektiv monterat, Väskan är ganska hård i materialet vilket gör att den håller formen även om den inte är fullpackad. Men det gör också att den inte är så följsam om man vill packa något lite otympligare. Förutom det stora extrafacket på framsidan av ryggsäcken finns en liten neoprenficka på sidan, här kan man stoppa ner en vattenflaska eller kanske ett enbensstativ. I det stora hela är det en trevlig säck men det vore smidigt om man kunde komma åt övrig kamerautrustning och prylarna utan att behöva öppna hela fronten på ryggsäcken.

Trots att namnet antyder att väskan är tänkt för video fungerar den bra även för den som tänker sig att fånga stillbilder istället för rörlig bild. Uppbyggnaden är densamma som hos flera andra, ett fack överst för diverse och en kamera del nederst. Den övre delen är här tänkt för att ha tillbehör som kan behövas när man filmar. Sladdhållare, fäste för hörlurar och så vidare. Men det går givetvis lika bra att stoppa ner en plånbok, en macka eller något klädesplagg. Utrymmet är dock inte jättestort så man får inte med lika mycket som i några av de andra säckarna. Däremot så är kameradelen bland de bättre. Den har en dragkedjeöppning som går på bredden över ryggsäcken. Väljer man att bara öppna den första flärpen kommer man åt kamerautrustningen från sidan utan att behöva ta av sig hela ryggsäcken. Vill man istället komma åt mer utrustning behöver man bara svänga runt ryggsäcken lite till och dra dragkedjan något längre bak så öppnas hela baksidan upp. Mycket smart. Väskan sitter skönt på ryggen, men kräver lite tyngd för att sätta sig på plats. En mellanstor systemkamera med objektiv monterat och två mindre objektiv extra får plats. På ena sidan har väskan ett utfällbart fäste för stativ, ett som verkar vara av det stabilare slaget. Eftersom det sitter på sidan är det fortfarande inte jättebekvämt att bära ett tungt stativ, men ett lättare trebensstativ eller enbensstativ sitter stabilt.

Tillsammans med F-stop är det här den ryggsäck som ser minst ut som en kameraväska. Inte helt dumt när man vistas i miljöer där en kameraväska lätt blir en måltavla för personer med lite oärliga planer. Väskans layout är lite annorlunda, det finns inga flyttbara väggar som är brukligt i en kameraväska utan här litar man på ett större vadderat fack med åtkomst från sidan och ett, till storleken mindre, vadderat fack. Spontant känns väskan konstruerad med en mindre kamera i tanke, en spegellös eller liknande. En mindre systemkamera kan också få plats men det är svårt att få den att ligga perfekt eftersom det inte finns några väggar att stödja den mot. Men en kamera med monterat objektiv och ett extra objektiv får plats, så länge det extra objektivet inte är större än en vanlig standardzoom. I huvudfacket kan man välja att komprimera ihop kameradelen och därmed få plats med mer andra saker i ryggsäcken, men det går inte att ta bort kameradelen helt och hållet. Ryggsäcken har även en laptopficka närmast ryggen där en 13-dator får plats. Främst på ryggsäcken finns en organisationsficka där man får plats med ett block, några pennor och ett par glasögon i det fodrade facket. Tyvärr känns det lite som man tänkt mer på utseende än funktion när man gjort den här väskan vilket gör att den inte hamnar bland favoriterna i det här testet.

Här har vi en väska som är rejält konstruerad. Det har inte varit något på någon av väskorna i testet som har känts svagt eller gjort av ett material som känns skört. Men Think Tankryggsäcken känns väldigt stabil. Kraftiga dragkedjor och rejäla material. Den har även ett av de bättre bärsystemen av väskorna i testet. Kraftiga vadderade axelremmar och ett förhållandevis brett midjebälte, ryggsidan är välventilerad. Men så är det också den ryggsäck som lastar mest utrustning i det här testet. Det är inga problem att få ner en mellanstor systemkamera med monterat objektiv och en handfull andra objektiv och tillbehör. Så vill man få med sig något extra som är större än en tennisboll så får man utnyttja delar av utrymmet designat för att rymma kameran. Det finns två fack på framsidan av ryggsäcken där det större är till för pennor, nycklar och lite andra smågrejer. Fack nummer två används för att stoppa ner stativbenen i när man spänner fast ett sådant med de medföljande remmarna. Det finns även sidofack av bälgmodell, men de expanderar inte så mycket när man trycker ner något i dem. Det sitter i och för sig en nätkil i fickorna så om man vill få plats med mer saker i dem kan man bara låta bli att stänga dragkedjan utan att sakerna ramlar ut av sig själv. Men för den som vill veta att prylarna ligger tryggt behövs mer utrymme.

Så nätkilarna är en smart idé men det räcker inte riktigt hela vägen fram tycker vi. Ett regnskydd följer med och ligger löst i ryggsäcken.

Det här är en ryggsäck som kommer från en av de modernare designerna från Lowepro. Den har inte den klassiska kameraryggsäckslooken, vilket är positivt, eftersom många rena fotoryggsäckar inte alltid är designade med bästa bärkomfort i första rummet. Hatchback är bekväm att bära och ser modern och rätt snygg ut. Färgen i den här modellen är inte direkt diskret, men den finns även i den något mer diskreta färgen svart. Säcken har ett tvådelat huvudfack där det ena utrymmet är till för extra utrustning och det andra innehåller kameraanpassad inredning. Kamerafacket öppnas från ryggsidan av väskan vilket är något av en nackdel eftersom det blir svårare att få ut kameran utan att ta av sig ryggsäcken helt. En sidoöppning hade varit perfekt. Hela kamerainsatsen går att plocka ut och snöra ihop vilket gör den till en liten väska i sig själv. På framsidan av ryggsäcken finns en stor platt ficka för till exempel en bärbar dator. Ett sidofack finns placerat på varje sida av ryggsäcken, dessa har stretchpaneler vilket gör att man kan trycka ner en flaska eller en ihoprullad jacka och den stannar kvar. Kamerautrymmet är inte så stort som man skulle kunna tro vid första anblick, men här ryms en mindre systemkamera med ett monterat objektiv och ett par mindre objektiv. Det följer även med ett regnskydd som sitter i botten på ryggsäcken.