Intervju

Byråbilderna som säljer

Vi kollar in hur bildbyråmarknaden fungerar, vad roylaltyfria bilder och microstock innebär samt tar reda på vilka bilder som säljer bäst.

Publicerad

Det är tuffa tider för världens proffsfotografer sedan papperstidningarna nått pensionsålder, digitalkameran gjort entré och tekniskt bra bilder plötsligt står som spön i backen. Men det går inte att klaga på att fler äger en kamera.

Många yrkesfotografer har de senaste åren sett sina inkomster från bildbyråförsäljning sjunka drastiskt. I vissa fall från flera miljoner per år till marginella summor i bokföringen.

Anledningen är konkurrensen från hobbyfotograferna som erbjuder royaltyfria bilder i mängder till lågt pris. En billig affär för kunden som kanske inte har så höga kvalitetskrav..

För hobbyfotografen kan den här typen av försäljning innebära att han blir erbjuden ett par tusen för en bild som annars kanske skräpat på en hårddisk, osedd och bortglömd.

Förr såldes rätten att använda en specifik bild vid ett specifikt tillfälle. Det kallas rättighetsskyddade bilder – rights managed (rm). Nu blir det allt vanligare att kunden köper rätten att använda bilden fritt för ett obegränsat antal publiceringar – royaltyfritt (rf). Denna typ av bildförsäljning erbjuds av de flesta bildbyråer idag.