https://www.kamerabild.se/artiklar/intervjuer/erik-johansson-om-retusch-viktigt-att-perspektiven-st-mmer
543225
Intervju

Erik Johansson om retusch: »Viktigt att perspektiven stämmer«

Det är overkligt, men ändå realistiskt. Erik Johansson skapar fantasivärldar som samtidigt ser äkta ut. Och för att nå dit ställer han sig hela tiden frågan: »Hur skulle det här se ut om det var fotograferat?«.

Erik Johansson

Ålder: 28 år

Bor: Berlin i Tyskland

Familj: Flickvän

Gör: Fotograf och retuschör

Utrustning: Canon EOS 5D Mark II med objektiven Canon EF 24–70/2.8L USM, Canon EF 17–40/4L USM, Canon EF 70–200/4L USM. Blixtar från Canon samt Elinchrom RX600. Arbetar på PC med Windows 7 och Eizo Coloredge-skärmar. Retuscherar i Adobe Photoshop CS6.

Webb: erikjohanssonphoto.com

Inledning

– Det är retuscheringsväder i Berlin i dag, säger Erik Johansson när jag ringer upp honom för att prata om hans arbete som fotograf och retuschör.

En gråmulen dag lämpar sig för att arbeta vid datorn, även om det kanske inte spelar så stor roll för Erik som nästan alltid har kontoret mörklagt för att kunna fokusera på sina bilder.

Sedan två år tillbaka bor han i Berlin. Efter flera semesterresor till staden bestämde han sig tillsammans med flickvännen för att bosätta sig där.

– Det är en intressant stad med mycket kontraster, förklarar Erik som tidigare har bott i Göteborg och Norrköping.

Men allt började på en gård utanför Götene, där Eriks pappa är lantbrukare.

– Jag hade alltid nära ut till naturen vilket nog har färgat min bildstil. För du formas ju absolut av den miljö du växer upp i. Jag gillar stora vida vyer vilket ofta går igen i mina bilder. Och när jag tänker på en idé så får jag ofta en koppling till en miljö eller plats där jag har varit innan. Därför är många av mina bilder fotograferade där jag växte upp. Men planen nu är att jag ska göra mer bilder av Berlin, med en mer urban miljö.

 

Använde först Paint Shop

Retuschören och fotografen Erik Johansson skapar från huvudet, samtidigt som han vill att bilderna ska se fotograferade ut. Foto och retusch: Erik Johansson

Använde först Paint Shop Pro

Erik har alltid gillat att rita och uttrycka sig visuellt. Och när han som 15-åring fick sin första digitalkamera ville han genast ta in bilderna i datorn för att se vad han kunde göra med dem.

– Även om jag ritade mycket så passade det mig bättre att skapa med hjälp av bilder. Istället för att dra ett streck med en penna använder jag mig av bilder.

Erik redigerade sina första bilder i programmet Paint Shop Pro, i en gratisversion som bara fick nyttjas i 30 dagar.

– Då drog jag tillbaka klockan på datorn för att kunna använda programmet längre, säger Erik med ett skratt.

Så småningom skaffade han sig Photoshop och gjorde allt mer avancerade saker. Hans intresse låg hela tiden på att försöka visualisera idéer han hade i huvudet.

– Jag lärde mig retuschering först och utvecklade därefter mitt fotograferande för att få det material jag behövde för att kunna göra en bild i datorn. Jag skapar från huvudet, men det ska ändå se ut som att det är fotograferat.

Erik kallar det för fotorealistiskt, vilket har blivit något av ett varumärke för honom. Och troligen en stor anledning till att han sedan 2010 kan leva på sin bildkonst. I dag har han kunder som Adobe, Google och Microsoft. Sin första uppdragsgivare fick han genom att publicera bilder på ett nätforum. Kunden ville i en bild få en pool monterad på en bakgård där det inte fanns någon pool, och det skulle se verkligt ut.

– Med alla mina bilder vill jag att resultatet ska uppfattas som ganska enkelt, trots att det ligger en massa arbete bakom, säger Erik.

Hobbyn tog överhanden

 

Erik vill att hans bilder ska vara fotorealistiska, det ska se verkligt ut trots sin overklighet. Foto och retusch: Erik Johansson

Hobbyn tog överhanden

Erik beskriver mycket av sin verksamhet som problemlösning, något han verkar gilla. Kanske är det därför han även har studerat datateknik vid Chalmers universitet och tagit en master i interaktionsdesign. Men något ingenjörsjobb blev det inte efter examen, hobbyn tog överhanden och Erik bestämde sig för att börja frilansa som bildskapare. I dag delar han tiden mellan egna projekt och bilder som görs på uppdrag.

– När reklambyråer hör av sig så har de ofta tydliga idéer av vad de vill ha, vilket kan vara både roligt och utmanande. Men att skapa helt själv är det ultimata. De egna projekten är bra för att kunna rensa huvudet ibland, men tyvärr får jag allt mindre tid för det.

Vad är annars den största skillnaden mellan dina egna projekt och det du gör på uppdrag?

– Att det inte finns någon tidspress när jag gör något eget. Då kan jag lämna en bild i några veckor för att sedan se den igen med nya ögon. Ibland är det viktigt att låta saker få ta tid för att kunna se mer objektivt på det man gör, det blir ofta mer kreativt.

 

Det är viktigt att ljuset stämmer i alla delar av bilden, därför använder sig Erik av mobilappen Sun seeker som visar var solen befinner sig vid olika tidpunkter. Foto och retusch: Erik Johansson

Upp till 150 lager i en bild

Arbetsprocessen för Erik, när han skapar en bild, består av tre delar. Först skissar han en idé i ett block för att planera hur bilden ska skapas. Därefter börjar insamlandet av material, att ta sig till olika platser för att fotografera. Slutligen sätter han sig vid datorn och Photoshop för att kombinera de olika bilderna.

– Principen är att stapla alla bilder på varandra och maska ut det som ska synas.

Det låter enkelt, men en färdig bild kan bestå av upp till 150 lager. Och resultatet blir aldrig lyckat om grundmaterialet är fotograferat på fel sätt. Här ligger en stor del av hemligheten bakom Eriks bilder – han ser till att göra rätt från början.

– För att en bild ska uppfattas som realistisk är det viktigt med samma typ av ljus i alla delar. Det är också viktigt att perspektiven stämmer. Därför försöker jag fånga så mycket som möjligt av bilden redan när jag fotograferar.

Som exempel nämner Erik bilden där en person släpper ut båtar ur en tavla. (Se bilden samt arbetet bakom i bildspelet ovan.) Då byggde han en behållare bakom ramen för att på så sätt hälla ut vatten ur tavlan. Dessutom monterade han in en blixt i behållaren som sedan blev solen i tavlan.

– Det hade tagit längre tid att göra allt jobb i Photoshop, att bygga boxen gick på en halvtimme, förklarar Erik.

Båtarna i bilden har han fotograferat uppifrån broar, för att få rätt perspektiv.

– Jag försöker alltid att få perspektiven så rätt som möjligt redan när jag fotograferar, även om de ibland går att justera lite i efterhand – framför allt med mer boxiga objekt. Men ljuset är knepigare, det kan vara både hårt och mjukt. Då måste jag utgå från en bild och sedan fotografera alla andra i samma ljus för att det ska matcha.

Till sin hjälp har han appen Sun seeker i mobilen som visar var solen befinner sig vid olika tidpunkter, kopplat till platsen där han är.

– Framför allt starkt solljus är svårt, då måste jag verkligen fundera på om det går att fota alla delar med det ljuset. Molnigt väder är betydligt enklare samtidigt som det inte är en lika stor utmaning.

Erik fotograferar alltid i raw-format och med kameran på stativ, för att få ett så stort skärpedjup som möjligt. Han menar att det är lättare att i efterhand göra bilden mer suddig än tvärtom. Dessutom har han ofta personer med i bilden för att öka dramatiken och för att betraktaren ska förstå perspektiven bättre. Men annars går Erik mycket på känsla i sitt skapande.

– Det finns inget magiskt trick för vilka inställningar jag ska ha, utan jag utgår från vad som känns rätt vid varje bild.

Har ingen helikopter

 

När Erik arbetar är han i sin egen värld, han har ofta helt mörklagt och lyssnar på musik. Foto och retusch: Erik Johansson

Har ingen helikopter

Erik berättar ivrigt om sina idéer och det är tydligt att han inte lider brist på fantasi. Han har skissblock liggandes överallt, fulltecknade med idéer. Men vissa ratar han, för att de inte går att genomföra.

– Ju fler bilder jag sätter ihop desto mer ser jag vad som går att göra. Men även med idéer som jag inte riktigt tror på kan jag använda delar av dem till andra bilder. Sen finns det fysiska begränsningar, jag har ju ingen helikopter som jag kan flyga runt i och hitta alla perspektiv. Men jag använder mig mycket av stegar. I bildskapandet gäller det att hela tiden tänka på hur saker kan kombineras till något nytt och annorlunda – att hela tiden tänka tvärtom och försöka uppnå något oväntat.

 

En bild kan bestå av upp till 150 lager i Photoshop. Foto och retusch: Erik Johansson

Gillar att dela med sig

Inspiration för sitt skapande hämtar Erik från allt han möter i sin omgivning, bland annat tittar han mycket på verk av konstnärer som Salvador Dali och René Magritte.

– Jag gillar även att se vad andra retuschörer gör, men då blir det mer att dissekera hur de har löst olika saker. Jag känner ingen konkurrens jämte dem, utan tycker det är kul att mer av den här typen av bilder kommer fram. Själv gillar jag att dela med mig av mina idéer.

Ibland gör han bakom-kulisserna-videos där han mer ingående berättar om arbetet bakom en bild. Men han vill inte avslöja allt, för då försvinner lite av magin kring hans bilder. Han vill inte heller påstå att han har något budskap med sina bilder, utan det är upp till varje betraktare att tolka dem.

– Det handlar inte om att jag vill vara mystisk, utan jag tycker bara att folk ska få tolka bilderna på sitt sätt. När jag var liten läste jag inte texten så mycket i barnböckerna utan jag tittade mest på bilderna och gjorde mina egna berättelser. Ungefär så vill jag att det ska vara med mina bilder.

Funderar på mellanformat

 

Erik har inte något budskap med sina bilder, utan det är upp till varje betraktare att tolka dem. Foto och retusch: Erik Johansson

Funderar på mellanformat

När Erik fotograferar använder han ofta en Canon EOS 5D Mark II. Men han testar just nu en mellanformat som han kanske uppdaterar till i sommar. Med en sådan skulle han få större bildfiler och inte behöva känna någon begränsning i grundmaterialet. Redan i dag händer det att han hyr en mellanformat inför vissa fotograferingar.

Till retuscheringsarbetet använder han sig av en PC med kraftiga resurser som klarar stora bildfiler. Han jobbar med två skärmar från Eizo, en för verktygen i Photoshop och en för själva bilden. Arbete styr han med en penna mot en Wacombräda.

– När jag arbetar är jag i min egen värld, jag har ofta helt mörklagt och lyssnar på musik. Med stora projekt måste jag ibland sitta flera dagar i sträck framför datorn, vilket kan bli lite segt. Då kan det vara skönt att komma ut och träffa folk efter det.

För Erik tar det minst två veckor att skapa en bild från det att han har en färdig idé. Men flera av hans personliga projekt kan pågå under betydligt längre tid, upp till flera månader. Och om idéerna kräver bilder från platser som är svåra att hitta, så kan arbetet ta ännu längre tid.

 

Erik har skissblock liggandes överallt, fulltecknade med idéer. Men vissa ratar han, för att de inte går att genomföra. Foto och retusch: Erik Johansson

 

Tror du att du arbetar med detta om tio år?

– Svårt att säga, jag har bara frilansat på heltid i tre år. Men jag trivs jättebra med det jag gör. Framöver tror jag att det blir mer egna projekt och mer avancerade saker. Dessutom har jag lite lösa planer på att testa film. Jag håller på att experimentera med det och kanske blir det någon kortare film redan i år. Filmerna ska ha samma känsla som i mina stillbilder, men med ytterligare en dimension. I framtiden kommer jag hur som helst att alltid hålla på med foto.

Erik Johansson

Ålder: 28 år

Bor: Berlin i Tyskland

Familj: Flickvän

Gör: Fotograf och retuschör

Utrustning: Canon EOS 5D Mark II med objektiven Canon EF 24–70/2.8L USM, Canon EF 17–40/4L USM, Canon EF 70–200/4L USM. Blixtar från Canon samt Elinchrom RX600. Arbetar på PC med Windows 7 och Eizo Coloredge-skärmar. Retuscherar i Adobe Photoshop CS6.

Webb: erikjohanssonphoto.com