Intervju

Jacob Sjöman: När ljuset är magiskt

Vy över New York. Foto: Jacob Sjöman
Det gäller att hitta rätt tidpunkt på dygnet när landskapet blir spännande. Foto: Jacob Sjöman
Även när Jacob gör privata resor passar han alltid på att ta allmänna bilder, som han sedan kan sälja genom bildbyrån Folio. Hans bilder från till exempel New York har sålt bra. Foto: Jacob Sjöman
Jacob Sjöman har fotograferat många olika typer av landskap runt om i världen, även golfbanor. Här en bana på Fuerteventura på Kanarieöarna fotograferad med ett snett motljus. Foto: Jacob Sjöman
Foto: Jacob Sjöman
I kameraväskan har Jacob en Canon 5D Mark III, med vilken han gärna använder sig av Canons zoomobjektiv 24u201370mm och 70u2013200mm.rn Foto: Jacob Sjöman
Jacob levererar nästan alltid färgbilder eftersom det är vad kunden efterfrågar. Och det är ofta färgen i Jacobs bilder som skapar en stämning. Foto: Jacob Sjöman
Jacob Sjöman försöker hela tiden hitta nya vinklar och kompositioner. Dessutom gillar han att komma upp en bit i luften för att framhäva landskapet, som detta i Norge. Foto: Jacob Sjöman
Berg och djupa dalar i Norge. Foto: Jacob Sjöman
Foto: Jacob Sjöman
Bilden är fotograferad i Norge. Foto: Jacob Sjöman
Trollstigen i Norge. Foto: Jacob Sjöman
Även efter att solen har gått ner kan det uppstå ljusfenomen som gör bilderna intressanta. Foto: Jacob Sjöman
Val d'Isère i de franska alperna. I de allra flesta landskapsbilder utgår Jacob från flera exponeringar för att kunna få både himmel och landskap rätt exponerat. Foto: Jacob Sjöman
New York. Foto: Jacob Sjöman

Ljuset, vädret och vinklarna har fotografen Jacob Sjöman full koll på när han fotograferar, inte minst när ett landskap breder ut sig framför kameran.Efter tio år som professionell fotograf vet Jacob hur han skapar en lyckad bild, även om ljuset inte är det bästa.”Då gäller det att anstränga sig till max”, säger han.

Att upptäcka nya platser är något som driver Jacob Sjöman. Han gillar att resa och attraheras av att fotografera i olika miljöer.

Jacob Sjöman

 

Ålder: 32 år

Bor: Tyresö

Familj: Frun Emelie, nyfödda Adele och engelska bulldogen Maggan.

Gör: Fotograf

Utrustning: Två stycken Canon 5D Mark III med objektiven 24–70mm, 70–200mm och 14mm. Redigerar bilderna i Photoshop CC på en bärbar Mac Book Pro samt en stationär iMAC i7 med 27 tums skärm. Använder manfrottostativ. Har även haft en drönare som han kraschade med häromåret. Så därför tycker Jacob att det är bättre att hyra.

Webb: sjomanart.com

– Jag får en kick av att bara vara där, oavsett om det är i New York eller i ett landskap i Norge, säger Jacob.

Nu närmast väntar en resa till Kuala Lumpur i Malaysia, berättar han medan vi funderar på vilken typ av kaffe vi ska beställa på caféet där vi befinner oss. Det blir en islatte för Jacob.

Han är en trogen läsare av Kamera Bild och tycker det ska bli kul att dela med sig av sina kunskaper. Allt började med att han sökte till Gamleby fotoskola, till den tvååriga utbildningen med inriktning mot reklam och magasin.

– Jag kom in där trots att jag hade nästan alla fel på teknikprovet, tror jag bara fick ett poäng på den delen. Men det var tur att just teknikdelen var något man kan lära sig på utbildningen.

Jacobs tid i Gamleby blev dock inte så långvarig, redan efter ett halvår valde han att sluta – han hade blivit erbjuden ett jobb.

– Jag började arbeta för ett företag i Göteborg som levererade bilder till olika bilföretag, som Volvo och Saab. Men det var efter mycket om och men som jag hoppade av utbildningen. Jag hade inte så mycket erfarenhet fast lärde mig en hel del av att arbeta. Det blev som en sorts skola det också.

Att ha en uppdragsgivare var en ny grej, och ställde andra krav på Jacob än när han fotograferade på eget initiativ.

– Det finns alltid dagar när omständigheterna inte är med dig, men du måste likväl kunna leverera dina bilder. Jag tycker fortfarande det är svårt att fota under sämre förhållanden, men du måste lösa det. Ibland kräver även uppdragsgivaren att du fotar under en specifik dag.

Trollstigen i Norge.

Gillar att växla mellan genrer

I dag har Jacob en stor bredd som fotograf, vilket han har valt att framhäva i sin profession.

– Det är ofta bra att vara nischad som fotograf, dock vill inte jag arbeta så. Jag tycker det är roligare att fotografera allt från porträtt till landskap. Sen vill jag förstås, oavsett vilken bild det är, alltid få fram estetiken och tänker mycket på ljuset och kompositionen.

Att kunna växla mellan olika typer av uppdrag är något Jacob upplever som stimulerande – och det är viktigt för honom.

– Ett roligt uppdrag ger energi medan något du inte brinner för kan ta död på fotoglädjen. Ofta är det kul med uppdrag där du kan addera något eget och skapa något unikt. Det är förstås roligare än när kunden har en klar mall för hur allt ska göras. Då finns det inte så mycket utrymme för mig som fotograf att tänka till.

Även om Jacob inte har valt att nischa sig, är ändå olika typer av landskapsbilder något av ett signum för honom. Och medan han tar en klunk av sin islatte förklarar han vad som är viktigt att tänka på när han fotograferar den typen av bilder.

– Jag vill få dem ganska rena. Är det för rörigt så förlorar oftast bilden i estetiskt värde, då blir det bara ett virrvarr. Först undersöker jag ljuset på platsen, för att se var solen går upp och ner. Jag har dessutom järnkoll på vädret och kollar alla vädersajter, till exempel kan en dimma i solljus bli magisk. Slutligen gäller det att hitta de rätta vinklarna.

Ofta försöker Jacob även komma upp i luften på något sätt. Finns det ingen höjd i närheten så använder han sig av ett maststativ eller en drönare som han kan styra via en monitor. Om ekonomin tillåter så händer det även att han flyger helikopter för att få en bättre fotovinkel.

– Men det är viktigt med en horisontlinje, annars blir det svårt att orientera sig. Därför vill jag inte komma för högt upp, då tappar man kopplingen till platsen.

Hur ljuset faller är också en viktig faktor för att en landskapsbild ska bli spännande. Jacob gillar ett snett motljus som ofta ger bilden mer dynamik och skuggor, och där betraktaren leds in i bilden.

– Det rekommenderas inte att fota rakt mot solljuset, då försämras bildkvaliteten avsevärt. Och jag aktar mig även för ett ljus rakt bakom mig, vilket gör att motivet blir ganska platt. Ett sidoljus kan också vara helt okej, säger Jacob och fortsätter:

– Men det viktiga är att känna in stället. Ju mer man förbereder sig desto bättre blir det. Och har man fotat under en dag och tycker sig ha fått bra bilder, så kan man komma tillbaka dagen därpå och garanterat få nya bilder som kanske blir ännu bättre. Det gäller att hela tiden försöka hitta nya vinklar och kompositioner.

Jacob Sjöman har fotograferat många olika typer av landskap runt om i världen, även golfbanor. Här en bana på Fuerteventura på Kanarieöarna fotograferad med ett snett motljus.

Att fota vid en soluppgång eller -nedgång är ofta tacksamt för slutresultatet, och Jacob ger sig därför gärna ut och fotar tidigt på morgonen.

– Men då ska man inte komma till platsen när solen går upp, utan vara där 30–45 minuter innan så att du är redo när du ska ta bilden. Med lite tidsmarginal hinner du även göra vissa justeringar och kanske även flytta till en ny plats.

Men vad gör du om ljuset är dåligt, och du ändå måste leverera en bild?

– Jag var i Barcelona för en tid sedan för att fotografera en golfbana. Jag hade tre dagar på mig och det var molnigt hela tiden. Då får man anstränga sig till max för att få bra bilder. Men även ett diffust ljus kan ge en stämning. Nu löste det sig dock, för jag fick ett par minuter solljus när solen gick ner, och då tittade fram under molnbanken. Men då gäller det att vara beredd. Och det krävs att man är ute hela tiden för att fånga glimten när solen tittar fram.

Golfbilder är ett annat ben som Jacob står på. Han har själv ett stort intresse för sporten och har studerat vid ett golfgymnasium. Efter att ha erbjudit sina fototjänster till en golfklubb i Göteborg har han i dag rest runt till en mängd golfbanor runt om i världen.

– Bilderna fungerar som marknadsföring för att locka dit golfturister. Tanken med mina bilder är att livet ska kännas härligt på en golfbana, att reslusten väcks.

New York.

Sålde bilder från bröllopsresan

Den största delen av sin arbetstid lägger Jacob i dag på olika typer av uppdragsfotograferingar. Men vid sidan om det skickar han även bilder till olika bildbyråer. I Sverige är han kopplad till byrån Folio.

– Jag passar alltid på att fota allmänna bilder av en stad när jag ändå är där. De går alltid att sälja genom en bildbyrå, och kan vara ett smart sätt att få in schyssta extrapengar. Till exempel 2010, när jag gifte mig, så var jag och min fru på bröllopsresa till Frankrike, i närheten av Nice. Då frun var trött och ville vila upp sig efter bröllopet, så sprang jag ut och fotade istället. De bilderna har finansierat hela bröllopsresan i efterhand.

Jacob menar att det som fotograf är svårt att skilja på jobb och nöje, och det är något han gillar med sitt arbete.

– Det är få yrken där du kan förena fritidsaktiviteter med att få in pengar. Är det schysst väder så kan jag passa på att fota något jag tycker är fint.

Ofta har bildbyrån önskemål på vilken typ av bilder de vill ha, beroende på vad de för tillfället behöver. I Sverige har Jacob fotat mycket i städerna Göteborg och Stockholm, men även längs med hela västkusten och ute i Stockholms skärgård. Bilder från dessa miljöer efterfrågas ofta. Av sina utlandsbilder så har de från New York och Alperna sålt bra.

Oftast ger bildbyråbilderna inte några stora summor per enskild såld bild, men om man som fotograf har sett till att ha många olika bilder med skiftande motiv så ökar chansen för att lyckas sälja mer.

– Det gäller att få ut bilderna så att kunden kan hitta dem. Det kan också vara bra att kontakta kunden direkt och säga »jag ska åka dit, behöver ni några bilder därifrån?«. Att vara lite proaktiv kan ge jobb.

Om det är en golfbana eller något annat typ av landskap som Jacob ska fotografera, så utgår han alltid från en klassisk traditionell bildkomposition.

– Till 80 procent arbetar jag med att placera motiven ut i sidorna av bilden och arbetar en del med tredjedelsregeln. Men om jag skulle göra så hela tiden så blir alla bilder likadana. Därför måste jag våga utmana mig lite, vilket jag gör på de resterande 20 procenten. Dock får det inte bli effektsökeri, att det till exempel blir sneda horisontlinjer som inte tillför något i bilden. Man ska inte göra saker bara för att – för att skoja till det. Men en oväntad komposition som fungerar kan samtidigt ge en spännande bild.

I de allra flesta fall levererar Jacob färgbilder, eftersom det är vad kunderna efterfrågar. Han själv gillar svartvitt, vilket även en del kunder gör – men det är färg som säljer bäst.

– Det är ju mycket färgen i mina bilder som ger stämningen. Och när jag redigerar mina bilder så försöker jag hela tiden utgå från hur jag upplevde färgerna när jag fotograferade på platsen. Samtidigt så vill jag ju hela tiden att det ska bli en så fin bild som möjligt, vilket innebär att jag korrigerar färger och även mörkar ner eller ljusar upp olika delar. Det gör man ju för att leda in till det som betraktaren ska se först i bilden.

Bra att få kritik – för att utvecklas

Jacob redigerar alla sina bilder själv, vilket känns som en självklarhet för honom.

– Bilderna blir som ens eget barn och då är det svårt att lämna över dem i någon annans händer – någon som inte har varit med när bilden togs och sett hur det såg ut på platsen. Dessutom hänger min fotografstil mycket ihop med hur jag bearbetar bilderna. Det är på samma sätt som att en artist inte skulle vilja att man är inne och pillar på ens låt eller konstverk.

Däremot rekommenderar Jacob att man låter någon annan få titta på ens bilder för att komma med åsikter.

– Då ska det inte vara en ryggdunkare, utan någon utomstående som är kunnig inom ämnet och som du kan ta kritik ifrån. Man kan bli arg och det kan kännas hårt, men det får dig att tänka annorlunda och att utvecklas som fotograf. När jag själv i början av min fotokarriär fick kritik så kunde jag ta illa vid mig. Det kändes som att energin dog, fast det är så viktigt med kritik – för det är där någonstans som känslan väcks att vilja göra ett bra jobb och försöka hitta något nytt. Om en kund inte är hundra procent nöjd så får man jobba så att kunden blir det.

I kameraväskan har Jacob en Canon 5DMark III, med vilken han gärna använder sig av Canons zoomobjektiv 24–70mm och 70–200mm.

– Jag är inte så mycket för fasta objektiv. Jag är ofta styrd av att bara kunna stå på en viss plats och behöver då kunna zooma för att anpassa bildutsnittet. Men jag har även ett objektiv med brännvidden 14mm som är raktecknande, och därför bra i olika arkitektursammanhang. Med den kan jag få en rymd i ett litet utrymme. Jag har även testat ett 400mm, men det är otympligt och tungt och inte så lätt att arbeta med.

Jacob förordar även att använda sig av stativ, inte minst vid soluppgångar då ljuset inte är så starkt. Han undviker gärna att gå upp i för höga iso-tal, eftersom kunderna inte vill ha bilder med för mycket brus.

Val d'Isère i de franska alperna. I de allra flesta landskapsbilder utgår Jacob från flera exponeringar för att kunna få både himmel och landskap rätt exponerat.

Ofta är det svårt för Jacob, på samma sätt som det är för de flesta landskapsfotografer, att fånga hela miljön i en exponering. Det blir ofta flera för att få ihop till en bild.

– Fotograferar jag en bild med ett motljus snett framifrån, så brukar jag hålla handen för solen för att först ta nederdelen i rätt exponering. Sedan fotar jag solen och bygger därefter ihop de två exponeringarna.

Varje resa är som ett äventyr

Resan till Kuala Lumpur som står på tur härnäst, är ett resmål som Jacob inte har besökt tidigare. Och även om han gör research innan så kommer han dit ganska nollställd när det gäller vilka miljöer han ska fotografera.

– Det är lite som ett äventyr. Och den upptäckarglädjen vill jag fånga i bilderna.

Innan vi lämnar caféet avslutar Jacob intervjun med att uppmuntra alla som vill satsa på foto att inte ge upp för lätt.

I kameraväskan har Jacob en Canon 5D Mark III, med vilken han gärna använder sig av Canons zoomobjektiv 24–70mm och 70–200mm.

– I början tyckte inte jag att det hände något trots att jag hade bra bilder. Men om man har drivkraften så kommer man vidare. Det gäller att sätta upp mål – att på ett papper formulera vad du vill göra. Och om du bara uppnår50 procent avdetta så har du ändå tagit dig framåt. Ett tips är att titta på andra fotografer för att få inspiration, inte för att kopiera, men för att förstå mer hur de arbetar vilket kan få dig att utvecklas framåt. Och ju mer du fotograferar – desto bättre blir du!