https://www.kamerabild.se/artiklar/intervjuer/s-f-r-han-liv-i-prylarna
523314
Intervjuer
Intervju

Så får han liv i prylarna

● BILDSPEL Philip Karlberg arbetar med ett projekt där han fotograferar gitarrpedaler genom ett akvarium med vatten. Foto: Johan Wessel
[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550175.jpg?itok=IZ023PG9', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550175.jpg?itok=IZ023PG9', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550175.jpg', w: 1512, h: 1000, title: 'Philip Karlberg arbetar med ett projekt där han fotograferar gitarrpedaler genom ett akvarium med vatten. Foto: Johan Wessel ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550176.jpg?itok=fk2XzV83', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550176.jpg?itok=fk2XzV83', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550176.jpg', w: 647, h: 1000, title: 'Som stillebenfotograf är det mycket pillande med detaljer innan bilden sittter som den ska. Foto: Johan Wessel ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550177.jpg?itok=RvLtG2G3', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550177.jpg?itok=RvLtG2G3', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550177.jpg', w: 750, h: 1000, title: 'Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550178.jpg?itok=j5zoAI7-', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550178.jpg?itok=j5zoAI7-', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550178.jpg', w: 751, h: 1000, title: 'Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550179.jpg?itok=O3hh7YIy', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550179.jpg?itok=O3hh7YIy', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550179.jpg', w: 1333, h: 1000, title: 'Ett eget experiment där Philip byggde upp kända ansikten i hålplattor. Biderna fick stor uppmärksamhet när de kom ut. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550180.jpg?itok=kt0Vj9SI', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550180.jpg?itok=kt0Vj9SI', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550180.jpg', w: 749, h: 1000, title: 'Pin Art, Johnny Depp, maj 2012. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550181.jpg?itok=Ec_7qUsz', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550181.jpg?itok=Ec_7qUsz', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550181.jpg', w: 750, h: 1000, title: 'Pin Art, Karl Lagerfeldt, maj 2012. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550182.jpg?itok=YGUcOOIl', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550182.jpg?itok=YGUcOOIl', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550182.jpg', w: 750, h: 1000, title: 'Pin Art, Jackie O, maj 2012. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550183.jpg?itok=IZ3yPibd', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550183.jpg?itok=IZ3yPibd', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550183.jpg', w: 750, h: 1000, title: 'Ett redaktionellt uppdrag för Plaza där Philip har haft lite friare tyglar i sitt bildskapande. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550184.jpg?itok=P1qfGW7s', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550184.jpg?itok=P1qfGW7s', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550184.jpg', w: 750, h: 1000, title: 'Figurines, november 2012. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550185.jpg?itok=Sit81A9g', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550185.jpg?itok=Sit81A9g', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550185.jpg', w: 756, h: 1000, title: '33 RPM, personligt projekt från november 2011. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550186.jpg?itok=d15V4fEB', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550186.jpg?itok=d15V4fEB', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550186.jpg', w: 750, h: 1000, title: 'Ett fotouppdrag för smyckestillverkaren Swarovski. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550187.jpg?itok=j_9EOINW', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550187.jpg?itok=j_9EOINW', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550187.jpg', w: 1500, h: 1000, title: 'I Sydafrika arbetade Philip med en Rollei X-Act 2. ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550188.jpg?itok=KK_GXuiU', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550188.jpg?itok=KK_GXuiU', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550188.jpg', w: 1333, h: 1000, title: 'Manor, maj 2012. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550189.jpg?itok=6i-wSfcZ', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550189.jpg?itok=6i-wSfcZ', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550189.jpg', w: 750, h: 1000, title: 'Våren 2012 var Philip i Kapstaden i Sydafrika och gjorde ett inredningsjobb för Manor. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550190.jpg?itok=ZI2Em-T7', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550190.jpg?itok=ZI2Em-T7', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550190.jpg', w: 1500, h: 1000, title: 'Det är ofta flera personer involverade vid fotograferingen. ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550191.jpg?itok=2YrEGwou', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550191.jpg?itok=2YrEGwou', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550191.jpg', w: 750, h: 1000, title: 'Inredningsbilder som publicerades i Plaza 2011. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550192.jpg?itok=o2shku6E', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550192.jpg?itok=o2shku6E', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550192.jpg', w: 1341, h: 1000, title: 'Möblerna till inredningsjobbet är skapade av arkitekten Per Söderberg. Foto: Philip Karlberg ' },{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550193.jpg?itok=e5WXVXyw', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550193.jpg?itok=e5WXVXyw', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550193.jpg', w: 1333, h: 1000, title: 'Plaza Deco, november 2011. Foto: Philip Karlberg ' },]

Totalbetyg

Philip Karlberg bygger visuellt upp små berättelser i sina bilder när han fotograferar klockor eller smycken. Som stillebenfotograf försöker han locka fram en viss stämning hos betraktaren.– Jag vill att man associerar bilderna med något, säger Philip när Kamera & Bild träffar honom.

Philip Karlberg

Philip Karlberg

Ålder: 39 år

Bor: I Nacka utanför Stockholm

Familj: Fru och dotter

Gör: Stillebenfotograf

Utrustning: Rollei X-Act 2, Hasselblad H4 och Canon 5D Mark II Blixtar från Profoto och Broncolor

Aktuell med: Figurines för magasinet Plaza

Webbplats: www.philipkarlberg.com

Musiken strömmar ur högtalarna när jag kliver in hos Philip Karlberg i hans studio på Kungsholmen i Stockholm. Att det finns ett stort musikintresse råder det ingen tvekan om – på väggarna hänger ett par gitarrer och just nu är Philip igång med att fotografera gitarrpedaler. Sådana du kopplar in i din gitarr för att förvränga ljudet.

– Jag höll på mycket med musik när jag var yngre. Och när jag fick barn återupptog jag det intresset för jag blev lite rastlös av att vara hemma mycket, säger Philip medan han visar mig bilderna på pedalerna.

De är fotograferade genom ett akvarium med vatten och pedalerna får på så sätt förvrängda konturer. Är det en skränig distpedal har Philip rört runt mycket i vattnet medan en mjukare choruspedal har fått lite mindre vågskvalp.

– Jag vill visuellt illustrera hur pedalernas ljudeffekter låter. Det är tredje gången jag fotograferar dem. Först fotograferade jag dem rakt ovanifrån mot en färgad bakgrund, men det blev lite dött, förklarar Philip.

Jag förstår snabbt att för en stillebenfotograf innebär det mycket pillande innan bilden sitter som den ska. Men Philip verkar gilla det, han har till och med själv byggt gitarrerna som hänger på väggen.

Philip Karlberg
Philip Karlberg arbetar med ett projekt där han fotograferar gitarrpedaler genom ett akvarium med vatten. Foto: Johan Wessel

 

Byggde ett eget labb

Philip hade inte som en dröm att bli fotograf när han var yngre. Efter lumpen var han ute och reste mycket och ville egentligen bli industridesigner. Men han missade ansökningstiden och hamnade istället som praktikant hos en fotograf i Västervik.

– Det var väldigt kul. Jag skaffade mig ett eget svart-vitt labb som jag monterade upp nere i källaren hos föräldrarna.

Intresset för foto gjorde att han istället för industridesign siktade in sig på att söka fotoutbildningar. Det blev Kulturama i två år, vilket var lite av en besvikelse tycker han.

– Då var utbildningen ingen höjdare, allt var väldigt slappt – både från elevers och lärares sida. Det kunde dyka upp fyra personer till en lektion, vilket ledde till att den ställdes in. Andra året på utbildningen gav mer, framför allt när vi hade kurser i Photoshop. Och det var även under det året som jag kom underfund med att jag ville jobba med stilleben.

Philip gjorde praktik hos stillebenfotografen Pelle Bergström, och tillbringade även en hel del tid hos honom efter att praktiken var slut.

– Jag lärde mig mer där än av att vara på skolan. Pelle hade ett finlir på ett annat sätt som var väldigt lärorikt, förklarar Philip.

 

NK var första kunden

I slutet av 90-talet började Philip sin professionella karriär som fotograf, och hamnade först på nystartade sajten Allt om Stockholm där han fotograferade restauranger och olika sevärdheter i staden.

– Det var en rolig tid, även om jag visste att jag inte ville hålla på med det under en längre tid. Samtidigt skaffade jag mig några enkla blixtar och började fotografera stilleben för att få ihop min portfolio.

Med den under armen gick Philip runt för att marknadsföra sig själv. Den första månaden träffade han cirka 50 personer på reklambyråer och magasin. Och marknadsföringen gav resultat. Det var också en annan tid då menar Philip – ekonomin blomstrade och det var lättare att få jobb. Ett av hans första uppdrag blev att fotografera nk:s julkatalog och sedan dess har verksamheten rullat på. 2003 skaffade han sig en agent, Lundlund, vilket underlättade arbetet.

– Det var skönt att släppa sådant som budget och annat administrativt.

I dag är Philip representerad av Marie Linins på hennes nystartade agentur, Mink mgmt.

Philip Karlberg
Foto: Philip Karlberg

 

»Jag vill ha kontroll«

Vi tittar runt i Philips studio och i trappen upp till kontoret finns en samling av allt från gamla kameror till porslin och drivved. Det är sådant som har använts och kan komma till användning vid framtida fotograferingar förklarar Philip.

– Jag köper en hel del prylar på Ebay när jag hittar något som jag tycker ser intressant ut. Men jag måste ha lite framförhållning eftersom det kan dröja tre till fyra veckor innan prylarna kommer.

Och när han väl har använt en sak vid en fotografering är den förbrukad, Philip upprepar sig aldrig utan vill hela tiden testa nya saker. Jag frågar vad det var som gjorde att han fastnade för stilleben från första början.

– Jag kan stänga in mig i någon slags macrovärld, vilket tilltalar mig. Och jag kan lämna den över natten och allt finns kvar dagen därpå. Förr fotade jag mycket ansikten för kosmetikbilder, vilket var kul men kunde samtidigt vara frustrerande när modellerna till exempel helt oväntat hade klippt sig. Jag vill ha mer kontroll.

I dag levererar Philip stillebenbilder till olika reklamkampanjer, han gör även redaktionella jobb för till exempel magasin som Plaza. Reklamuppdragen är ofta mer styrda och ger honom inte lika stor valfrihet i hans bildskapande.

– Men när jag jobbar redaktionellt har jag friare tyglar. Nu senast ville Plaza göra något med klockor, då är det jag som kommer med idéerna på hur det ska se ut. Mycket klockreklam är väldigt maskulin så i det här fallet ville jag driva lite med det och placerade klockorna tillsammans med söta porslinsfigurer.

 

»Mödosamt att måla alla pinnar«

Ibland gör Philip även egna projekt, som det med gitarrpedalerna, och då experimenterar han ännu mer och släpper på kontrollen.

Ett sådant experiment höll Philip på med i våras när han kom på att han skulle göra något med pinnar i en hålplatta. Egentligen hade han gått och funderat på det i flera år, men kom till slut på hur han skulle utföra det. Med hjälp av olika färgade pinnar byggde han upp kända ansikten som bland annat föreställde Johnny Depp och Lady Gaga. De bar alla solglasögon vilket passade bra inför sommarsäsongen, Plaza tog in jobbet direkt.

– Jag hade letat upp bilder på kändisarna som jag projicerade mot hålplattan för att sedan bygga upp deras ansikten. Johnny Depp testade jag först att göra med långt hår, men då såg han bara ut som en mexikansk gangster så det fungerade inte. Det var även mödosamt att måla alla 1 200 pinnar som jag hade köpt på Panduro hobby. Pinnarna var även lite för stora för att passa i hålen, så jag fick slipa ner dem.

När bilderna kom ut fick de stor uppmärksamhet och spreds snabbt på olika bloggar.

– Det var otroligt häftigt att bilderna fick ett sådant positivt bemötande. Jag tror det var för att de blev ganska unika. Annars är det ju så att det mesta redan är gjort, så man måste hela tiden försöka hitta sin egen personliga tolkning av olika saker.

Philip fick även förfrågningar om att sälja konstverken, alltså själva hålplattorna med ansikten.

– Men det gick ju inte, eftersom de inte längre fanns. När jag hade fotograferat ett ansikte förstörde jag det för att bygga nästa. Jag fick även en förfrågan om att återskapa dem för en glasögonkedja i Sydamerika som ville ha dem i sina skyltfönster, men det är inte riktigt min grej – jag är ju trots allt fotograf.

Att bilderna fick stor spridning bland bloggare är något Philip ser positivt på. Det är ett sätt att marknadsföra sig på, inte minst för att många art directors dagligen går in på vissa bloggar.

– Min agent jobbar mycket med att få ut jobb till olika bloggar, och vi ser då direkt att trafiken på min hemsida skjuter i höjden.

Philip Karlberg
Pin Art, Johnny Depp, maj 2012. Foto: Philip Karlberg

 

Hittar inspiration i skyltfönster

När Philip vill hämta inspiration surfar han mycket på webben. Han gillar även att vara ute och resa för att uppleva nya saker.

– Skyltningar vid varuhus kan till exempel vara inspirerande. Därifrån kan jag få idéer till att sedan göra något eget.

Han har ofta med sig en liten Canon s90 med vilken han dokumenterar saker han tycker verkar intressant.

– Men jag är inte en sådan som står med kameran i högsta hugg hela tiden, jag vill kunna koppla av lite.

Vi har letat oss in i de bakre regionerna av studion. Här finns ett förråd fullt av diverse saker som har använts vid olika fotograferingar. Philip visar mig ett stort rör som han byggt för att kunna fotografera prylar i, och med vilken han kan få till en bra ljussättning. Det ligger även en stor glaskupol bland alla saker, den har en gång i tiden fungerat som lampa men används numera som ett ljustält utan skarvar. Att hitta egna smarta lösningar är helt klart ett måste för en stillebenfotograf.

– I början av min karriär var jag mer av en produktfotograf, då kunde jag tycka att det var intressant att fotografera en konservburk mot en färgad fond. Men jag ville ha nya utmaningar så i dag försöker jag skapa en stämning i bilderna. Det gör jag till exempel genom att kombinera olika prylar, som med klockorna och porslinsfigurerna.

Men hur gör du för att få bilderna att kännas levande?

– Genom att få betraktaren att associera bilderna med något, att försöka förmedla en känsla. Och det kan vara väldigt olika från jobb till jobb hur jag väljer att lösa det. Vissa saker går även lite i perioder, ett tag hade jag till exempel en mörk stil med mycket mörka bilder.

Philip Karlberg
Ett redaktionellt uppdrag för Plaza där Philip har haft lite friare tyglar i sitt bildskapande. Foto: Philip Karlberg

 

Gillar inte överretuscherat

Att vara en stillebenfotograf behöver inte betyda att man arbetar ensam. I förra veckan gjorde Philip ett jobb för Försäkringskassan då tolv personer var inblandade vid fotograferingen, bland annat stylister och folk från reklambyrån.

– Men ibland är det så mycket pill med jobben, till exempel för att få till rätt blänk i klockorna, att det är lugnare att jobba ensam. Då brukar jag be stylisten att skicka över de saker som ska vara med i bilden.

Innan ett reklamjobb ens är i Philips händer måste han ibland slåss med fem till sex andra fotografer genom att lämna en offert som både har ett attraktivt pris och en intressant idé.

– Men jag får inte beskriva idén för tydligt för då kan de bara sno den och göra något eget, förklarar Philip.

Om uppdraget går till honom kontaktar han först art directorn för att höra mer om vad som kan tänkas fungera vid fotograferingen. Det förmedlas sedan till stylisten som även har egna idéer. När jobbet väl görs kan det vara ganska tajt med tid.

– Ibland ska materialet gå till tryck dagen efter att vi plåtat, då kan man stå till tolv på kvällarna och jobba. Det är inte heller ovanligt att bildretuschören börjar att arbeta med bilderna parallellt för att vi ska hinna bli klara. Det är inte ett optimalt sätt att arbeta men för det mesta går det bra.

Reklamjobben lämnar Philip oftast vidare för retusch, men med de redaktionella uppdragen gör han bildbehandlingen själv.

– Det är bra att kunna retuschering som fotograf, jag ser till att ställa in saker mer korrekt vid fotograferingen för att underlätta slutarbetet.

En typisk fotografering kan ta två dagar för Philip. Och han ser skillnader med att jobba digitalt jämfört med analogt som han gjorde förr.

– På analoga tiden arbetade jag med 4 x 5 tums negativ och använde polaroider till förbannelse. I dag tycker jag det finns väldigt många fördelar med det digitala.

Det naturliga är alltid viktigt för Philip, även när han arbetar med bildbehandling.

– Jag gillar inte när det ser överretuscherat ut. En del fotografer har den stilen, men det passar inte mig.

 

Tuff konkurrens i dag

I studion använder Philip nästan alltid bälgkameran Rollei x-Act 2. Men när tillfälle ges fotograferar han gärna med en Hasselblad h4, som han tycker är en smidig kamera som levererar bilder av hög kvalité.

– Rollein är lite bökig och strular lite mer när jag fotograferar. Det är mer saker att skruva på och alla inställningar styrs från en separat kontroll som kopplas in i kameran.

Philip har även en Canon 5d Mark ii som han använder när han gör snabbare jobb, till exempel reklam för båtar.

I blixtväg använder han en blandning av Profoto och Broncolor. Och sedan finns det i studion en mängd olika fonder, tygstycken och annat som kan tänkas komma till användning när man fotograferar stilleben. Men någon fast assistent har inte Philip.

– Jag hade det tidigare, men i dag är det många gånger jag inte är på plats här i studion. Ofta måste jag vara härifrån vid tre för att hämta på dagis. Och vissa dagar väljer jag att jobba hemifrån. Men när jag väl behöver en assistent så har jag en kille som jag alltid anlitar om han har möjlighet. Han hjälper mig med allt från ljussättning till att koka kaffe.

Philip Karlberg
Manor, maj 2012. Foto: Philip Karlberg

Vad är det svåraste med att vara stillebenfotograf i dag?

– Att det finns så många fotografer. I dag kan du köpa en hyfsat billig kamera och snabbt komma igång. Förr var det mer av ett hantverk med att soppa film med mera. I dag kan nästan vem som helst kalla sig fotograf, det är ju inte som att vara pilot – att det krävs en speciell legitimation, säger Philip och fortsätter:

– Ett resultat av att det finns så många som slåss om jobben är att en del fotografer dumpar priserna. Jag hade tidigare en kund som bytte ägare och i samband med det önskade komma ner i budget. Då dök det upp en fotograf som tog en tredjedel av min offert, vilket egentligen bara förstör för alla i branschen. Men det är så det är, en hård marknad.

Och ibland händer det att Philip även konkurrerar med sin fru om vissa jobb.

– Hon driver Agent Molly & Co och rätt ofta slåss jag mot hennes fotografer för att vinna en upphandling.

Men det har även sina fördelar att ha en fru i branschen tycker Philip.

– Det är ju inte alltid man har en partner som man kan bolla tips och idéer med.

 

Testa att ljussätta ett vattenglas

Om tio år hoppas Philip att han fortfarande jobbar med stillebenfoto, även om han tror att tekniken kommer att förändra vissa saker.

– I dag finns det en del kunder som bygger bilder i 3d. Men jag känner mig inte riktigt hotad av det, det blir ju på ett annat sätt när man fotograferar och det kommer alltid att finnas kvar.

Men för att fortsätta vara ett känt namn krävs det ändå att Philip förnyar sig i sitt bildskapande.

– Varje år examineras nya art directors från till exempel Beckmans, och de vill ju inte jobba med en gammal tråkig gubbe. Så det gäller att man förnyar sig och tänker nytt, annars är man ju rätt körd, säger Philip med ett leende.

Ett par timmar har passerat och det börjar bli dags för mig att låta Philip fortsätta med sitt arbete. Men innan jag går frågar jag om han har något tips till den som vill börja fotografera stilleben.

– Det gäller bara att hålla på mycket. Ta ett glas vatten och testa hur du kan ljussätta det på olika sätt. Jag vill i dag alltid se bilder på det jag ska fotografera, för när jag ser prylen vet jag oftast direkt hur jag ska ljussätta den, förklarar Philip innan han återgår till gitarrpedalerna.

Övning ger färdighet med andra ord. Och så måste du gilla ett stort mått av pillande med detaljerna – för det är ju det som gör bilden när det handlar om stilleben.

Philip Karlberg

Philip Karlberg

Ålder: 39 år

Bor: I Nacka utanför Stockholm

Familj: Fru och dotter

Gör: Stillebenfotograf

Utrustning: Rollei X-Act 2, Hasselblad H4 och Canon 5D Mark II Blixtar från Profoto och Broncolor

Aktuell med: Figurines för magasinet Plaza

Webbplats: www.philipkarlberg.com