Intervju

Sara Arnald: En vidd av stilar

Avtrycket finns där bland de olika stilarna, teknikerna, motiven och färgskalorna. Sara Arnalds signatur som hon själv ännu inte hittat och inte vill hitta. Som betraktare bjuds man på en palett av upplevelser.

Publicerad

Vanligaste uppdraget är porträtt till tidningar. Men i sina egna projekt kommer fler sidor av Sara Arnald fram – landskap såväl som mer abstrakta bilder. På hennes fotoblogg »50% Gray« trängs än mer motiv, stilar och uttryck.

Sara Arnald är fotografen som inte skyr några tekniker – analogt som digitalt, storformat som kompakt, massvis med ljus som mer sparsmakat. Allt handlar om vad bilden ska användas till och vilket stuk den ska ha.

– Jag försöker nog alltid att få bilden när jag tar den och kopieringen efteråt att stämma överens med personens personlighet, säger Sara Arnald. Det är ändå det man har för att förstärka ett porträtt. Eller en situation när man plåtar landskap.

Hon kan lika gärna sätta ljus i en timme med upplättningsskärm, fyra blixtar och softboxar, som att köra utan blixt. Om det helgar medlen.

– Krävs det att det ska se ut på ett visst sätt så måste jag skapa den situationen. Andra gånger kanske jag bara har med mig mitt minsta objektiv som inte behöver vara dyrt, bara jag gillar resultatet.

– Är jag ute efter väldigt spontana biler skulle jag kunna ta en liten engångskamera. Allt beror på vilken stil jag vill ha och vad bilden ska användas till.

Prestigelöshet i val av teknik är viktigt. Det väsentliga är att använda utrustningen man har – en liten kompaktkamera om det är det man vill. Sara Arnald skulle inte tveka att göra ett jobb för en tidning med en kompakt.

– Om jag bara vet hur jag vill ha det och hur jag ska få det som jag vill så går det alltid. Eller tänk den hemska tanken att spegeln rasar på min kamera när jag är ute och ska ta ett porträtt. Då har jag en mindre kamera som backup och den ska också kunna göra jobbet. Det gäller bara att vara lite uppfinningsrik.