https://www.kamerabild.se/artiklar/kr-nikor/tillbakablick-foto-ret-2014
544040
Krönikor
Krönika

Tillbakablick: Fotoåret 2014

Totalbetyg

Ånnu ett år har gått och mycket har hänt under året, men faktum är att det inte är prylarna som är årets snackisar, utan snarare diskussionen kring retuschering av bilder, upphovsrätt och bildfusk.

Januari

Årets första månad började direkt med en het diskussion om att använda Photoshop i reklambilder. Det handlade främst om hur kvinnor porträtterades, och vi såg en våg av Photoshop-taggning för att belysa problemet. Sångaren Colbie Caillat gjorde till och med en musikvideo i ämnet. Och i skrivande stund går även skådespelerskan Kiera Knightley ut för att diskutera problematiken med retusherade bilder.

Rymdåret 2014 var också rätt spännande. NASA lyckades fånga en rätt häftig bild på galaktiskt stoft, och döpte den otroliga bilden till »Guds Hand«. I samma veva auktionerades även en Hasselblad 500 EL Data Camera HEDC ut, den var NASA:s första kamera i rymden – och användes vid månuppdrag på Apollo 11-17. Kameran klubbades för 5,8 miljoner kronor. 

Samtidigt skapade NASA en bild av vår galax – som totalt tog 10 år att sätta samman. På www.kamerabild.se/rymdfoto kan du läsa mer om bilder i rymden.

Nikon visade även en prototyp på sitt prestandamonster Nikon D4s på CES-mässan i Las Vegas, och släppte D3300. Olympus släppte sin OM-D E-M10, och Fujifilm sin X-T1. Båda var snabbare än sina föregångare.

För första gången ledde även smygfotografering till åtal för kränkande fotografering.

 

Februari-April

Panasonic släppte även sin efterlängtade uppföljare i prestandasegmentet – GH4. Med film i 4K och flera nya spännande finesser togs den emot med värme. Canon passade även på att släppa G1 X Mark II och EOS 1200D, och Sony släppte sin A7s – med fullformat och 4K-video.

Fototävlingen World Press Photo fick sig också en törn när det visade sig att hela 8 procent av alla finalbilderna var manipulerade. Också tävlingen Sony World Photography Award skakades av en avslöjad bildfuskare.

 

Debatten om manipulation och upphovsrätt blossade upp ytterligare när vi alla såg Ellen DeGeneres bild från Oscarsgalan som delats hundratusentals gånger. Eller var det Bradley Coopers bild? Det var han som tryckte på knappen. Diskussionen om rätten till en bild fick nytt liv.

I denna anda tog även Kamera & Bild lagen i egna händer och skrev en fejkartikel till första april: »Nu kan din gata få fotoförbud«. Många av er läsare lurades – sorry – men ännu fler tyckte skämtet var det bästa de läst på länge – och skrattade gott.

Kamera & Bild sände även live från priutdelningen av Årets bild i Sundsvall, där Niclas Hammarström tog hem förstapriset.

Kamera & Bild bevittnade även supporter-kaoset på Götgatan då flera fotografer blev borttryckta från gatan.

 

Maj-Juni

Spännande nog tog Amazon patent på en ljussättning, inom kategorin produktfotografering. Ramaskri följde.

Nikon släppte en fet 400mm/2,8 VR, och Sony släppte en hyllad efterföljare – RX100-III – prestandakompakt med bättre optik och snabbare processor.

Hjälpfonden »For our sherpa friends« skapades för att hjälpa Mount Everests offer i den lavin som dödade 16 bergsguider. Alla pengar i bildförsäljning från skänkta bilder gick direkt till de drabbade familjerna.

Även Kamera & Bild var med och hjälpte utsatta, denna gång utrotningshotade tigrar och lejon, då vi tillsammans med fotografen Tom Svensson och Zoom Fotoresor öppnade upp för anmälan till en fotoresa i bevarandesyfte till Indien.

I spåren av Edward Snowden så visade det sig att NSA laddar ned profilbilder av alla som hänger på Facebook, och sparar ned dessa på sina servrar i jakten på ökad information om människor. Integritetsdebatten tog ett språng, och diskussionen kring Google Glass kändes rätt liten i förhållande.

Roligare var det i stället när Nikon släppte sin uppdaterade D810, med möjligheten att spara bilder i ett mindre råformat, sRAW. »Äntligen!« kunde höras över hela fotosverige som hoppades på mer plats på hårddisken.

 

Augusti-September

Grattis fotografin – som fyller 175 år! Vi hyllade fotografin med en retrospektiv artikel på vår hemsida.

 

Vi hälsade även grattis till Jonna Bergström som utnämndes till Sveriges bästa undervattensfotograf.

Samtidigt så friades även smygfotografen från misstankar kring kränkande fotografering. I stället tog debatten om upphovsrätt ett stort kliv fram i stålkastarljuset, där Kamera & Bilds artikel med 30 frågor om vad man får och inte får göra med bilder startade en upplysande debatt för att räta ut alla frågetecken.

September och Photokina drog igång. Kamera & Bild var på plats och kollade in alla prylar. Många av nyheterna var redan släppta, men Nikon visade upp sin D750, Panasonic sin LX100, Samsung sin LX1 och Fujifilm en titanversion av X100. Canon däremot släppte sin EOS 7D Mark II på plats på mässan, vilket skapade högtryck på nätets forum – många hade längtat efter 7D:s efterträdare.

Leica passade också på att fira 60 år av Leica M-modellen, genom att lansera en digitalkamera utan skärm.

Tillbaka i Sverige så kunde vi se Magnus Wennmans bilder på Fotografiska, där han vill visa hur det ser ut för de många fattiga i Indien, som lever i botten av samhället i en av världens största ekonomier.  

 

Oktober-November

Våren är räddad! Kamera & Bild fick det bekräftat att tv-serien »Alla är fotografer« får en andra säsong, och att den spelas in i detta nu.

En debatt om fotografens vara eller inte vara blossade upp när Expressen valde att avskeda alla sina fotografer. Ännu en gång kom bildens betydelse, bildkvalitet och om alla faktiskt är fotografer i dag, upp på tapeten.

Och på samma sätt som året började så såg vi mot dess slut även en fortsatt diskussion kring bildfusk när amerikanska senatorer fuskade med Photoshop, och frågor kring upphovsrätt när Fotografiska tvingades plocka bort en onanibild som innehöll en upphovsrättsskyddad bild på Carola.

 

2015?

Vad som händer nästa år kan vi bara sia om. Men det vi ser är att bilder i sociala medier är något som diskuteras allt mer och mer, vilket också öppnar upp för debatten kring hur bilder används, vad man får betalt för, och vem som äger rätten till bilden.

På tekniksidan finns det stora förhoppningar att se en utveckling inom snabbare kameror, mer 4K-film och smidigare sätt att få ut bilder på webben. Också kamerorna i mobilerna kan få mindre och betydligt bättre teknik, och därmed börja smyga sig in i fotograferns kameraväska.

 

På gott och ont.