Krönika

Bengt Luthman: Blixtrande bra

En utveckling inom fotograferandet som oftast inte får så mycket uppmärksamhet, men som gjort tekniken väldigt mycket mer tillgänglig, är blixtautomatik.

Två minuter innan jag öppnade det här textdokumentet och började skriva ställde jag ner min kameraryggsäck på golvet i hallen. I ryggsäcken ligger två blixtar, en sändare, en kamera, några stativ och ljusformare. En packning jag haft på ryggen många gånger, oavsett om jag gått, sprungit eller cyklat. Men det är inte någon form av osminkat blixtfoto-on-location-skryt jag är ute efter utan det här kommer snarast att bli en hyllning till moderna blixtar. Dessutom kommer jag tillåta mig själv att definiera »moderna« utifrån mina egna erfarenheter av blixtfotogra­fering.

Jag började fotografera med blixtar när jag pluggade. Innan det hade jag använt mig av olika former av strålkastare med hemmabyggda softboxar av vinkelprofiler, klädgaljar, ett notställ, kartong och tyg. Det var på intet sätt optimalt. Behöver jag säga att jag också fotade med film, så inlärningskurvan var förhållandevis flack.

När jag började studera så började jag läsa mer om blixtfotografering och köpte mig ett par gamla manuella kamerablixtar, några stativ, paraplyer och en TTL-kabel och sedan började jag fota. Och fota. Och fota.

Två minuter innan jag öppnade det här textdokumentet och började skriva ställde jag ner min kameraryggsäck på golvet i hallen. I ryggsäcken ligger två blixtar, en sändare, en kamera, några stativ och ljusformare. En packning jag haft på ryggen många gånger, oavsett om jag gått, sprungit eller cyklat. Men det är inte någon form av osminkat blixtfoto-on-location-skryt jag är ute efter utan det här kommer snarast att bli en hyllning till moderna blixtar. Dessutom kommer jag tillåta mig själv att definiera »moderna« utifrån mina egna erfarenheter av blixtfotogra­fering.

Jag började fotografera med blixtar när jag pluggade. Innan det hade jag använt mig av olika former av strålkastare med hemmabyggda softboxar av vinkelprofiler, klädgaljar, ett notställ, kartong och tyg. Det var på intet sätt optimalt. Behöver jag säga att jag också fotade med film, så inlärningskurvan var förhållandevis flack.

När jag började studera så började jag läsa mer om blixtfotografering och köpte mig ett par gamla manuella kamerablixtar, några stativ, paraplyer och en TTL-kabel och sedan började jag fota. Och fota. Och fota.

Under ganska många år fotade jag nästan bara med blixt, det var kul med prylar och det gav kreativa möjligheter som jag saknat tidigare. Men att fota med blixtar tog tid. Först skulle allt riggas, sen skulle ljuset ställas in, testbilder tas, ett evigt knatande mellan blixtar och kamera. Det blev tröttsamt. Alla prylar ledde dessutom till oundvikligt strul. Blixtar som inte synkade, ljusformare som åkte i backen, effekt som inte räckte till och så vidare. Behöver jag säga att de jag lyckades få att ställa upp på bild också tyckte att det började bli lite tröttsamt?

Nåväl, det här är nog bakgrunden till att jag idag blir så väldigt glad av att fotografera med moderna blixtar. Blixtarna som just nu ligger i ryggsäcken är ett par Elinchrom One som jag testar, men det spelar inte roll om det är Profoto, Elinchrom, Godox eller något annat. Små smidiga blixtar med inbyggd trådlös styrning, TTL och teknik som är mogen och bara lirar är så väldigt skönt. Den här typen av blixtar är stora som objektiv, har inga externa strömkällor till vilka man måste ha sladdar. Allt du behöver göra är att ställa upp blixtarna på stativ eller tejpa fast i ett träd, fästa valfri ljusformare, slå på dem och sändaren – sen kan du börja plåta.

Det ger ett helt annat utrymme för din kreativitet, den behöver inte stå tillbaka för allt pill.

Med den här harrangen vill jag också uppmana dig som inte har provat att fotografera med blixt att testa. Du kanske tror att det är svårt, krångligt eller blir för »pryligt«. Men nu för tiden är det inte svårt. Visst, du måste fortfarande lära dig grunderna i hur man sätter ljus, men det måste inte ta lång tid – ett mjukt ljus snett framifrån, snett uppifrån och ett snett bakifrån. Se så, kör igång nu.

Att lägga till blixtar i din arsenal av kreativa verktyg ger dig möjligheten att addera ytterligare ett lager till dina bilder. Den enda tröskeln är väl egentligen densamma som med allt annat prylrelaterat. Hålet de gräver i plånboken.

Detta är en PLUS-artikel. Som plusmedlem får du:

  • Omedelbar & obegränsad tillgång till denna och alla artiklar
  • Fördjupande reportage, fotoskolor, guider & mycket mer
  • Inbjudningar till VIP-event
  • Exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners

Prenumerera

Välj period och betalning. Köp med engångsköp eller välj en prenumeration så debiteras du inför varje ny period. Avsluta när du vill.

Ett år för bara 449 kr

Prenumerera

Engångsbetalning: Betala snabbt och enkelt för direkt tillgång till denna artikel