https://www.kamerabild.se/artiklar/reportage/fejkade-minneskort-vi-best-ller-fr-n-wish
Reportage

Fejkade minneskort: Vi beställer från Wish

Många är vi som vill göra de feta fotoprylsklippen, ofta på nätet där affärerna är snabba. Vissa gånger kanske det fungerar, men oftast är det som talesättet säger: för bra för att vara sant. Vi har testat genom att försöka göra ett riktigt klipp från webbshopen Wish – och här ser du hur det gick.
545840

Det är mycket psykologi inblandat när det gäller handel av prylar. Först och främst vet den som säljer att vi är sugna på produkten, och redan där har säljaren en stor fördel. Beroende på vilken person som är köpare, och vilken kunskap denne har, är denne olika lättlurad för snabba klipp och influenser från alla skrikiga reklamsidor.

Men det är rätt självklart att man som konsument känner att man vill hitta det billigaste alternativet för en vara som man länge funderat på. Och många gånger går även den mest inbitne webbshopparen på det som visas i annonser och butiker på nätet. Anledningen är så klart den tillfredsställande känslan av att göra ett klipp, och möjligheten att få uppfylla ett behov med de prylar som man man vill beställa.

Att jämföra priser

Hur många har inte jämfört priset på Prisjakt eller Pricerunner? Hur många har inte valt det billigaste alternativet där, även om det bara skiljer några procent i priset? Ändå beställer många konsumenter varor av det absolut billigaste företaget i listan, även om det bara handlar om gratis frakt, fem procent rabatt eller att man får med batterier till en vara. Många gånger kollar köparen inte ens upp recensioner av företaget, utan det är pengarna som får styra. Problemet uppstår långt senare när du råkar på problem, antingen för att varan inte kommer, har kommit men är felaktig, inte fungerar eller går sönder inom garantitiden. Plötsligt blir kontakten med företaget omöjlig eftersom man inte har några kontaktuppgifter, eller så uteblir svaren från mejlen med krav om återbetalning. Och när de väl svarar tycker de inte som dig.

Det snabba klippet blev inget snabbt klipp, utan en motorväg mot ett ihärdigt mejlande och en irritation hos dig själv som med gnagande ord repeterar orden »varför beställde jag från det där företaget!«.

Men det där är bara ena sidan. Den andra sidan är att det faktiskt går att göra fantastiska klipp på nätet, stora besparingar och härliga smärtfria köp. Det gäller bara att att kolla på detaljerna, undersöka vem du köper ifrån, hur betalningsförfarandet går till och vilka villkor och rättigheter som gäller. Allt för att inte bli lurad. Och om du gjort din research väl så kan du minimera risken att bli lurad och kamma hem klippen.

Slutsatsen blir att du kan spara både tid och pengar på att inte köpa det billigaste alternativet, utan ta ett alternativ som är beprövat, recenserat och seriöst.

 

Till vänster: Ett äkta SanDisk-kort. Till höger: Kopian "Kimsnot" med snarlik etikett.

 

Ovan syns ett Sandisk-minneskort och ett Kimsnot-kort. Likheten är stor, och för en otränad är det svårt att se skillnad om man inte har stenkoll på vad märket heter. Dessutom säljs kort som ser ut som ovan utan något namn alls – men med exakt samma etikett.

Elektronik från Asien

När det gäller fotoområdet så är många produkter elektronikbaserade, vilket gör att man lätt hamnar på den Asiatiska marknaden när man kollar runt efter klipp på nätet. Ett fenomen som nu är mycket vanligt är samlande webbplatsportaler där man beställer från olika små butiker, men där webbplatsen har ett helhetsgrepp om beställningarna. Exempel på detta är AliExpress, Wish och Alibaba. Webbsidorna fungerar som navet där du letar fram produkter, lägger dessa i din varukorg, genomför betalning och beställer. Det är också till dem som du vänder dig vid eventuella problem.

Gemensamt för sidorna är att de är uppbyggda på ett vis som får det lite att kännas som ett spel. Du ser hela tiden hur mycket du sparat från originalpriset på produkten jämfört med vilket pris du får. Extrema rabatter på redan helt okej priser gör att man verkligen får känslan av att det inte är möjligt. En blixt som har kostat 2000 kronor går att få för 140 kronor. En i Sverige annars mycket dyr kabel kostar 10 kronor i stället för 199 kronor.

När man väl surfar runt på sidan så kommer erbjudanden lite titt som tätt med möjligheten att få än bättre rabatt om man slår till NU och inte sedan. Samma sak när man ska betala – du kan till och med få helt okej saker gratis om du bara betalar portot!

Wish.com

Som ett led i testet gräver vi oss ned bland prylarna som finns på sajten Wish.com och letar vi upp ett minneskort med »rätt så hygglig« rabatt – 43 kronor i stället för 706 kronor, enligt Wish själva. Minneskortet är av märket Kimsnot, ett 128 gigabyte stort SDXC-kort med en hastighet på högst 95 MB/s, och hastighetsklassen U3 som ska klara av kontinuerlig skrivning till kortet i 30 MB/s, vilket är tillräckligt för film i 4K. Men redan här finns några varningsklockor att titta närmare på. 

 

Här nedan syns hur beställningssidan ser ut på Wish.com när du letar runt efter produkter.

 

Priset är så klart en sak, eftersom det inte går att få tag på ett minneskort i den hastighetsklassen och det utrymmet någon annanstans. En annan sak är etikettens design. Dess utseende och färger är exakt matchande med minneskortstillverkaren Sandisks minneskort, med samma text, samma teckensnitt och symboler. Detta gör att den som inte har koll på märkena inom minneskortsvärlden ändå känner igen etiketten och lätt kan tro att det är ett bra märke. Det tredje, något svårare att veta, är att Kimsnot uttalas ungefär som en annan stor minneskortstillverkare – Kingston – vilket lägger till ytterligare en dimension för de som hört talas om ett minneskort men inte känner till hur det ser ut.

Från Kina till Stockholm

Vi surfar i varje fall runt en del innan vi bestämmer oss, men när vi återgår till Kimsnot-kortet så har vi missat chansen till superdealen 43 kronor, och får då ta ett annat likadant för 77 kronor i stället. Helt okej ändå för ett sådant kort, tycker vi.

Kommentarerna under varorna påvisar att den aktuella webbshopen hos Wish som vi hittar skickar varor stämmer överens med vad man får. Beställare verkar helt enkelt kunna skriva vad de tycker och ge betyg. Många kommentarer är skrivna på svenska och detta ger ett trovärdigt intryck.

 

77 kronor för ett 128 GB-kort – och bara 27 kronor i porto från Kina. Vi slår till.

Vi väljer faktura med Klarna som betalningsalternativ.

Beräknad ankomst är 5 juni.

 

Vid beställningen tillkommer 27 kronor i frakt, vilket gör att priset blir 104 kronor, vilket enligt Wish ska jämföras med 706 kronor. Priset på ett Sandisk kort med samma specifikationer ligger på nära tusen kronor, vilket innebär att vi får ett kort för en tiondel av priset.

Betalningshanteringen sker smidigt och säkert via den svenska betaltjänsten Klarna, och vi väljer att betala med faktura när vi fått produkten. Dessutom ger oss Wish en månad på oss att reklamera kortet om det är något fel.

Beställningen läggs den 8 maj och beräknad ankomst till oss är 5 juni.

Ordern skickas två dagar senare från Kina, via Shanghai, och ankommer till Sverige den 17 maj, alltså en dryg vecka senare. Där blir paketet liggande ett tag för att transporteras genom tullen på Arlanda, och vi får ett meddelande om ändrad ankomsttid från den 5 juni till den 12 juni. Minneskortet ankommer den 8 juni.

 

  • 8 maj: Order läggs
  • 9 maj: Ordern behandlas
  • 10 maj: Ordern skickas från Wish
  • 13 maj: Paket i transit, Shanghai
  • 15 maj: Paketet lämnar Kina
  • 17 maj: Paketet ankommer till Arlanda, Sverige
  • 5 juni: Ny ankomsttid meddelas – 12 juni
  • 6 juni: Klarna skickar faktura
  • 8 juni: Paketet anländer
  • 9 juni: Vi reklamerar till Wish och Klarna
  • 10 juni: Varan reklameras av Wish
  • 20 juni: Klarna makulerar fakturan

 

Vid beställning från Kina får man alltså räkna med att det tar tid, och beroende på vad du beställt så kan det ta allt från tio dagar till sex veckor.

Tullverket undersöker varorna

Till Arlanda kommer nämligen flera hundra tusen brev och paket varje vecka. Här söker Tullverket igenom dessa efter vapen, narkotika och piratkopierade prylar med bland annat röntgenmaskiner. Bara under 2016 stoppades 220 000 piratkopierade artiklar, som om de varit äkta varit värda runt 40 miljoner kronor. Tullverket uppskattar att runt 80 procent av de piratkopierade varorna kommer från Kina och Hongkong.

När det gäller det Kimsnot-kort vi beställt så är det ingen direkt piratkopia eftersom märket är just Kimsnot, men på Wish, AliExpress och andra liknande sidor finns minneskort från kända tillverkare som har så låga priser att det inte finns en chans att det är äkta varor. Bland annat hittade vi minneskort från tillverkaren Lexar, och tog då kontakt med Lexar som grävde vidare i produkterna vi påvisat. 

 

Det finns fler otroliga omöjliga fynd att göra! Varför inte ett 256 gigabytes Lexar-kort av grym hastighet för endast 54 kronor? Billigast nypris i Sverige i skrivande stund: 2 490 kronor. Sugen? Tänk om det faktiskt ... funkar..?

 

Några veckor senare var produkterna borta från sajten – men om vi känner branschen rätt så är det bara temporärt. När en stoppas dyker en ny upp.

Nedanstående citat är hämtat från Tullverkets information Att köpa piratkopierade varor, och förklarar lite om hur det fungerar med piratkopierade varor:

»Tullverket kan stoppa försändelser som vi misstänker innehåller piratkopior. Vi kontaktar det företag som äger rättigheten till originalprodukten. Företaget kan till exempel välja att inleda en civilrättslig process i domstol mot köparen. Ett annat alternativ är att köparen går med på att varan förstörs och att denne eventuellt får betala ett skadestånd till företaget. Som köpare är det svårt att få någon ersättning från säljaren.

Tullverket samverkar med andra myndigheter i Myndighetssamverkan mot piratkopiering. De andra myndigheterna är Patent- och registreringsverket, Konsumentverket/Konsument Europa, Läkemedelsverket, Polisen och Åklagarmyndigheten.

Det bästa rådet är att vara sunt skeptisk till erbjudanden som du tycker är för bra för att vara sanna. De företag som säljer piratkopior lägger stor möda på att deras webbutiker ska upplevas som seriösa och ge sken av att du handlar med ett annat EU-land, även om varorna i själva verket skickas från till exempel Asien. Genom att vara observant på till exempel språket kan du ofta upptäcka om en webbutik är en trovärdig återförsäljare eller inte. Och om du är osäker kan du alltid kontakta produkttillverkaren och fråga om de samarbetar med en viss webbutik.«

 

Problematiskt med piratkopior

Det finns också många problem med piratkopierade produkter. Kopiorna som kostar en tiondel av originalpris kostar det eftersom de inte är testade på samma sätt som ett riktigt märke. Ett exempel är elektroniska produkter som batterier, kablar och batterier, som inte genomgått tester för att hålla under längre tid. Tänkt dig själv vad som händer med en felisolerad mobilladdare när den sitter i eluttaget, eller när när höljet lossnar efter några in- och ursättningar. Risken för brand är också stor, och tyvärr fejkas även den certifierade CE-stämpeln som ska visa att en produkt är godkänd för sitt användningsområde.

Dessutom stödjer man brottsligheten genom att köpa piratkopior, vilket är riktigt dumt eftersom det främjar deras affärer. Det finns många uppgifter om hur arbetare i exempelvis Kina tvingas arbeta under oetiska och riskfyllda förhållanden för att tillverka dessa produkter, och i vissa fall förekommer även barnarbete, vilket är vanligt inom elektronikindustrin i fattiga länder där det förekommer utvinning av metaller ur begagnade produkter.

I Sverige ingriper däremot inte Tullverket om du har med dig någon enstaka piratkopia i ditt bagage när du flyger in i Sverige om de inte är värda mer än 4300 kronor. Däremot kan det vara annorlunda i andra EU-länder – i Frankrike och Italien är det olagligt att inneha piratkopior och du kan få böta upp till 100 000 kronor. Beställer du från nätet i utlandet till Sverige kan du hamna i en civilrättslig process, få varan förstörd utan ersättning, eller behöva betala skadestånd till företaget som skapar originalprodukten.

Vi kontaktade Sandisk som numera ägs av Western Digital, för att undersöka med dem hur stora problem de har med piratkopior. Deras pressavdelning svarade:

 

Hur stort är problemet med piratkopior och vad kan ni göra åt det?

– Vi tränar oss själva konstant för att hitta dessa piratkopior. Vi har också kontakt med myndigheter och polis, och flera andra partners för att stävja detta. Vi tar till lagliga medel där vi kan för att förhindra denna piratkopiering.

 

Har ni insikt i hur produktionen av dessa piratkopiors produktion går till?

– Det kan vi inte kommentera.

 

Hur kan man som konsument undvika att köpa, eller känna igen, piratkopior?

– Genom att köpa från auktoriserade Sandisk-partners kan du som konsument vara säker på att det är en äkta Sandisk-produkt du köper. Om du som konsument är orolig över om du fått en piratkopia kan du kontakta oss på enforcement@wdc.com. Generellt sett kan man säga att om en produkt har ett för billigt pris för att vara sant, så ska konsumenten vara skeptisk.

Så gick superfyndet

Efter att vi fått Kimsnot-kortet på 128 gigabyte påbörjade vi våra tester. Vid första anblick ser kortet autentiskt och bra ut, precis som ett Sandisk-kort. I Kameran beter det sig som ett SDXC-kort på 128 gigabyte, med massor av ledigt utrymme, och samma sak i datorn. Kortet går att formatera utan problem och vi tar lite bilder för att se hur det går.

 

Filmning med Kimsnot-kortet. När vi tittar på filmerna som vi filmade med minneskortet möts vi av en dyster syn. Filmen går att spela upp, men knappt att titta på.

 

Det är inga problem att fotografera med kortet, och vi testar med lite olika kameror. Det vi direkt märker är att det går trögt, minnekortslampan lyser ihärdigt, och det är segt att bläddra mellan olika bilder vi tagit. Vi spelar in lite film, vilket inte fungerar i full-HD, då inspelningen avbryts efter ett tag. Hastigheten verkar inte stämma, så vi utökar våra tester för att vidare analysera kortet.

Till vår hjälp använder vi två program, Blackmagic Designs Disk Speed Test, som påvisar läs- och skrivhastigheter för valt medium. Våra tester visar att kortet kan skriva som högst i 1 megabyte per sekund vid kontinuerlig skrivning, vilket är långt ifrån de utlovade 30 MB/s som enligt specifikationerna ska vara lägsta kontinuerliga skrivhastighet. Läshastigheten är runt 20 MB/s som högst, vilket även detta är långt ifrån de 95 MB/s som står på kortet som högsta möjliga skrivhastighet. Även om denna siffra är teoretisk så är en femtedel av denna läshastighet helt fel.

 

Håller inte hastigheten. Med hjälp av Blackmagic Designs program Disk Speed Test kan vi testa läs- och skrivhastigheten på Kimsnot-kortet. Här ser vi en skrivhastighet på 1 megabyte per sekund, och 20 megabyte per sekund i läshastighet. Inte ens i närheten av de siffror vi blev lovade.

Här ser vi resultatet av ett Sandisk-kort med "samma" specifikationer som Kimsnot-kortet. Både läs- och skrivhastighet är runt 82 megabyte per sekund.

 

134 gigabyte. När vi tittar på Kimsnot-kortet i en Mac så ser vi att kortet har en kapacitet på hela 134 gigabyte. Eller – det är den information som kortets krets skickar till datorn.

Vi börjar fylla kortet och ser att vi kan fylla detta i oändlighet. Det är alltså något som inte stämmer här, och vi använder därför PC-programmet H2testw v1.4 för att undersöka vad programmet säger. Efter att vi skrivit 128 gigabyte till kortet läser programmet tillbaka datan för att analysera strukturen på kortet. Det vi ser då är att kortet är felaktigt – programmet kan endast läsa åter 7,4 GB av de 128 skrivna, vilket tyder på att vårt stora kort på 128 gigabyte endast är ett 8 gigabyteskort.

Men hur går det hela ihop?

Ytterligare tester visar att minneskortets krets har programmerats om för att visa 128 gigabyte fritt utrymme, samt inte meddela sin apparat att gränsen för ledigt utrymme är nådd. Tricket är vanligt i piratbranschen och vi har stött på detta tidigare med USB-stickor.

 

117,5 gigabyte i dataförlust. Med PC-programmet H2testw kan vi detaljtesta Kimsnot-kortet. Programmet visar att av de 128 gigabyte som skrivits till kortet kunde endast 7,4 gigabyte läsas åter. Vi har alltså förlorat 117,5 gigabyte data – något vi inte vill ska hända om vi fotograferar ett bröllop.

 

Det stora problemet här är att du som fotograf och konsument inte upptäcker detta förrän det är försent om det ej testats, och då har du alltså redan börjat förlora bilder och filmer du tar – de skriver helt enkelt över den data som redan finns på kortet och du har 8 gigabyte som roteras runt på ditt kort.

Så beskrivs kortet på Wish

Så här ser den beskrivande texten av produkten ut på Wish.com. Faktum är att inte en enda av de elva punkterna är korrekta:

Kimsnot Extreme PRO, SDHC Card 128GB Flash Memory Card Class 10 SDXC SD Card, 633x C10 95MB/s UHS-1/U3

  • 100% Brand New high quality
  •  Read Up To 95MB/s/ Write Up To 45MB/s
  •  128GB Huge Storage Real Capacity
  •  4K Ultra HD (3840 x 2160p); Full HD (1920 x 1080p)
  •  Compatible with SDXC and SDXC-I (UHS-I) enabled host devices
  • Shockproof, X-ray proof, and Waterproof
  •  The Extreme Pro SDHC UHS-I memory card features technologies that were previously only available in our professional line of CompactFlash memory cards.
  •  Managed by the Power Core Controller, the Extreme Pro SDHC [SDXC for 128GB] UHS-I memory card raises the bar for speed and performance within the SD memory card product line.
  •  The advanced Error Correction Code engine improves overall data integrity and reliability of the card during read and write.
  •  Experience RAW + JPEG continuous burst mode shooting and capture fast-action Full HD video like never before.
  •  For capturing Full HD video or that professional shot - trust Extreme Pro SDHC [SDXC for 128GB] UHS-I memory cards for your DSLR or HD camcorder.
  •  The card is UHS-1 Speed Class 3(U3) with 4K Ultra HD-ready. Compatible with SDXC and SDXC-I (UHS-I) enabled host devices.

 

Vi reklamerar

Vi kontaktar Wish. Den övergripande supporten för Wish sköts från deras huvudkontor i Chinatown, San Fransisco, Kalifornien. Deras återbetalningspolicy är att de vill att vi ska vara helt nöjda med vårt köp. Man kan initiera en retur eller återbetalning från sin inloggning och kontaktar då kundsupport, vilket vi gör. De meddelar att de har som mål att behandla alla ansökning inom 72 timmar, men det går snabbare än så. 

Några timmar efter att jag påvisat problemet kommer ett meddelande på svenska tillbaka från deras svenska supportteam, där de ursäktar sig över det olyckliga som hänt och att jag inte ska behöva betala. Snabbt och bra, med andra ord. Vi har även försökt kontakta Wish för att ställa fler frågor, men inte lyckats.

Vi kontaktar Klarna och förklarar det som hänt, och efter några dagar makuleras fakturan.

 

Makulerad faktura. Efter kontakt med Klarna makulerades fakturan för den felaktiga produkten.

 

Det hela slutar med att vi fått ett felaktigt minneskort för 0 kronor, utan krav att skicka tillbaka den felaktiga produkten. Vi köpte grisen i säcken med förhoppningen om att vinna stort, men förlorade – men som tur var förlorade vi inga viktiga bilder, filmer eller pengar – endast vår tid och den eftertraktade möjligheten att hitta det perfekta kapet.

Köparskyddet säkrar kunder

Vi passar även på att kontakta Klarna för att höra hur det hela fungerar från deras håll. Jonas Köpniwsky, PR-ansvarig på Klarna, svarar på våra frågor:

 

Visste ni om att det förekommer felaktiga fejkprodukter på Wish.com?

– Det ska inte förekomma. Om det förekommer annonser med varor som bryter mot upphovsrättslagen eller är falskt marknadsförda kommer dessa stoppas och tas bort av Wish. De har flera system som ska stoppa falskt marknadsförda varor och piratkopior, bland annat ett globalt team för bevakning, automatiska processer, tydliga policys och ett eget program mot varumärkesintrång. Vi vill uppmana alla som upptäcker misstänkta varor att rapportera detta till oss eller Wish direkt. Det är också viktigt att komma ihåg att Klarnas köparskydd säkrar alla kunder som använder våra tjänster mot dessa typer av problem.

 

Har ni någon kontroll gällande försäljning av fejkade varor/fejkmärken/piratkopior/uppenbart felaktiga beskrivningar hos de företag ni samarbetar med gällande betalning?

– Ja, vi övervakar och kontrollerar att handlarna vi samarbetar med följer bestämda policys och gällande lagstiftning. Det är viktigt för oss på Klarna att våra kunder kan förlita sig på att våra tjänster enbart finns tillgängliga hos pålitliga samarbetspartners.

 

Nu när ni vet att exempelvis minneskorten Kimsnot är felaktiga, finns det något ni gör åt detta? Att handha återbetalningar blir ju ändå en belastning för er? 

– Vi ser alltid till att undersöka alla rapporter om felaktigheter och har meddelat Wish om det ni har hittat. 

 

Hur fungerar er arbetsgång när det gäller att makulera betalning?

– Först och främst ber vi kunden själv ta kontakt med handlaren för att försöka lösa problemet direkt, vilket oftast är möjligt, men om det uppstår en tvist hjälper vi till att medla och hitta en lösning. Klarnas köparskydd kommer alltid att skydda kunden om det uppstår ett problem med en order.

 

Många konsumenter vill göra billiga och bra klipp, och kanske köper grisen i säcken. Är det ett vanligt problem gällande beställningar från Kina?

– Vi upplever inte att det är ett vanligt problem med falskt marknadsförda varor eftersom vi sällan mottar sådana rapporter. Vi vill uppmana alla som upptäcker misstänkta varor att rapportera detta till oss eller Wish omedelbart.

 

Hur fungerar tidsfristen för betalning av produkter som kan vara felaktiga?

– Wish leveranstid har ingen negativ påverkan på dina rättigheter som konsument under gällande lagstiftning, såsom din rätt att ångra eller reklamera ett köp, vars tidsfrister tidigast börjar löpa från och med att du mottagit din leverans. 

Går ändå att fynda 

Förhoppningsvis har du som konsument nu fått lite tips och idéer på vilka saker som är bra att tänka på som konsument. För faktum är, trots det som vi varit med om med Kimsnot-kortet, att det finns fynd att göra på nätet. Det handlar däremot om att tänka smart, och att inte ta genvägen till billigare prylar som kan börja brinna eller på annat vis skapa fara, samt se upp för de tricks som säljarna tar till i form av felaktiga produktbilder men korrekt beskrivning och vice versa. Även storleken på produkterna kan variera kraftigt mot hur man tror att de bör vara, om inga mått står.

Många gånger kan den bristande kvaliteten eller sämre prestandan vara okej för det syfte du som köpare har – kanske behöver du inte det bästa. 

Det gäller bara att hålla i huvudet att man får vad man faktiskt betalar för. 

 

Taggar