https://www.kamerabild.se/fotoskolor/bildbehandling/redigera-bilder-med-photoshop-elements-9
483405
Bildbehandling
Bildbehandling

Redigera bilder med Photoshop Elements 9

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/560338.jpg?itok=N9cO65uz', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/560338.jpg?itok=N9cO65uz', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/560338.jpg', w: 470, h: 275, title: ' ' },]

Totalbetyg

Camera Raw, justeringslager, lagermasker, filter och andra verktyg i stora, och dyra, Photoshop är en fotografs vardag. Elements är lilla Photoshop som kostar betydligt mindre och inte är lika avancerat. Men Elements är inte simpelt för det utan ett bra verktyg för dig som inte behöver alla funktioner och som inte vill lägga ner de många tusenlappar som stora Photoshop kostar.
  • TEXT
    Publicerad 10 år 2 månader
    2011-11-06 15:17

JUSTERINGSLAGER

När du gör ett justeringslager får du två verktyg att jobba med, dels själva justeringen (1) vilken du alltid kan gå tillbaka till och ändra i, det är en av de stora fördelarna med att jobba med justeringslager. Den andra stora fördelen är lagermasken (2). Denna fungerar mycket enkelt men kan vara väldigt avancerad. Där lagermasken är vit släpper den igenom aktuell justering och där den är svart släpper den inte igenom någon justering. Är masken grå släpper den igenom en del av justeringen. Det är detta som gör att du kan få dina lokala justeringar helt efter ditt tycke och smak.  

Första intrycket av Elements är igenkännande från stora Photoshop. Elements känns dock lite mer glad och positiv med sina färger på verktyg och andra symboler. Lagerpaletten finns där och likaså justeringslagren. Det är bra för det är dessa som är grunden för en god bildbehandling. Tyvärr saknas kurvor, mitt och många andras favoritverktyg.

Elements 9 finns inte i svensk version till Mac, men väl för Windows. På Adobes hemsida finns en demo att ladda ner som fungerar under 30 dagar. Detta ger dig en bra möjlighet att prova själv. Priset för Elements 9 ligger runt 1 000 kronor.

 

Organiserare för ordning och reda

Organizer (Organiserare) är Elements bildarkiv där du håller ordning på alla dina bilder. Genom att ge dina bilder taggar som Sommarstugan, Mamma, Gran Canaria så blir dina bilder lätta att hitta för dig i framtiden. En smått fantastisk funktion är att Organiseraren lär sig hur människor ser ut – har du taggat en person så kan du be programmet att leta reda på alla bilder som liknar den personen. De personer som inte är den rätta klickar du bort. Visst kan det bli lite fel ibland men i stort fungerar det mycket bra och gör det enkelt och snabbt för dig att tagga dina bilder.

Du kan också här precis som i Lightroom eller Bridge betygsätta dina bilder med hjälp av en till fem stjärnor. Det är bra att hitta ett system för din betygsättning så att du gör likadant varje gång. Själv brukar jag till exempel ge de bilder jag vill göra i ordning fem stjärnor, fyra stjärnor betyder kanske och bilder jag vill radera ger jag en stjärna. Att betygsätta sina bilder gör det enkelt att hitta de bilder du senare vill göra någonting med.

Camera Raw

Elements har en begränsad version av Camera Raw och detta begränsar dina justeringsmöjligheter en hel del. Det går inte att göra sin bild svartvit på annat sätt än att dra ur all färg med Saturation (Mättnad). Ett tips här är att jobba med reglagen Temperature (Temperatur) och Tint (Toning) då dessa påverkar ljuset och kontrasten i den svartvita bilden.

Det går heller inte att kopiera en justering du gjort i Camera Raw till andra bilder, vilket är en klar nackdel om du vill göra i ordning ett antal bilder i samma stil. Det går dock att komma runt detta genom att kopiera innehållet från den redigerade xml-filen (en fil som sparas i samma mapp som råfilen) till de bilder du vill ha samma redigering på. Eller att tala om för Camera Raw att den justering du just gjort ska vara Default-inställningen, då är det bara att öppna de bilder du vill justera och ställa in dem på »Camera Raw Defaults«. Det är något krångligt, osmidigt och tidskrävande, men det går. Om du öppnar flera bilder i Camera Raw kan du få dessa till samma stil precis som i den stora versionen.

En funktion som finns i Elements är Style Match. Har du en bild med en speciell stil, till exempel svartvit med hög kontrast, läser Elements av bilden och överför sedan stilen till andra bilder. Tanken är bra men det fungerar så där, ibland blir bilderna helt förstörda och påminner inte alls om den stil du hade som förlaga. Jag provade med fem olika bilder och ingen kom i närheten av förlagan jag använde trots att bilderna var fotograferade vid samma tidpunkt och ljus.

En annan funktion med namnet Auto Smart Fix är tänkt att med en knapptryckning fixa till en bild. Tyvärr fungerar inte heller denna funktion speciellt bra. I vårt bildexempel tycker jag att mellantonen lyfts för mycket och känslan blir lite som en misslyckad hdr-bild.

Den vänstra bilden är justerad med Auto Smart Fix och den högra är obehandlad. Auto Smart Fix lyckas inte med den här bilden då den blir alldeles för ljus i mellantonen.

 

Att redigera bilder i Elements

Du som är van vid Photoshop måste vara beredd på att det tar lite tid att ställa om sig till Elements. Det är inte på något sätt svårt, bara lite annorlunda, ungefär som att börja bildbehandla med en ritbräda. Efter en timme vill du kasta ritbrädan dit pepparn växer men när du blivit van kan du inte vara utan den. Ge därför Elements lite tid innan du bestämmer dig för vad du tycker.

Du måste också vara lite kreativ och hitta andra lösningar för hur du ska nå fram till olika resultat. Nästan alltid när jag redigerar bilder mörkar jag ner bilden i kanterna (vinjetterar). Detta gör jag genom att först använda Quickmask (Snabbmask) och göra min markering med Gradient Tool > Radial Gradient (Övertoning > Radiell övertoning). Sedan går jag ur Quickmask (Snabbmask) och väljer Adjustment layer > Curves (Justeringslager > Kurvor) och gör det lite mörkare. Så fungerar det inte i Elements då det inte finns någon Quickmask (Snabbmask). Men det går alldeles utmärkt att göra en vinjettering i alla fall genom att först göra ett justeringslager med Levels (Nivåer) eller Brightness/Contrast (Intensitet/Kontrast) och mörka ner bilden efter önskemål. Hela bilden blir mörkare, men välj Gradient Tool > Radial Gradient (Övertoning > Radiell övertoning) och dra din vinjettering som du vill ha den. Ett tips här är att göra din vinjettering ganska liten för att sedan göra den större med Free Transform (Omforma fritt). Då får du den exakt som du vill ha den och dessutom kan du göra den i form av en oval vilket annars inte är möjligt med Radial Gradient (Radiell övertoning).

Lokala justeringar

Ett sätt att göra lokala justeringar på en bild är att lägga en justering över hela bilden och sedan maska bort eller fram justeringen på de delar jag vill påverka.

Detta gör att jag slipper göra någon markering och får en direkt respons på hur min ändring påverkar bilden. Detta sätt fungerar även i Elements. Ett typiskt fall för en sådan justering kan vara när du ska lätta upp ett ansikte. Använd Brightness/Contrast (Intensitet/Kontrast) eller Levels (Nivåer) och när du ljusar upp bilden så tittar du bara på ansiktet eller den del du vill påverka. När du är nöjd så inverterar du din lagermask med CTRL + I för Windows och CMD + I för Mac. Då döljs hela din justering. Välj penseln och måla med vitt på de delar du vill ljusa upp. En fördel kan vara att ställa ner opaciteten på penseln till runt 30 procent. Detta gör att du kan måla fram din justering med större precision. Här fungerar Elements precis som sin storebror.

Något positivt och överraskande var att funktionen Clipping mask (Urklippsmask) fungerar i Elements. Clipping mask är när ett justeringslager använder en lagermask från ett annat justeringslager. Denna funktion underlättar din bildbehandling när du ska göra flera justeringar på ett och samma område och du slipper maska varje lager. I stället alt-klickar du mellan lagren i lagerpaletten eller så använder du snabbkommandot som är CTRL + G för PC och CMD + G för Mac.

Bildbehandling i praktiken

För att verkligen testa Elements ville jag göra i ordning några bilder och försöka få dem så lika som möjligt i ton och kontrast. För att göra det trovärdigt kommer varje bild att göras som svartvit och färg. Det finns en miljon olika sätt att bildbehandla sina bilder på. En del vill ha dem så nära verkligheten som möjligt, andra gillar effekter som hipstamatic, lomo, vintage eller någon annan stil. Personligen gillar jag bilder med hög kontrast och om det svarta sotar igen bekymrar jag mig inte så mycket över det. Däremot vill jag inte att det vita fräter ut och bara blir vitt. Rent tekniskt spelar det inte så stor roll vilken stil du bildbehandlar i, du använder i stort sett samma verktyg och funktion, du drar bara mer eller mindre i reglagen. Därför är det inte fel att se hur olika stilar kommer till, för alltid lär du dig något nytt som du kan föra över till ditt sätt att bildbehandla.

Det finns några moment i bildbehandling som alltid kommer igen och som kan ses som någon form av grundbehandling av en bild där målet är att skapa balans och en personlig tusch. Dessa moment gör du oavsett om du vill ha mycket effekter i din bild eller om den ska vara i färg eller svartvitt.

 

Bildbehandling till svartvitt

Det enda sättet att göra en bild svartvit i Elements version av Camera Raw är att dra ur all färg med Saturation (Mättnad). Inte sällan blir bilden ganska mjuk (låg kontrast) så det är det första vi måste fixa till. Det jag ska försöka åstadkomma är en ljus bild där mellantonerna i bilden ska vara ljusa och det svarta fortfarande är svart och det vita får inte fräta ut. För att få till ljuset och kontrasten, börja med att dra i Temperature (Temperatur). Dra kraftigt fram och tillbaka så att du verkligen ser vad som händer och stanna där du tycker att bilden ser så bra ut som möjligt.

Jobba sedan med Fill Light (Fyllnadsljus), Blacks (Svärta), Brightness (Intensitet) och Contrast (Kontrast) parallellt och tänk hela tiden på vad du vill uppnå. I det här fallet en ljus bild där det svarta fortfarande är svart. Reglagen motverkar varandra och hänger på så vis ihop. Drar du i Blacks (Svärta) kommer hela bilden att kännas mörkare. Dra då i Brightness (Intensitet) så kommer det ljusa tillbaka men det mörka i bilden är fortfarande mörkt. På det här sättet justerar du din bild tills du hittat den balans du vill ha. Detta är ett arbete som i början kräver lite tålamod men med tiden bygger du upp en känsla för reglagen och det kommer att gå lättare.

I den här förenklade versionen av Camera Raw upplevde jag det svårt att få till bilden direkt, det finns helt enkelt för få justeringsmöjligheter. Men det går att komma nära. Försök att komma så nära din inre bild som möjligt och resten fixas till i Elements.

Innan du börjar i Elements så se över din bild, kanske har du damm på sensorn. Städa upp din bild och fundera på nästa steg. Något jag alltid gör är att skärpa bilden med High Pass (Högpass), dels för att det blir trevligare att jobba med bilden då den är skarp men också för att jag upplever det enklare att bildbehandla skarpa bilder. En oskarp bild kan ibland kännas mjukare än vad den faktiskt är. För att skärpa bilden med filtret High Pass (Högpass) gör du en kopia av ditt lager, CTRL + J för Windows och CMD + J för Mac.

Ändra blandningsläget direkt till Vivid light (Klart ljus). Just nu ser bilden inte alls skarp ut, bara konstig.

Zooma in bilden till 100 % (dubbelklicka på förstoringsglaset i verktygspanelen) och gå till Meny Filter > Other > High Pass (Filter > Andra > Högpass). Eftersom du ställde blandningsläget till Vivid Light (Klart ljus) tidigare ser du nu effekten direkt. Dra reglaget så att du tycker att bilden ser skarp och fin ut. Det behövs inte mycket, någonstans runt 1,0 brukar vara lagom, men låt dina ögon bestämma. När du klickat ok så tänd och släck skärpelagret för att se bilden med och utan skärpa. Blev det inte bättre så gör om det hela, kasta lagret och börja om.

Nästa steg är att få det mörka i bilden lite mörkare utan att göra den övriga bilden mörkare. Levels (Nivåer) är rätt justering för detta och här är det framför allt två reglage du kommer att jobba med. Det svarta (a) och det gråa (b), (se bild). Börja med reglage a och dra det åt vänster. Samtidigt som du drar håller du in alt-tangenten. Hela bilden kommer att bli vit och när du drar kan du se hur bilden blir svart på vissa ställen. Där det blir svart är det helt svart. Detta är ett bra sätt att se att det faktiskt finns något svart i bilden, vilket finns i de allra flesta bilder. Släpp alt-tangenten och dra nu i reglage b åt höger. Detta gör mellantonen ljusare. Hitta balansen genom att dra i dessa två reglage.

Nu har vi en grundbalans i bilden. Hittills har vi bara jobbat med globala justeringar och nu är det dags att börja med lokala. En lokal justering kan du göra då du vill gömma eller framhäva något. I det här fallet vill jag lyfta fram pojkens ögon. Det finns många sätt att göra detta på, till exempel med Dodge Tool (Skugga). Nackdelen med Dodge Tool och andra liknande verktyg är att de lägger justeringen direkt på bilden och du kan inte ändra tillbaka den vid ett senare tillfälle. Använd om det är möjligt justeringslager i stället för verktygen. Detta gör dig mer flexibel längre fram i din bildbehandling.

Zooma in bilden så att du ser ögonen tydligt och gör ett Adjustment Layer > Brightness/Contrast (Justeringslager > Intensitet/Kontrast). Titta bara på ögonen när du drar i reglagen, för du kommer nämligen att påverka hela bilden. När du är nöjd trycker du CTRL + I för Windows och CMD + I för Mac för att invertera lagermasken. Välj nu en pensel, justera storleken så att den passar ögonen och gör den ganska mjuk, runt 10 % på Hardness (Hårdhet). Måla nu fram justeringen på ögonen. Skulle du nu tycka att du fått för mycket eller lite effekt kan du dra i reglagen för Brightness/Contrast (Intensitet/Kontrast) tills du är nöjd, och den här gången påverkas endast ögonen.

Bilden klar. Elements klarade av detta sätt att bildbehandla utan några problem. Ofta är det enklare att redigera en svartvit bild då du inte har några färger att ta hänsyn till utan bara olika toner.

Bildbehandling av färgbild

Ett bra sätt att börja med en färgbild i Camera Raw är att vitbalansera bilden. Detta gör du med den lilla pipetten som heter White Balance Tool (vitbalansverktyget). Leta efter ett ställe i bilden som du vet är ljust grå och klicka där med pipetten och bilden blir vitbalanserad. Ibland kan det löna sig att klicka runt på några olika ställen för att hitta rätt. Ofta kan jag tycka att bilden blir lite kall när detta verktyg används och för att rätta till det drar du i reglaget Temperature (Temperatur) mot gult så blir bilden lite varmare.

Därefter balanserar du upp bilden med de andra reglagen precis som vi gjorde i den svartvita bilden. Ett tips här kan vara att dra ner Saturation (Mättnad) lite grann och dra upp Vibrance (Lyster) lite. Saturation (Mättnad) drar ner färgen i hela bilden och med Vibrance (Lyster) ökar du färgmängden i första hand i hudtoner.

I Elements. Börja i vanlig ordning med att städa upp bilden från damm och annat och gör ditt skärpelager. När detta är gjort tittar du på din bild och funderar på om det finns något du vill ändra. I det här fallet tycker jag att gruset pojken står på har en trist och väldigt färgglad ton. Grus och asfalt blir ofta lite rött på bild medan våra ögon upplever det som grått. För att göra gruset mer åt det grå hållet kommer vi att behöva maska en del. Så här kommer några tips.

Vi kommer att dra ner färgen med hjälp av Adjustment Layer > Hue/Saturation (Justeringslager > Nyans/Mättnad). Hela bilden kommer att tappa färg men genom att måla med svart på lagermasken kommer pojken att få tillbaka sin färg. För att verkligen se hur du målar på din lagermask drar du ner Saturation (Mättnad) så mycket det går så att hela bilden blir svartvit. Nu kommer du tydligt att se hur och var du målar och när du tycker att din mask är bra drar du tillbaka Saturation (Mättnad) till önskad nivå. Detta är ett bra sätt för att verkligen se hur du målar på din lagermask. Du kan också genom att alt-klicka på din lagermask se hur din lagermask ser ut. Då kan du se om du missat något område i bilden vilket är lätt gjort när stora ytor ska maskas. Detta var en stor lokal justering och det sista jag gjorde med den här bilden var att lyfta fram ögonen lite på exakt samma sätt som i den svartvita versionen.

Håller Elements?

För yrkesfotografer håller inte Elements måttet då vissa viktiga funktioner saknas, men Elements är inte tänkt för denna kategori utan för alla andra som tycker om foto och då måste jag säga att detta program är fantastiskt ur flera synpunkter. Organiseraren är grymt rolig och lätt att jobba med för att tagga dina bilder och skapa ordning och reda i ditt bildarkiv. Ansiktsigenkänningen är rolig och det känns nästan som ett verktyg från FBI eller någon annan underrättelsetjänst. Cool är den i vilket fall och den underlättar och sparar en massa tid åt dig, vilket är bra.

Som bildbehandlare fungerar Elements bra och det går att göra väldigt mycket. Elements klarar av den »normala« bildbehandlingen på ett mycket bra sätt och du kan vara kreativ. Faktum är att Elements är så bra att jag tänker gå över till det för mina privata bilder. En orsak till detta är helt klart Organiseraren och de trevliga funktioner som kommer att spara en massa tid. Mina andra bilder får stanna i Lightroom och Photoshop där de hör hemma.

JUSTERINGSLAGER

När du gör ett justeringslager får du två verktyg att jobba med, dels själva justeringen (1) vilken du alltid kan gå tillbaka till och ändra i, det är en av de stora fördelarna med att jobba med justeringslager. Den andra stora fördelen är lagermasken (2). Denna fungerar mycket enkelt men kan vara väldigt avancerad. Där lagermasken är vit släpper den igenom aktuell justering och där den är svart släpper den inte igenom någon justering. Är masken grå släpper den igenom en del av justeringen. Det är detta som gör att du kan få dina lokala justeringar helt efter ditt tycke och smak.