Skola

Bildredigering: Avancerad friläggning

Det är en av de vanligaste frågorna vi får om bildbehandling - hur frilägger man besvärliga element som hår och päls? I den här skolan ger vi dig svaret!

Publicerad

Friläggning av hår är ofta en riktig mardröm. Att lyckas skilja de knappt synliga hårstråna ifrån bakgrunden är praktiskt taget omöjligt om man försöker göra markeringen för hand. Alla de traditionella metoderna för friläggning som många bildbehandlingsprogram erbjuder - exempelvis trollstav, snabbmask och markera färgområde – är mer eller mindre odugliga. Ofta tvingas man offra de finaste detaljerna eller stå ut med taggiga kanter och tydliga spår av bakgrunden.

Med andra ord: Hade bildbehandlarna fått bestämma hade alla människor haft raka, platta frisyrer eller ännu hellre - inget hår alls. Men eftersom vi lär få leva med spretiga kalufser och Carola-fläktar ett bra tag till, återstår bara att hitta ett sätt som klarar riktigt besvärlig friläggning.

Att det är en så svår uppgift att frilägga hår beror på att de enskilda hårstråna är så tunna att de i stort sett blir semitransparenta. Håret och bakgrunden flyter ihop. Tekniken som vi visar dig här kan handskas med det problemet och ger ofta ett väldigt imponerande resultat. Det enda grundkravet är att det finns en viss kontrastskillnad mellan det du ska frilägga och bakgrunden.

Skolan är skriven för dig som använder Photoshop, men med små modifieringar går grundprincipen att tillämpa i andra bildbehandlingsprogram - bland annat Elements, Gimp och Paint Shop Pro.

Hår som fladdrar i vinden är ett riktigt examensprov för alla som vill lära sig friläggning. Kan du byta bakgrund på bilder som liknar den vi använder här, klarar du de flesta utmaningar.

Svårigheten består som sagt i att kunna särskilja hårstråna ifrån bakgrunden. För att åstadkomma det kommer du att skapa en mask med hjälp av en alfakanal.

1. Varje gång du sätter dig vid datorn för att bildbehandla bör du först och främst göra en kopia av bakgrundlagret. Du vet aldrig när du behöver en orörd version av ursprungsbilden igen. När du har gjort kopian klickar du på kanalfliken i lagerpanelen.

2. En viktig förutsättning för att din mask ska bli bra är att kontrasten mellan objektet som ska friläggas och bakgrunden är så stor som möjligt. Ju mer kontrast det finns från början, desto bättre. För att verkligen hitta den bästa utgångspunkten klickar du på de olika färgkanalerna i kanalpanelen och jämför. Försök identifiera den kanal där kontrasten är som störst.

I just det här fallet innehåller den blå färgkanalen mest kontrast - bakgrunden är extra ljus och håret är extra mörkt. Högerklicka därför på den blå kanalen och välj duplicera kanal. Om du vill kan du döpa kopian till ”Alfa” eller något liknande.

3. Genom att utföra olika åtgärder i alfakanalen ska du nu skapa en mask för friläggningen. I slutändan ska alfakanalen var vit i de områden du vill frilägga och svart i övrigt. En bra start är därför att invertera alfakanalen via bild - justeringar - omvänd.

4. Ett specialtrick som ofta kan vara till hjälp i det här läget är att skärpa alfakanalen med filter - skärpa - oskarp mask. På så sätt blir detaljerna tydligare och mer kontrastrika. Välj ungefär 100% skärpning och en radie på någon enstaka pixel. Tröskelvärdet sätter du till noll.

5. Nästa åtgärd blir att öka kontrasten ytterligare genom att justera kanalens nivåer. Välj alltså bild - justeringar - nivåer.

Dra sedan det svarta reglaget en bit åt höger för att göra bakgrunden så mörk som möjligt. Exakt hur långt du ska dra varierar dock från fall till fall. Det viktiga är att detaljerna inte går förlorade. När du väl märker att de minsta hårstråna börjar försvinna kan du dra det gråa reglaget åt vänster. På så sätt kommer detaljerna tillbaka och du kan prova att dra det svarta reglaget ytterligare en bit. Men ta inte i för mycket! Det bör fortfarande finnas en viss gråskala bland hårstråna för att slutresultatet ska bli bra. Som du ser på bilden är skillnaden ganska hårfin, om uttrycket ursäktas...

6. Nu har du gjort så mycket du kan med automatiska verktyg. Det som återstår är att mörka ner de delarna av bakgrunden som fortfarande inte är svarta. Till det använder du efterbelys-verktyget.

Det är helt avgörande att du ställer in verktyget rätt. Längst upp (under menyraden) sätter du området till ”mellantoner” och exponeringen till ungefär 50 %.

Genom att välja en stor, mjuk pensel kan du nu enkelt mörka ner de ljusa delarna av bakgrunden som finns kvar. Ibland får du dra flera gånger med efterbelyspenseln för att få det helt svart.

Eftersom du satte efterbelysverktygets område till ”mellantoner” påverkas inte de vitaste delarna av hårstråna så det finns ingen anledning att vara överdrivet noggrann. Du får dock räkna med att lite detaljer försvinner när du mörkar ner områden närmast de minsta hårstråna. Var därför lite extra försiktig i de partierna.

7. Som avslutning tar du sedan en vanlig pensel och målar vitt över ansiktet. Var noga längs ansiktskonturen så att inte bakgrunden kommer med.

I just det här fallet beslutade vi oss för att behålla landskapet i bilden. Vill du bli av med det målar du förstås bara bort de bitarna med en svart pensel, precis som vid vanlig maskering.

8. När du är nöjd med arbetet skapar du en markering av alfakanalen. Det enklaste sättet är att hålla ner ctrl-tangenten (Cmd på Mac) och klicka med musen direkt på kanalen.

9. Därefter lämnar du kanalerna och återgår till den vanliga lagerpanelen. Väl där markerar du kopian du gjorde av ursprungsbilden och klickar på knappen ”Lägg till lagermask” längst ner i panelen. Bilden får nu automatiskt en lagermask som motsvarar din skräddarsydda alfakanal.

10. Nu kan du enkelt byta himmel genom att klistra in en ny bild precis under lagret med lagermasken.

Bonus: Trolla fram detaljerna!

De flesta är mer än nöjda med ett sådant här resultat, men för perfektionisten finns ytterligare än sak att ta hänsyn till. Om du jämför med originalbilden märker du kanske att de finaste hårstråna ändå har försvunnit, trots allt ditt mödosamma arbete med alfakanalen. Men oroa dig inte - hårstråna finns där, och de är dessutom lätta att trolla fram igen! Du kan göra det på två sätt.

En av anledningarna till att hårstråna är osynliga är att din mask har olika grånyanser längst ut. Det gör att masken inte släpper igenom pixlarna med full opacitet. En metod du kan prova är att kopiera lagret flera gånger så att den sammanlagda opaciteten höjs. Med antalet kopior kan du då reglera hur mycket de finaste hårstråna ska framträda.

Oavsett hur perfekt mask du åstadkommer kommer bakgrunden att göra sig påmind eftersom pixlarna har flutit ihop. Om du byter till en liknande bakgrund märks inte detta, men titta vad som händer om vi lägger ett mörkt lager under bilden:

Hårstråna som tidigare var osynliga uppenbarar sig, men det gör också den gamla bakgrunden. I dessa fall måste du mörka ner hårstråna med efterbelysverktyget. Sätt området till ”högdagrar” så att de ljusaste pixlarna påverkas mest. Markera sedan lagret (inte masken) och dra flera gånger med verktyget över de minsta stråna. Detaljerna kommer fram och den otäcka glorian från den tidigare bakgrunden försvinner.

Tekniken som vi har visat dig här är svår. Räkna med att du krävs en hel del övning innan du behärskar den till fullo. Speciellt kan det i början kännas klurigt att få till rätt kontrast på masken och få kläm på efterbelysverktyget. Men när du väl blivit van kommer du med lätthet frilägga riktigt krångliga element. Förutom hår passar den här tekniken exempelvis löv- och grenverk och päls. Lycka till!