Skola

Bildredigering: Färgkorrigering

Känns dina bilder för gula? Verkar alla personer du fotar ha drabbats av någon allvarlig form av gulsot? Med stor sannolikhet är det i så fall det omgivande ljuset som har spelat kameran ett spratt. Men det finns ingen anledning att oroa sig. Problemet är lätt att åtgärda i efterhand.

Publicerad

Till skillnad ifrån solljus ger en vanlig glödlampa ifrån sig ett gulaktigt ljus. Vi människor tänker sällan på det eftersom ögat snabbt anpassar sig till det rådande ljuset, och det som vi förväntar oss ska vara vitt upplever vi också som vitt. Men för kameran är det annorlunda. Om du inte talar om för kameran att du befinner dig i en omgivning med gult ljus riskerar bilderna att få ett gulaktigt skimmer över sig. Fotografer brukar säga att bilden har ett ”gult färgstick”.

Ett sätt att undvika det här problemet är att ändra kamerans inställningar och tala om när du befinner dig i glödlampsljus, lysrörsljus, solljus, och så vidare. Men även om du glömmer det eller tycker det är för krångligt, finns det ingen anledning att förpassa alla gula bilder till mappen för misslyckade foton. I de flesta fall är det nämligen enkelt att avlägsna färgstick med hjälp av ett bildbehandlingsprogram.

Många av de populäraste programmen för bildbehandling som Photoshop, Elements och Paint Shop Pro har automatiska funktioner som tar bort färgstick med ett enda musklick. Prova gärna dessa funktioner först om du har möjlighet. Skulle resultatet inte vara tillfredsställande är det inte mycket svårare att göra en manuell korrigering.

En otäckt gul lampa i trappuppgången och en kamera inställd på att fota i solljus resulterade i bilden ovan. Väggen bakom pojken är i verkligheten vit och visar tydligt hur kraftigt det gula färgsticket är.

En snabb metod för att bli av med gulheten är att justera färgbalansen (color balance). Även enklare mjukvara för fotokorrigering brukar erbjuda den möjligheten, vanligtvis via ett menyalternativ.

I just det här exemplet används Photoshops färgbalansfunktion, men uppbyggnaden är ungefär densamma oavsett vilket program du använder.

Om du tittar på färgbalansinställningarna ser du att varje reglage styr två färger. Till höger finns en grundfärg och till vänster dess komplementfärg. Genom att hitta rätt balans mellan dessa två kan du avlägsna ett färgstick. En bild med för mycket gult i sig är egentligen precis detsamma som en bild med för lite blått.

I fallet med gula bilder drar du alltså det nedre reglaget åt blått, bort från gult. Hur mycket du måste dra beror på hur kraftigt det gula färgsticket är. En bra tumregel för att hitta rätt är att fokusera på saker i bilden som borde vara färglösa, till exempel en vit vägg eller en grå sten. Finns det människor i motivet brukar också hudtoner vara en bra guide, eftersom vi ofta ser direkt när de avviker ifrån det normala.