Fotografering

Blixtskolan del III: Lär dig färga ljuset!

Lär dig använda blixt – del 3: Färg är väldigt viktigt för hur dina bilder upplevs. Att lära sig använda filter till sina blixtar är därför viktigt för att alltid få det resultat du önskar. Nu är det dags att du lär dig färga ljuset.

Färgtonerna i dina bilder spelar ungefär lika stor roll för känslan i dina bilder som kvaliteten på ljuset, som vi pratade om förra gången. Små försiktiga förändringar i färgtonen kan få en bild att gå från kall och ogästvänlig till varm och inbjudande. Med hjälp av färgfilter och lite kunskap kan du skapa riktigt häftiga effekter i dina bilder, men du kan också kontrollera de små skillnaderna i ljuset för att skapa de där små finstämda tonerna som ger din bild precis den känsla du vill ha.

Vad är färgtemperatur?

Ja, det låter kanske konstigt. Men man brukar prata om ljusets temperatur för att beskriva var på skalan mellan orange och blått det befinner sig. Temperaturen mäts i Kelvin, ju högre siffra ju mer åt orange är ljuset.

Kelvinskalan går från kallt till varmt, i det här fallet från vänster till höger, lägre nummer ju kallare det är och högre nummer ju varmare det är. Att lära sig exakta kelvintal är inte nödvändigt, men det kan vara bra att veta att ljus som anses vara neutralt oftast ligger runt 5500K, vilket är i mitten av skalan.

Färgerna i din bild ser ut som de gör beroende på vilken temperatur ljuset har som du använder i din bild. Naturligt ljus kan ha många olika temperaturer, från varmt orange till kallt och blått. Artificiellt ljus kan ha ännu fler olika nyanser beroende på vilken ljuskälla som används. Från grönaktiga lysrör till orangegula glödlampor. Dina blixtar har en ganska neutral färgtemperatur, tillverkarna brukar försöka få blixtarna att hamna ganska nära temperaturen på ljuset så som det är mitt på dagen. Neutralt och »vitt«.

Naturliga skiftningar

Det naturliga ljuset från solen skiftar i färgtemperatur under hela dagen. Efter solen gått ned och innan den går upp är ljuset »kallt« det vill säga blått. Under solens upp- och nedgång är ljuset istället »varmt« det vill säga orange och gult. Vad det här beror på har med solens vinkel mot jorden och en massa andra saker att göra. Det är inte så noga varför ljuset ser ut på ett visst sätt, det du behöver bry dig om är att det ser ut på ett visst sätt.

Hantera vitbalansen

Om färgerna i dina bilder inte ser ut som du vill beror det på att din vitbalans är fel inställd relativt färgtemperaturen på ljuset som används i bilden. Vitbalansen i din kamera är det som avgör med vilka »ögon« kameran ser på ett motiv. Dina egna ögon justerar sig snabbt efter rådande ljusförhållanden och du upplever oftast omvärlden som korrekt balanserad när det kommer till färger.

Din kamera däremot litar på att du väljer rätt vitbalans för rätt tillfälle, annars vet den inte riktigt vad du menar. Visserligen kan du använda dig av den automatiska vitbalansen i din kamera, i dagsläget är de väldigt duktiga på att mäta och justera vitbalansinställningen så att det blir en neutral bild.

Men tänk om du inte vill ha en neutral bild? En neutral bild kan vara ganska tråkig. Om det där varma smekande gryningsljuset istället blir vitt försvinner ju hela känslan av gryning. Motivet blir helt annorlunda och antagligen inte alls vad du tänkt dig.

Så nej, om du vill kontrollera färgtonerna i dina bilder är det bättre att du tar kontroll över vitbalansen och justerar manuellt. Om du ställer in kameran på dagsljus kommer den att återge det varma ljuset från kvällssolen i bilden. Samma sak om du fotograferar efter att solen gått ned eller innan den går upp, då får du med det blåa, kalla ljuset i bilden. So far, so good. Att bara justera vitbalansen efter det naturliga ljuset är ganska enkelt.

Men den här artikelserien handlar ju om blixtfotografering. Så, säg att vi har ett motiv där du fotograferar i ett vackert kvällsljus, du har ställt kameran på dagsljus och dina första testbilder ser jättefina ut. Sen slår du på blixten. Helt plötsligt matchar inte ljuset, blixtljuset blir kritvitt och hela stämningen i förstörs. Nå, hur ska du lösa det här?

Här är blixten inte balanserad mot det naturliga ljuset och därför blir det väldigt tydligt att det är ett artificiellt ljus.

Vitbalansen i kameran är ju justerad efter det befintliga ljuset, ändrar du den förändrar du hur kameran upplever kvällsljuset, det vill du ju inte. Det som kvarstår då är att justera blixtljuset så att det matchar färgtemperaturen i solljuset. Nu ska du plocka fram din lilla packe med färgfilter. För att matcha det varma ljuset ska du fästa ett orangefärgat filter framför din blixt. Filtret färgar ljuset från blixten så att det matchar det från solen och du slipper den där tråkiga vita ljuset. Givetvis gör du likadant om du fotar i det blåa, kalla grynings- eller nattljuset, fast då med ett blått filter. Oftast finns dessa filter i olika styrkor vilket gör att du kan matcha det naturliga ljuset.

Artificiellt ljus

Det är ju inte alltid man fotograferar i solljus, vare sig det är soluppgång eller nedgång. Ibland måste man fotografera inomhus och då är det inte säkert att man kommer undan att fotografera i artificiellt ljus, i andra former än det som kommer från din blixt alltså. Traditionella lysrör och glödlampor brukar ha ett lätt grönaktigt respektive ett lätt orangetonat ljus. Det du oftast vill undvika när du fotograferar inomhus är att blanda för många olika ljuskällor med olika färgtemperaturer. Det ger ett svårkontrollerat och ofta knepigt utseende på bilderna.

Så om du ska fotografera i ett rum där ljuset kommer från både glödlampor och lysrör försök att göra dig av med minst en av de två ljuskällorna. Du kan ju bara matcha blixten efter en annan källa. Så välj vilket ljus som fungerar bäst att ta bort och gör det (oftast genom att släcka lampor eller ibland till och med skruva ur dem).

Ska du fotografera i glödlampsljus får du fästa ett svagt orangefärgat filter på blixten och motsvarande ett svagt grönt filter om du ska fota i lysrörsljus. Glöm inte att ställa din kameras vitbalans rätt också.

Om du vill neutralisera ljuset, om vitt ska vara just vitt alltså, ska du ställa kamerans vitbalans i lysrörsläget när du fotar i lysrörsljus och i glödlampsläget om du fotar i glödlampsljus. Ibland kan du få testa dig fram lite hur de korrigerande färgfiltren till blixten och din kameras vitbalansinställning fungerar ihop, så att plocka fram färgfiltren för första gången när du ska fota ett uppdrag eller liknande är kanske inte så smart. Var förberedd.

Effekt eller korrigering

Färgfilter säljs ofta som två olika kit, dels med sådana som vi har nämnt ovan, alltså filter som används för att korrigera blixtljuset så att det matchar andra ljuskällor.

Exempel på justerande filter.

Det finns även filter som används enbart som effekter också, då pratar vi om andra färger: rosa, knallrött, starkt grönt, himmelsblått och så vidare. Dessa kan man använda för att skapa häftiga effekter i bilder. Det är egentligen inte något du behöver lära dig hur det fungerar, effektfilter är det bara att experimentera loss med om du känner suget.

Effektfilter.

Det du kan tänka på är att låta kameran vara inställd på dagsljus. Då ger filtren blixtljuset den färg som filtret har.

Förstärk med vitbalansen

Men du kan också förstärka färger i ljuset med hjälp av vitbalansen. Om du till exempel vill ha en blå ton i dagsljuset när du fotograferar kan du ställa kamerans vitbalans i ett varmare läge än dagsljus. Då kommer det neutralt vita ljuset att bli blåaktigt. Ju varmare du justerar vitbalansen ju blåare blir bilden. När du då lägger till din blixt får du tänka på att den måste matcha det naturliga ljuset, om det befintliga ljuset är aningen kallt och blått ska din blixt filtreras för att också vara det. Om du vill att blixten ska matcha alltså, du kan ju även göra tvärtom.

Här har jag använt en varmare vitbalans i kameran för att förstärka de blåa tonerna samtidigt som jag satte dubbla värmande filter på blixten som står inne i förrådet.

Att få ett neutralt befintligt ljus att i bilden framstå som blått och sedan kontrastera med en varm blixt. Det du måste tänka på då är att du kommer att behöva överdriva filtret på blixten.Kameran är ju inställd för att tycka att ett varmt ljus är vitt, så om du vill att ett vitt ljus ska vara varmt måste du först filtrera så att kameran tycker att blixtljuset är vitt, sedan måste du slänga på ytterligare filter för att kameran ska tycka att blixtens ljus är varmt.

Värm upp porträttet

När du fotograferar porträtt är det inte heller en dum ide att värma blixten något med ett svagt orangefärgat filter. Människor ser oftast bättre ut i aningen varmare ljus än helt neutralt ljus.

Här är blixten balanserad med det naturliga ljuset vilket gör att den smälter in i bilden, även om den fortfarande är aningen kall.

Ska du fotografera ett porträtt utomhus (eller inomhus för den delen) mitt på dagen kan du alltså med fördel använda ett svagt värmande filter framför din blixt och låta kamerans vitbalans stå på dagsljus.Ta inte ett för starkt filter bara, morotsfärgade människor är sällan snyggt.

Tips vid filteranvändning

När du använder filter så finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Till exempel blir filtrets effekt oftast svagare ju högre styrka du har blixten på. Ska du tuta på med maxstyrka på blixten kan du behöva köra med dubbla filter för att få den färg du önskar. Så försök hålla styrkan på blixten nere om du kan, då får du ut så mycket som möjligt ur dina filter.

En annan bra sak att tänka på är att använda hållare som ser till att filtret inte ligger direkt mot frontlinsen på blixten. När den släpper iväg sin effekt blir det ganska varmt under ett väldigt kort ögonblick. Om filtret ligger oskyddat direkt mot blixten och du har hög styrka på blixten kan du smälta filtret. De flesta tillverkare tänker på det här och ser till att deras filterhållare skapar en luftspalt mellan filter och blixt och då är det inget problem, men det kan vara värt att hålla ett öga på.