Fotografering

Blixtskolan del IV: Fler ljus – fler möjligheter

Med två blixtar kan du använda dem för snygga effekter.

Att fota med en blixt kan ge dina bilder många fördelar. Lägger du till ytterligare en blixt får du ännu större möjligheter. Här får du lära dig varför en extra blixt kan vara viktigare än en ny kamera. Du får dessutom lära dig hur du använder den andra blixten för bästa resultat.

Hittills har vi mest gått igenom hur man färgar, förändrar och använder ljuset från en blixt för att den ska göra det du vill att den ska göra. Stärka dina bilder, få dem att poppa ut mer och helt enkelt ge dig som fotograf ytterligare ett verktyg i din verktygslåda.

Med en blixt kan du göra mycket, men när du börjat få styr på den där blixten och har jobbat med den ett tag kommer du stöta på situationer där du känner att det vore smidigt med en blixt till. Oftast handlar det om att du måste kompromissa mellan att belysa ditt motiv för att få fram detaljer men då saknar möjligheten att kanske ge bilden en lite mer tredimensionell känsla. Den enklaste lösningen på ditt problem, och det naturliga steget i utvecklingen, är att skaffa en blixt till.

Bättre än nytt objektiv

Jag skulle nästan säga att skaffa en blixt till kan göra mer för dina bilder än att köpa en ny kamera eller ett nytt objektiv. Det är dessutom billigare än att köpa nya gluggar (om du inte ska köpa dig en fast 50 f/1,8, då dessa brukar kunna vara riktigt billiga). Fördelen med att köpa en extra blixt till ditt befintliga blixtkit är att du inte nödvändigtvis behöver köpa en extra fjärrutlösare om du ser till att köpa en blixt som har en inbyggd optisk slav. Det vill säga en sensor som löser ut blixten när den känner av blixtljuset från en annan blixt. Så länge blixtarna står inom synhåll från varandra räcker det med att fjärrstyra en av dem. Du behöver så klart ett stativ till, och om du bara har en ljusformare till din första blixt så behöver du ett paraply eller liknande till den nya blixten, men det är inga stora kostnader.

Men att ha två blixtar ger dig möjlig­heten att skapa en ljusmiljö på ett helt annat sätt än med en blixt. Egentligen är det inte nödvändigtvis just den andra blixten som är viktig, det du vill ha är en extra ljuskälla, det kan även vara en reflexskärm, en LED-panel eller till och med solljuset. Men eftersom en blixt ger tillgång till väldigt mycket högre ljusstyrka än någon av de andra alternativen (förutom solen) och i ett mindre paket är det en rätt enkel lösning.

Till vänster är bilden utan upplättningsljuset, till höger har upplättningsljuset slagits på.

Praktiskt problem

Föreställ dig att du ska fotografera ett port­rätt. Plåtningen är inomhus så du kan strypa alla former av lampor och fönsterljus, vilket du gör för att slippa hålla på och justera ljuset med filter. Du nöjer dig med att sätta ett svagt värmande filter på blixten och ställer upp ett klassiskt Rembrandtljus. Men kanske en aning mer ut åt sidan för att skapa ett ljus som lyfter fram personen från bakgrunden. Nu kommer du sannolikt att få ganska djupa skuggor vid ögonen. Du kommer att kunna sätta ljuset så att du får ett okej ljus, inte perfekt, men okej.

Föreställ dig nu att den du ska fotografera vill ha keps på sig, det har han eller hon alltid och därför borde porträttet innehålla kepsen. Nu är det rätt kört att få in ljus under skärmen med blixten, utan att sänka ljuset rejält och kompromissa med hur du egentligen vill ha det för att lyfta fram personen från bakgrunden. Suck, tänk om du bara hade något sätt att få in ljus under kepsens skärm? Antingen kan du här plocka fram en reflexskärm och studsa in lite ljus i ansiktet på personen. Det fungerar ofta väldigt bra och löser många problem för en väldigt billig peng. Men du kan inte justera styrkan eller kvali­teten på ljuset från en reflexskärm i någon större utsträckning. Istället tar du en andra blixt, fäster på ett stativ och slänger upp ett paraply framför blixten. Placera den så nära kameran du kan utan att den hamnar i bild. Det viktiga är att ljuset ska komma från samma håll som du fotograferar för att inte skapa dubbla skuggor på motivet.

Ett enkelt sätt att justera in den andra blixten, det så kallade fyllnadsljuset, är att släcka huvud­ljuset och ställa styrkan på fyllnadsljuset så att det lyser upp skuggorna under kepsen till den grad du vill. Sen slår du på den andra blixten och får då fram konturerna och separationen från bakgrunden så som du tänkt dig.

Ljus för form och detaljer

Som du såg i exemplet ovan kan man se det som att när man fotar med två blixtar så använder man det ena ljuset för att få fram de detaljer man vill i bilden, alltså lätta upp skuggorna, och ett ljus för att få fram formen på motivet, det vill säga separera det från bakgrunden. Det här kan du ha som standardtänk när du ska jobba med två blixtar. Sen beror det så klart på motiv och idé hur man applicerar det. Men att ha det som utgångspunkt är en bra idé för att veta vad du ska göra av blixtarna.

En bra idé är också att alltid börja foto­grafera med en blixt, i alla fall i början. Även om du vet att du ska använda två blixtar. Monterar du två blixtar och kör båda sam­tidigt direkt så kan det vara lite svårt att förstå vilken blixt som påverkar vad. Det bästa är oftast att börja med en blixt för att se vad det är du vill addera. Vilken blixt du börjar med är lite upp till dig och beror på vilken typ av bild du vill ta.

Om du ska fotografera en bild med ett fyllnadsljus framifrån och ett huvudljus snett framifrån är det inte en dum idé att först sätta nivån på fyllnadsljuset. Då får du till ett allmänt ljus som inte ger bilden någon karaktär men den styr känslan i bilden, eftersom det är med det ljuset du styr djupet på skuggorna. Djupare skuggor ger en bild med mer kontrast, ljusare skuggor ger en mjukare bild. När du sedan satt fyllnadsljuset så att du har skuggorna på rätt nivå sätter du ditt huvudljus för att liksom ge bilden sin finish.

Ska du ha ett hårdare huvudljus är det oftast snyggare att ha lyfta upp skuggorna mer än om du har ett mjukare huvudljus. Något som kan vara värt att tänka på, annars är det bara att leka med de olika nivåerna tills det blir som du vill.

Till höger är bilden utan sidoljus som separerar motivet från bakgrunden. Till vänster är sidoljuset påslaget och motivet separeras från bakgrunden.

Separation

Att använda en blixt för att separera motivet från bakgrunden eller bara lyfta fram det i bilden kan göras på flera olika sätt. Dels kan du sätta en blixt som ger motivet ett kantljus, det vill säga att du sätter ljuset så att det träffar motivet snett bakifrån och belyser konturerna­ av motivet. Då får du fram formen på ett effektivt sätt, framför allt om du fotograferar mot en mörk bakgrund. I stort sett skapar du ett motljus med din blixt, skillnaden mot när du fotar med en blixt är att du har möjligheten att belysa motivet även framifrån för att lyfta fram detaljer.

Bilden till vänster har inget ljus på bakgrunden. På den högre bilden har det sats en blixt mot bakgrunden som gör att motivet separeras från bakgrunden.

För att lyfta fram motivet mot en mörk bakgrund kan du även sätta blixten mot bakgrunden. Om du till exempel sätter ett huvudljus som belyser ena sidan av motivet­ och lämnar den andra i skuggan kan det vara effektivt att sätta det andra ljuset mot bakgrunden. Då får du nämligen en kontrast mellan motivet och bakgrunden som gör att motivets form syns, istället för att bara smälta in i bakgrunden.

Visa inte allt

Joe McNally, en amerikansk fotograf som skrivit flera böcker om blixtfotografering, har en gång sagt »om du vill ta en intressant bild, ljussätt inte allt«.

Det ligger något i det. Något tänkvärt när du väl börjar bli varm i kläderna och vill rikta blixtljuset mot allt i dina bilder. Tänk då på att en bra bild behöver lite skuggor, de skapar djup och tredimensionalitet. Experimentera mycket, men tänk på att fantasin lever i skuggorna.

Lycka till med fotograferandet!