https://www.kamerabild.se/fotoskolor/fotografering/fota-ditt-husdjur-s-tar-du-b-ttre-bilder
544264
Fotografering

Fota ditt husdjur – så tar du bättre bilder

Totalbetyg

Husdjursfotografen Josephine Norman tycker det är lättare att kontrollera ett djur än en människa. Därför har hon specialiserat sig på att fånga personligheten hos katter, hundar och smådjur. Här ger hon dig sina bästa tips för hur du kan ta bättre bilder av ett husdjur.

Alltid älskat djur

Josephine Norman har arbetat som fotograf i fem år, och till en början hade hon framför allt människor framför kameran. Hon fotograferade familjer, barn och bröllop.

– Jag höll på i tre år, sedan tog det emot. Det kändes inte rätt och var inte längre roligt. Jag behövde en paus, för att fundera över hur det skulle bli framöver. En dag tog jag med mig en av mina katter till studion. Och då när jag fotograferade honom insåg jag att det var det här jag skulle fortsätta med. Jag har alltid älskat djur och egentligen borde jag ha insett tidigare att detta var min grej, säger Josephine.

Som liten hade hon flera olika smådjur. Vid 15 års ålder fick hon sin första katt, och ångrade då nästan att hon inte hade skaffat katt tidigare. I dag har Josephine flera stycken hemma, och har dessutom skaffat sig en stor kunskap när det gäller katters beteende. Under förra året läste hon på distans en kurs i kattbeteendevetenskap vid Oxford College, och Josephine bloggar dessutom flitigt om allt som rör katter.

 

Foto: Josephine Norman
Katter har ofta fler uttryck än hundar, vilket gör det möjligt att skapa flera olika typer av bilder med katter. Men de är samtidigt mer svårstyrda vilket gör att fotograferingen kan ta tid.

 

Vad är den största skillnaden mellan att fotografera människor och husdjur?

– Även om det kanske är svårt att tro tycker jag faktiskt det är lättare att kontrollera vad djuret gör än vad en människa gör. Jag är inte lika utmattad när jag går från en fotografering med djur, som med människor. Då krävs det ofta att jag underhåller dem på något sätt och gör dem glada. Men det behöver jag inte när jag har ett djur framför kameran. Säger jag något konstigt kommer djuret inte att reagera. Jag behöver inte tänka så mycket, det är mer att bara göra.

 

Men hur får du ett husdjur att stanna på en viss plats när du fotograferar?

– Jag börjar med att hålla upp djuret. Jag klappar och pratar med det för att få djuret att känna sig tryggt med mig. Det ska förstå att det är jag som kommer att prata och jag låter så här. Djuret behöver även få gå runt och titta och lukta i lokalen, annars blir det svårt att få djuret att sitta still sen. Då är det lätt att det hittar något roligt och tänker: »Dit måste jag springa«. Därför är det bra om djuret redan har fått göra det innan fotograferingen.

Få hunden att sitta

Hur hundens öron ser ut i bilden är viktigt. De signalerar vilket humör hunden är på, om den är glad eller ledsen.
Foto: Josephine Norman

Få hunden att sitta

Josephine förklarar vidare att olika djur kräver olika tekniker. Hundar kan du få att sitta med hjälp av hundägaren. Problemet är dock att hunden då ofta fortsätter titta på sin ägare i väntan på vidare instruktioner. Det kan bli svårt att locka hunden till att titta mot kameran. Och om ägaren sätter sig på huk bredvid kameran kommer hunden antagligen att börja gå, för så är många inlärda att göra när de ser sin husse eller matte huka sig ner.

– Man får helt enkelt hålla kvar hunden sittande tills den tröttnar på att titta på sin ägare, säger Josephine.

Studera rasens beteende

Katter går inte att ge instruktioner i stil med »sitt«. De kommer i alla fall inte att sätta sig ner. Lösningen är att mer handfast placera katten på ett visst ställe, och hoppas att den sitter kvar – vilket den troligtvis inte kommer att göra. Då brukar Josephine placera tillbaka katten och upprepa den proceduren tills det att katten verkligen stannar på sin plats. 

– Till slut förstår katten att jag vill att den ska sitta där. Är det en speciell ras brukar jag innan fotograferingen studera hur dess beteende är. Är det till exempel en Bengal, som är en vild katt, kanske den inte ska stå på ett platt golv som gör det lätt för katten att gå därifrån. Då är det bättre att placera den på en pall eller liknande. 

Även smådjur, som kaniner och marsvin, brukar fungera bäst att fotografera om du placerar dem på något – som till exempel ett bord. Eftersom den här typen av djur kan vara ganska snabba blir bordskanten då som ett hinder för dem att hoppa iväg på en gång.

Styr med ljud

För att få katten att titta in i kameran har Josephine på sitt objektiv satt en hårsnodd med små pinglor på, som katten reagerar på.
Foto: Josephine Norman

Styr med ljud

När Josephine har en hund som modell betonar hon hur viktigt det är att i bilden få hundens öron rätt. Med dem visar hunden nämligen vilket humör den är på. Öronen står på ett visst sätt när den är glad och på ett annat när den är ledsen. Detta skiljer sig ofta åt mellan olika hundar. Men för en husdjursfotograf är det viktigt att få till rätt uttryck.

– Det är ju inte så kul om hund­ägaren får bilder som visar att hunden är ledsen, säger Josephine. 

Hon styr hundens öron genom att skapa olika ljud, vilket hon även gör för att få hunden att titta mot kameran. Det kan handla om att med munnen göra olika ljud, eller genom att slå med handen mot kameran eller sitt eget huvud.

– Om ägaren är med vid fotograferingen kan den personen knacka på en vägg eller dörr bakom mig. Då tittar hunden upp och jag kan fånga blicken. Det gäller att skapa något ljud som de inte är så vana vid. Korta och gälla ljud fungerar ofta bäst. Någon gång har jag fällt upp och ner kamerans inbyggda blixt för att skapa ett klickljud. 

Om Josephine fotograferar katter har hon en annan taktik för att få deras uppmärksamhet.

– Jag har på objektivet satt en tjock hårsnådd med små pinglor på som katten reagerar på. Även en fjädervippa kan jag använda, och då föra den rakt mot mig för att få katten att titta i kameran.

Medan Josephine fotograferar brukar hon oftast ligga precis under en softbox, och kan då samtidigt rispa i tyget vilket många katter tycker är ett intressant ljud.

 

När är bästa stunden att fotografera husdjur? Ska de vara pigga och alerta eller lite trötta?

– Är de väldigt pigga kan det vara svårt att få de bilder man vill ha. Men samtidigt kan det även då bli bra bilder. Till exempel om en katt går mot kameran kan jag få fram jaktinstinkten hos en söt katt. Jag har sällan sett en trött katt i studion, eftersom miljön är annorlunda och intressant för dem. Ibland går det att leka av dem lite, men det viktigaste för att få bra bilder är att djuren känner sig trygga.

 Aldrig ljus bakifrån

Djurets personlighet sitter i blicken, och det är den som Josephine vill fånga.
Foto: Josephine Norman

Tar det lång tid för att få till en bra bild?

– Det är mest tids­krä­vande med katter för de är mer benägna att röra på sig. Hundar är lite lättare, samtidigt som de bara har tre till fem poser. Sedan kan jag inte göra så mycket mer med dem. När jag har fotograferat en katt kan jag efteråt leverera 15 till 20 bilder, för katter har fler uttryck – även om det tar längre tid att få fram dem.

Det viktigaste för Jose­phine som husdjursfotograf är att försöka hitta djurets personlighet, vilket framför allt syns i djurets blick. Men det är inte alltid enkelt att fånga personligheten på bild. 

– Det finns ingen speciell teknik för detta. Det går inte att säga till en hund: »Visa vem du är«. Jag får titta på den genom kameran och fånga blicken när den dyker upp, den som säger något om hundens personlighet. 

En stor anledning till att de som anlitar Josephine blir så överraskade av resultatet beror på att hon fotograferar på djurets nivå.

– Nummer ett för att få bra bil­der av ett husdjur är att lägga sig på deras nivå. Jag lägger mig därför på magen, ofta med ömmande armar.

Josephine fotar även nästan uteslutande sina husdjursbilder inomhus i studio. Och det gör hon mot en ren bakgrund.

– Det känns fel att göra miniatyrvärldar med djuren i, sådana bilder tycker jag är ganska »cheesy«. Det är inte naturligt och när jag ser sådant i en tidning bläddrar jag snabbt vidare. Jag vill i mina bilder visa djurens personlighet och göra det på ett rent sätt.

Aldrig ljus bakifrån 

Josephine använder sig av olika pappfonder, såsom svarta, vita och gråa. Och hon tycker inte nödvändigtvis att en svart katt ska fotograferas mot en vit bakgrund.

– Den absolut första husdjursbilden jag tog var på min kolsvarta katt Lucifer, som jag fotograferade mot en kolsvart bakgrund. Då fick jag ställa ljuset så att det blänkte mer i pälsen. Även en vit katt går bra att fota mot en vit bakgrund, jag får bara laborera lite mer med ljuset. Då är det viktigt att det blir skuggor bakom kattens morrhårskuddar så att det syns att de sticker ut från huvudet. Ska jag fotografera bruna djur passar en grå bakgrund riktigt bra. Den blir även snygg att vinjettera.

Med studioblixtar från Elinchrome sätter Josephine ljuset. När hon gör bilder med svart bakgrund har hon en blixt ovanför sitt huvud.

– Då ser det ut som att djuret tittar fram ur mörkret.

Är bakgrunden vit har hon även kompletterat med två blixtar riktade mot fonden.

– Jag har inte använt blixtar för att lysa upp djuret bakifrån. Det blir inte så snyggt eftersom håret i pälsen då ser ut att vara helt statiskt. 

Under tiden hon fotograferar använder hon sig även av blixtarnas modelleringsljus i lagom mängd. Är det för mörkt i rummet blir djurets pupiller bara som två stora bollar, och är det för ljust drar pupillerna ihop sig för mycket. Någonstans mitt emellan blir snyggast på bild. 

Testa olika utsnitt

Det var när Josephine fotograferade sin katt Lucifer som hon förstod att det var husdjursfotograf hon skulle bli.
Foto: Josephine Norman

Testa olika utsnitt

På hennes kamera sitter inte allt för sällan en fast 35:a, och alla hennes bilder på hemsidan är fotograferade med det objektivet. Josephine har tidigare inte litat på att zoomobjektiv ger bilder som är skarpa hela vägen ut, men det har hon nu insett att de gör. Därför använder hon numera även en 17–50mm. 

– Tidigare fick jag hasa mig fram och tillbaka för att få bilden. Jag försöker hela tiden ta så många bilder som möjligt, både långt ifrån och nära, för att sen se vad som blir bra. Alla utsnitt kan vara spännande. 

Någon ytterligare utrustning använder sig inte Josephine av. Reflexskärmar har hon till exempel helt skippat eftersom de är svåra att hantera när djuret lätt kan röra på sig.

 

Vilka är de vanligaste felen nybörjare gör när de ska fotografera husdjur?

– Dels att de inte tänker på bakgrunden. Den kan förstöra bilden så att inte djuret framhävs. Den förbenade inbyggda blixten kan också förstöra många bilder. Ta ett vitt papper framför blixten och rikta upp den i taket. Många använder också ett högt bländartal så att allt blir skarpt, både djuret och bakgrunden. Välj istället ett lägre bländartal. Men då gäller det att sätta skärpan i djurets ögon. Är det en hund med lång nos går det kanske inte att ha ett väldigt lågt bländartal, då får du välja ett högre eller istället vrida dig själv så att du hamnar i en annan vinkel där både hundens ögon och nos blir skarpa.

 

Hur gör du när du fotograferar flera djur samtidigt?

– Det är svårare. Jag måste ta till lite olika knep. Är det ett antal ettriga chihuahua-hundar får jag kanske fota dem en och en i studion för att sedan sätta ihop bilden i efterhand. Med katter kan det vara lite lättare om jag placerar dem lite högre upp på något. Är det flera djur krävs det alltid att jag även gör mer groteska och längre ljud för att de alla ska titta mot kameran. Själv har jag just nu 13 kattungar, i två kullar, så jag har övat mycket på just den här situationen – att fota flera katter samtidigt. 

 

För den som vill börja med husdjursfotografering, finns det något djur du rekommen­derar att börja med?

– En uppstoppad fågel kanske, säger Josephine med ett skratt och fortsätter:

– Nej, sitt eget djur är bäst. Du måste förstå djuret för att det ska bli bra bilder.

 

Se fler av Josephine Normans bilder på www.husdjursfotograf.se