Fotografering

Lär dig hitta nycklarna till bra porträtt

Under en porträttfotografering är det viktigt att personen känner sig avslappnad menar Sara Mac Key. Här är det Leif GW Persson som Sara har framför kameran. Foto: Sara Mac Key
Kajsa Grytt, Lars Norén och Rosa Taikon. Foto: Sara Mac Key
Bill Skarsgård Foto: Sara Mac Key

Även om Sara Mac Key fotograferar många starka reportage från Sverige och resten av världen är det för sina känsliga porträtt av kulturpersoner som hon är mest känd. För Kamera och Bilds läsare delar hon med sig av sina bästa tips för att få till porträtten – oavsett om du kan ägna en dag åt personen eller bara har några få minuter.

Det allra viktigaste när man ska fotografera porträtt har ingenting med teknik att göra.

– Det viktigaste för mig är ärlighet. Om den kommer från mig eller den jag fotograferar spelar ingen roll men jag letar alltid efter det uttrycket i alla bilder jag tar. Och då menar jag det som jag uppfattar som ärligt, säger Sara Mac Key.

På andra plats kommer att vara snäll.

– Då har mötet en chans att bli nära på en gång. Därmed inte sagt att du ska tappa bort dig själv, fotografen behövs också i bilden. Det handlar mer om att vara lyhörd och öppen.

Slappna av

En nyckel till att lyckas ta fina porträtt är att få personen som ska porträtteras att slappna av. För att det ska hända behöver fotografen vara avslappnad själv.

– Jag är nästan aldrig nervös längre, men jag var det i början. Jag satt och peppade innan för att kunna kasta mig in i en främlings radie och tränga mig på. Jag var i och för sig lite stressad för ett par år sedan när jag skulle fota Lars Norén. Uppdraget från förlaget var att få till en leende Norén, där han ser snäll ut. Och alla bilder som jag sett på honom dittills framställde honom som en demon. Men det gick. Vi tog en cigg och jag babblade på om någonting. Han log i alla fall på bilden.

Sara Mac Key pratar mycket när hon fotograferar.

– Det är viktigt att personen känner sig avslappnad. Man kan hjälpa folk att slappna av genom att vara snäll, ödmjuk, öppen och närvarande.

– Försök att inte bli stressad själv. Ibland när jag fotograferar kan jag få känslan av att den jag fotar blir otålig. Men fortsätt tills du är nöjd. Och fråga personen om de har bråttom, då brukar stressen försvinna.

Kan bli magiskt

Hennes favoritporträtt är de där man får känslan av att personen på bilden verkligen tittar tillbaka.

– När jag ska fotografera någon tar jag in allt om den. Hur den ser ut, rör sig, hur den pratar och säger. Jag är alltid intresserad av människorna som jag fotograferar, det finns alltid något som fascinerar. Jag tror att jag utstrålar det också, att jag verkligen är intresserad. Det skapar en trygghet och ett lugn. Om personen ser mig så som jag ser på dem kan det bli magiskt.

– Jag blir småkär i många som jag fotograferar. Det är en fin sak att få med sig i ett jobb. För några dagar sedan blev jag kär i Rosa Taikon. Hon är den ärligaste och starkaste person som jag har fotat, men också den svåraste.

Det är också utlämnande att fotografera porträtt.

– När man fotograferar blottar man sig själv. Det gäller både den som blir fotograferad och den som håller i kameran. Jag älskar den stunden och jag skulle önska att män-niskor var så med varandra hela tiden.