Fotografering

Fotoskola: Bli mästare på att fånga vinteraction på bild

Fånga dina actionpackade vinteraktiviteter på bild! Vi har knepen som ger dig övertaget när du ska ge dig ut i snöyran med kameran.

Det är inte alltid vinter betyder fluffig vit snö och roliga vintersporter. I den södra halvan av vårt avlånga land betyder det ofta gråtrist och slafsigt väder. Men förr eller senare brukar den vita vintern göra sitt intåg även i våra sydligare delar.

Och då vill man ju fånga allt på bild. Den här texten kommer att ha en viss riktning åt alpinåkning, men det som står här går så klart att applicera även på andra aktiviteter.

Exponera rätt

Det är inte alltid vinter betyder fluffig vit snö och roliga vintersporter. I den södra halvan av vårt avlånga land betyder det ofta gråtrist och slafsigt väder. Men förr eller senare brukar den vita vintern göra sitt intåg även i våra sydligare delar.

Och då vill man ju fånga allt på bild. Den här texten kommer att ha en viss riktning åt alpinåkning, men det som står här går så klart att applicera även på andra aktiviteter.

Exponera rätt

När man fotograferar i väldigt ljusa miljöer, som ett snötäckt landskap är, kommer kameran att lura dig att felexponera. Visserligen med flit, men inte av ondo. Kameran är ju nämligen inställd på att en korrekt exponering är 17 procent grått, ungefär. Men eftersom snön är mycket vitare än det kommer din kamera att exponera snön så att den blir grå. Och det i sin tur innebär ju att kameran underexponerar (se bild 1).

Bild 1. Om du inte överexponerar blir bilden mörk.

Personligen brukar jag i vanliga fall ställa exponeringskompensationen på att underexponera ungefär ett halvt steg i vanliga fall. Detta för att jag är lite allergisk mot utfrätta högdagrar om jag inte själv bestämmer att det ska vara utfrätta högdagrar. Och det är sällan några problem att lyfta skuggorna ett par steg i efterhand. Men om jag gör det på vintern blir mina bilder vädigt mycket för mörka.

Vill du få en korrekt exponering direkt brukar det vara värt att överexponera bilderna ett till ett och ett halvt steg. Ibland mer, sällan mindre. Det beror så klart också på vad du vill ha för känsla i bilden. Men för en korrekt exponering brukar ett till ett och ett halvt steg vara lämpligt.

Rätt vitbalans

Vinterväder har en tendens att vara kallt. Kallt brukar vi förknippa med blått ljus. ­Vinterljuset brukar också av sig självt vara aningen blått. Men vill man ha en neutral bild är det bäst att vitbalansera neutralt. Enklast­ gör man det genom att vitbalansera sina rå­filer i efterhand om man har justerat vit­balansen okej i förväg. Vill man vara extra noga kan man justera vitbalansen manuellt genom att använda snön som referens för ljustemperaturen just där och då.

Man kan så klart förstärka känslan i bilden med hjälp av vitblansen. Är det en bild tagen i det varma ljuset av en lågt stående vintersol men man har balanserat bilden neutralt när man tog den kan man med fördel värma på den lite i efterbehandlingen (se bild 2).

Bild 2. Justera vitbalansen så att du får med det gyllene ljuset.

Vill du förstärka känslan av kyla i en bild, till exempel en mulen dag eller efter att solen gått ner bakom horisonten kan du kyla ner vitbalansen för att göra bilden lite blåare. Men dra inte för mycket, bäst blir effekten när man inte tänker på bilden som »blå« utan man ska bara få den där kalla känslan.

Håll koll på slutartiden

Om du gillar skidåkning och gärna tar med dig kameran ut i backen, eller ännu hellre, utanför backen. Ja, då har du säkert sett bilder där åkaren skvätter upp en stor plym av lössnö som fångats så skarpt att du kan se varje liten gnutta snö som skvätter iväg (se bild 3).

Bild 3. Du behöver en riktigt kort slutartid för att frysa rörelsen ordentligt.

Måhända tittar du på dina egna bilder och ser inte alls samma sak. Det som kan vara en av skillanderna här är slutartiden. För att verkligen frysa varje liten snöflinga så att den blir skarp gäller det att se till att du har en riktigt kort slutartid. Minst 1/1000 men gärna snabbare. Sådana tider kräver oftast ljusstarka objektiv och kameror som kan hantera högre isokänsligheter utan att bli allt för brusiga. Fördelen med vintern är att all snö reflekterar ljuset och att få upp slutartiderna i de hastigheter som krävs går oftast bra. Men en mulen dag tidigt i februari kan det vara en balansgång för att få till bra skärpa utan att behöva gå upp så pass mycket i känslighet att bilden blir tillräckligt skarp men samtidigt inte tappar­ skärpa på grund av den höga känsligheten. Lär känna din kamera ordentligt så du vet var den gränsen går.

Bild 4: Det är blixten som fryser bilden, inte slutartiden.

Du kan så klart använda dig av blixtar för att frysa bilderna också. Men för att det ska bli snyggt behöver du oftast placera blixten en bit ifrån kameran och det tar mer tid och kräver mer förberedelser. Men det kan bli riktigt snyggt om man lyckas. Akta dig för att använda blixt bara för att det blir häftigt dock. Det blir gärna lite effektsökeri av det hela (se bild 4).

Hitta kontraster

Tänk på att det är mycket snö på vintern och snö är ganska enfärgat. Det innebär att dina bilder risker att bli väldigt vita. Om du har ett kontrastlöst ljus, till exempel en molnig dag, kommer dina bilder att lätt bli rätt mjölkiga och svåra att förhålla sig till. Utan kontrast och djup i bilden blir den lätt lite tråkig. Om ljuset i sig inte lyckas skapa skuggor som ger spännande kontraster får du försöka hitta saker som skapar djup och kontraster i bilden. Är du på en skidresa finns det ofta träd eller klippor/stenar som du kan använda för att skapa djup och intresse i bilden (se bild 5).

Bild 5. Hitta något som skapar extra djup i bilden. Här har jag fotograferat genom en buske.

Som vid all fotografering ska du försöka bygga upp bilden med en förgrund, mellanparti och bakgrund. Om du åker alpin skidåkning är miljön ofta behjälplig med fina vyer eller fjäll/berg som fungerar ypperligt som bakgrunder.

En generell regel som jag brukar tänka på är att om det är mulet så försöker jag fota i skogen och om det är fint väder skapar ljuset oftast skuggor och kontraster av sig själv och behovet av träd eller klippor av den anledningen är inte lika stort. Försök också att hitta något att hänga upp bilden på, förutom ditt huvudmotiv. Det kan vara en intressant snöformation, en klippformation eller kanske öppet vatten om det finns. Något som ger din bild det där lilla extra.

Det kan ju dock vara på sin plats att det kan vara effektfullt att skippa det där med att hitta något som ger kontrast ibland. En väldigt dimmig dag kan man ju ta fram den känslan i en bild som man låter innehålla väldigt mycket vitt till exempel.

Svartvitt i dåligt väder

Bild 6. Svartvitt kan vara användbart när det är dåligt väder...
...men starka färger kan också vara användbara.

Som jag nämnde ovan kan det vara smart att hålla till bland träd och stenar när det är dåligt ljus, en annan sak som kan vara värd att tänka på när det är dåligt väder är att tänk i svartvitt. Det ger mer grafiska bilder och i bilder med få färger blir det ofta snyggare att helt slopa färgerna (se bild 6).

Men ingen regel utan undantag, i en bild där åkaren är en liten del av bilden och det även är flera andra ­mindre objekt kan det vara ett sätt att dra blicken till åkaren, att låte denne behålla sina färger alltså (se bild 7).

Visa lutningen

Något som många säger när man tittar på bilder från branta miljöer är »det är mycket brantare än det ser ut på bilden«. Det finns en anledning till att man ofta fäller den kommentaren. Det är att det är svårt att visa hur brant vi uppfattar verkligheten på bild. Våra objektiv har inte samma bildvinkel som våra ögon har (oftast) och fotografens placering är kanske inte heller helt optimalt. Dessa saker gör att vi inte riktigt »känner« lutningen i bilderna.

För att på bästa sätt få visa lutningen på fjället/berget/backen som din kompis åker nedför bör du försöka fotografera åkaren ungefär från samma höjd som denne befinner sig på. Försök också att få med någon form av referenser för att visa lutningen. Det kan vara träd, horisonten eller något annat. Ett tips vad gäller utrustning är att det oftast ser brantare ut om du väljer att fotografera med en längre brännvidd, så försök använda ett teleobjektiv och ställ dig på ett avstånd som gör att du får med så mycket som du vill ha. Det är bättre att flytta på sig själv än att tvingas zooma och därmed kompromissa med andra delar av bilden (se bild 8).

Bild 8. För att fånga lutningen på en sluttning är det oftast enklast att stå på samma höjd som den du ska fotografera och fotografera från sidan, gärna med någon referenspunkt.

Ibland innebär det att du får stå ganska långt ifrån åkaren för att få med allt du vill. Då krävs det att ni har bestämt i förväg var och hur du ska ta bilden. Annars är risken att du inte blir nöjd.

Fota i alla väder

Det här är ett tips som gäller året runt och oavsett vad det är du fotograferar. Se till att träna på att fota i alla olika sorters väder. Om du bara fotograferar i finväder kommer du att bli bra på det. Men för att kunna hantera så många situationer som möjligt är det bra att fota i dåligt väder också. Du kan dessutom få riktigt bra bilder i dåligt väder.

Både när man åker utför och fotograferar vill man helst ha mängder med kall fluffig pudersnö, men det är inte ofta vi begåvas med det underlaget i Sverige. Det blir snyggast på bild och är roligast att åka i. Men eftersom vindpackad snö och is är vanligare i vårt avlånga land är det lika bra att lära sig hur man tar bilder även i dessa förhållanden.

Så när du ska ut och njuta av vinterns alla actionfyllda äventyr, glöm inte kameran!