https://www.kamerabild.se/fotoskolor/fotografering/s-fotar-du-vackra-h-stportr-tt
544542
Fotografering
Fotografering

Så fotar du vackra höstporträtt

● BILDSPEL Bild 1.0: Hitta platser som ger ett fördelaktigt ljus med fina färger, detta gör att bilderna »poppar« och blir mer spännande.

Totalbetyg

Lär dig knepen för att skapa vackra höstporträtt. Fotografen och föreläsaren Emelie Ohlsson delar med sig av sina hemligheter för att lyckas med bilderna även när dagarna blir kortare.

Bra tillbehör

Reflexskärm

Du vill inte vara utan reflexskärmen när det är lite mulet, den gör mirakel! Satsa på en vit/silver i storlek runt 80 cm i diameter så kan du hålla den själv. Strax under hakan ger ett härligt ljus och glans i ögonen.  

Blixt

Jag fotograferar väldigt sällan med blixt, jag tycker det naturliga ljuset är fantastiskt och utnyttjar det så långt det går. Men ibland kan du behöva lite extra hjälp och då fotograferar jag med en Canon Speedlite 580EX som ger ett starkt och långt ljus.

/ Emelie Ohlsson

Välj plats med omsorg

Mellan oktober och mars minskar antalet exponeringar på våra minneskort avsevärt. Det är få soltimmar, slask på marken och kraftiga moln som ger tråkiga skuggor och färger. Men om vi ser bortom det (ibland) trista vädret finns det en mjuk sol och fantastiska bilder att fånga.

I Sverige är det norm att vara lite extra gnällig under vinterhalvåret, det innefattar även oss fotografer som gärna muttrar åt det dåliga fotovädret. Men hösten och vintern är fantastiska årstider att fotografera i, då naturens färger har dämpats och solen är mjukare att jobba med. Här är mina hemligheter bakom vackra höstbilder: 

Välj plats med omsorg (Bild 1.0)

Om du ska välja en punkt att lägga extra tid på så är det denna. Majoriteten av mina elever har svårt att hitta platser som ger ett fördelaktigt ljus med fina färger, detta gör att bilderna inte »poppar« och kan se ganska alldagliga och trista ut. 

Bra platser: 

Grått: Att fotografera mot en grå bakgrund underlättar enormt för din kamera och lyfter fram dina färger. Det gör också att ditt huvudmotiv lyfts fram mer och du får en enkel men fin porträttbild. Betongväggar hittar du överallt, se bara till att det är öppet bakom dig så att inga mörka byggnader skuggar platsen. 

 Under tak: Platser utomhus som har tak (till exempel Stadshuset i Stockholm) ger ett härligt softat ljus och garanterar blänk i ögonen. Detta är också en perfekt plats om det skulle börja regna och kan även skydda något mot vind. Ha en sådan plats som reserv när du ska fotografera utomhus och du behöver aldrig oroa dig i förväg.

 

Foto: Emelie Ohlsson
Bild 2.1: En plats som kanske inte ser så mycket ut för världen kan vara helt perfekt för en porträttfotografering.

 

 Ljusa byggnader (Bild 2.0–2.2): Platserna för dina bilder kanske inte alltid ser så mycket ut för världen, precis som när jag tog dessa bilder på Lisa i Malmö. Mellan några lägenhetshus hittade jag den här platsen – med höga strån, hus som dämpade solen och en vit vägg bakom som funkade som reflexskärm. Platsen var perfekt för mjuka porträttbilder. Eftersom stråna och bakgrunden gick i samma ton som Lisas färger blev det enkelt för kameran att mäta och vi fick en härlig ton i bilderna. 

 Öppen skog: Generellt ska du vara försiktig med mörka skogar under höst och vinter. Där studsar ljuset hejvilt och du kan få mörka skuggor och oönskade färgtoner. Ett bra tips för att se om du har hittat en bra skog är att hålla ut handflatan rakt framför dig, på platsen där du står. Om din hand har en normal färgton och inga markanta skuggor kan det vara en bra plats att fotografera på, men testa gärna med din modell också.

 

Foto: Emelie Ohlsson
Bild 3.1: Sanden ger passande reflexioner för att lysa upp modellen. Men undvik för mycket himmel.

 

 Stranden (Bild 3.0–3.1): Sanden ger också en passande reflektion och bilderna känns tidlösa utan slask i närheten. Var försiktig med att ta med för mycket himmel då detta ofta blir svårt för kameran att mäta. Fotografera gärna ovanifrån och kombinera med en reflexskärm med silvrig sida. 

Välj rätt inställningar

Välj rätt inställningar

Genom att välja fördelaktiga inställningar får du dina porträtt att sticka ut ytterligare. Välj en plats där bakgrunden inte är alltför nära och välj en stor bländaröppning (till exempel 1,8) för att separera modellen från bakgrunden. 

För att få bort oönskade skuggor kan du överexponera för att få bilden något ljusare.  

Rätt klockslag

Om du har möjlighet bör du välja klockslag med omsorg. Soluppgång eller strax innan solen går ner har du det bästa ljuset som ger dig en mjuk sol som »boostar« din bild ordentligt. 

Fina bilder i alla ljussituationer

Mulet väder: Reflexskärmen är din bästa vän! Välj ljusa bakgrunder och ha öppet bakom dig. Hittar du en ljus strand är du hemma. Satsa på neutrala färger (gärna ljusa) färger hos din modell och ta bilderna ovanifrån, då får du in så mycket ljus som möjligt.

 

Foto: Emelie Ohlsson
Bild 4.0: Solljuset kan göra att modellen kisar med ögonen. Be modellen att blunda med ögonen för att öppna dem precis innan du tar bilden.

 

 Stark sol (Bild 4.0): Okej, solen är inte så stark när vintern närmar sig men det kan ge kisande ögon ändå. Satsa på att försöka fotografera så sent som möjligt och undvik att fota modellen från sidan så att det blir markanta skuggor. Ett tips för att modellen inte ska kisa för mycket är att be hen blunda och när du räknat till tre så tittar hen och då är ögonen öppna och fina. 

 

Foto: Emelie Ohlsson
Bild 5.0: Motljuset är något som kan ge vackra porträttbilder. Men släpp inte in allt ljus.

 

 Motljus (Bild 5.0): Mitt favoritljus! Se till att ha solen direkt framför dig, att något dämpar den så du inte får in allt ljus i kameran och att inget bakom dig studsar ljuset mot modellen. Komplettera gärna med vit reflexskärm om du vill ha ytterligare upplättning. 

Får du grådassiga färger har du för mycket sol med i bilden, dämpa solen med hjälp av byggnader eller träd och försök att vinkla ner kameran något. 

 Inomhus: Ibland är inomhusbilder lämpligare under höst och vinter. Se till att ha ljuset (fönstret) i ryggen och släck alla lampor så att du inte får gulstick i bilderna. Sortera bort distraherande saker i bakgrunden och försök hitta en så ljus och ren bakgrund som möjligt. Komplettera gärna med silvrig reflexskärm för att få bort oönskade skuggor. 

Redigering

Bild 6.0 original: Bilderna 6.1–6.3 visar tre olika exempel på hur bilderna kan redigeras. Bilden 6.0 visar originalet, innan redigeringen.
Foto: Emelie Ohlsson
Bild 6.1.
Foto: Emelie Ohlsson
Bild 6.2.
Foto: Emelie Ohlsson
Bild 6.3.
Foto: Emelie Ohlsson

Lyft fram dina bilder i redigeringen (Bild 6.0–6.3)

Om du inte fotograferar i RAW är detta det första du behöver gå och ändra på i din kamera. Genom att fotografera i kamerans råformat har du möjlighet att förändra och rädda en över- eller underexponerad bild. Jag jobbar i Photoshop CC och älskar att lägga till färgtoner och ljus så att bilderna blir mer skräddarsydda enligt min bildstil. Jag lägger oftast inte många minuter på bilderna men ändå blir det en stor skillnad. I bilderna 6.0–6.3 kan du se olika exempel av en bild som jag har redigerat på tre olika sätt. 

 Mina favoritverktyg: Övertoning, fyllningslager, högpass och kurvor. 

Ge dig ut

Nu har du faktiskt inte längre någon anledning att sitta hemma och sura över tråkigt väder. Ge dig ut och hitta dina egna favoritplatser och chocka de sociala medierna med dina fantastiska höstbilder, du kan!

Bra tillbehör

Reflexskärm

Du vill inte vara utan reflexskärmen när det är lite mulet, den gör mirakel! Satsa på en vit/silver i storlek runt 80 cm i diameter så kan du hålla den själv. Strax under hakan ger ett härligt ljus och glans i ögonen.  

Blixt

Jag fotograferar väldigt sällan med blixt, jag tycker det naturliga ljuset är fantastiskt och utnyttjar det så långt det går. Men ibland kan du behöva lite extra hjälp och då fotograferar jag med en Canon Speedlite 580EX som ger ett starkt och långt ljus.

/ Emelie Ohlsson