Fotografering

Skola: Landskapsfoto del 1 – så hittar du rätt plats

I en ny artikelserie delar fotografen Anders Jorulf med sig av sina kunskaper och tankar kring att fotografera landskap. I första delen av fem får du lära dig att ta steget från en bildidé till att hitta platsen för fotografering – och vad som krävs på vägen dit.

Publicerad

För mig börjar all landskapsfotografering mycket noggrann planering. Jag använder mig alltid av Google Maps innan jag ska åka till en ny plats. På Google Maps får jag en känsla för miljön plus att människor som varit på platsen innan mig ofta lagt upp egna fotografier vilket ger mig en känsla för platsen. Jag får även koordinater och kan hyfsat enkelt överföra dessa till en GPS så att jag, utifrån en digital karta, kan se om området är otillgänglig terräng eller inte.

Planeringen för en bildserie börjar ofta 3–6 månader innan jag åker till platsen. Innan jag beslutar mig för att åka till en specifik plats kikar jag alltid vad andra fotografer har gjort på olika fotosajter. Det ger mig en idé om vad andra gjort och vad jag eventuellt kan göra annorlunda, hitta min vinkel, bildstil och tolkning av platsen.

Efter att jag gjort de grundläggande genomgångarna om plats, tittar jag alltid på vädret. Jag följer vädret under en period på 2–3 månader för att få en kunskap om vindar, soltider, norrskenstider, hög- och lågvatten samt hur molnen rör sig. Därefter är det dags att ta sig till själva platsen. Jag reser alltid så klimatsmart som det är möjligt och behöver jag flyga ser jag alltid till att resa med flyg­bolag som kompenserar för miljön.

För mig börjar all landskapsfotografering mycket noggrann planering. Jag använder mig alltid av Google Maps innan jag ska åka till en ny plats. På Google Maps får jag en känsla för miljön plus att människor som varit på platsen innan mig ofta lagt upp egna fotografier vilket ger mig en känsla för platsen. Jag får även koordinater och kan hyfsat enkelt överföra dessa till en GPS så att jag, utifrån en digital karta, kan se om området är otillgänglig terräng eller inte.

Planeringen för en bildserie börjar ofta 3–6 månader innan jag åker till platsen. Innan jag beslutar mig för att åka till en specifik plats kikar jag alltid vad andra fotografer har gjort på olika fotosajter. Det ger mig en idé om vad andra gjort och vad jag eventuellt kan göra annorlunda, hitta min vinkel, bildstil och tolkning av platsen.

Efter att jag gjort de grundläggande genomgångarna om plats, tittar jag alltid på vädret. Jag följer vädret under en period på 2–3 månader för att få en kunskap om vindar, soltider, norrskenstider, hög- och lågvatten samt hur molnen rör sig. Därefter är det dags att ta sig till själva platsen. Jag reser alltid så klimatsmart som det är möjligt och behöver jag flyga ser jag alltid till att resa med flyg­bolag som kompenserar för miljön.

Favoriten är 21 mm

För några år sedan tog jag alltid med mig kilovis med kamerautrustning. Idag reser jag betydligt lättare. Jag har alltid två kamera­hus med mig. Till dessa har jag oftast 3–4 objektiv som jag alternerar mellan. De vanligaste objektiven jag har med mig är 15 mm, 21 mm och 90 mm samt en zoom på 24–70 mm. Jag fotograferar i storformat och mellanformat. Favoriten är 21 mm som ger mig en otroligt fin känsla i bilden samt perfekt avvägd bildkomposition. Undantaget är norrsken som jag nästan alltid fotograferar med 15 mm. Jag arbetar nästan alltid med ett lättare kolfiberstativ när jag är ute. Fotograferar alltid i RAW och i manuellt läge på kameran så att jag själv kan bestämma över ISO, tid, bländare samt kelvin.

Landskapsfotografering är ibland tungt och jobbigt. Mycket utrustning samt ett oförtjänt väder som ibland på vissa platser slår om oerhört snabbt. Därför gäller det att ha extra kläder med sig och att vara rätt klädd för både platsen och årstiden. Min packning tas mestadels upp av klädombyten, vandrings­kängor och utrustning för de aktiviteter jag ska genomföra.

Väl framme vid destinationen gör jag alltid de sista förberedelserna. Jag laddar alla kamera­batterier, rengör kamera, samt alla ND-, polarisations- och gråfilter, samt går igenom min utrustning och packar ner dessa i en lätt ryggsäck. Nu är jag helt förberedd på att ge mig ut.

Ta in hela landskapet

När jag ger mig ut har jag alltid ett tänkt tema inom mig. Lugn, stillhet, där hav möter himmel, tidig morgon, eller ett tema där jag nästan tvingar mig att skapa utifrån mitt eget tema. På så sätt ser jag mycket lättare bilden som skall tas och kan avgöra om det jag ser passar in i det tema jag för dagen har bestämt mig för. Väl framme på platsen jag skall fotografera stoppar jag undan kameran, njuter och tar in hela landskapet. Är det en havsstrand jag valt att befinna mig på, går jag fram och tillbaka på stranden i en till en och en halv timme innan jag börjar arbeta med kameran. Har jag klättrat upp på ett berg njuter jag av utsikten och försöker ta in 360 grader runt om mig. För mig är det viktigt att ta in hela landskapet, doften, känslan och framförallt ljuset. Mina förberedelser innebär att jag är i god tid på den plats där jag ska fotografera. Jag lämnar ingenting åt slumpen eller »råkar« ta en bild. Allt är väldigt planerat in i minsta detalj.

För mig handlar landskapsfotografering om god planering, vara på plats i god tid samt bli ett med det landskap jag skall fotografera. Först då kan jag börja skapa, se och förstå detaljerna i landskapet och på så sätt se samma landskap från olika vinklar och invänta solens position på himlen – eller kunna välja för- och bakgrund på ett sådant sätt att bilden växer när betraktaren ser det färdiga resultatet.

Skapar i kameran

Jag bestämde mig väldigt tidigt i min landskapsfotografering att vara trovärdig vilket för mig innebär att jag arbetar bakom kameran istället för framför en skärm. Det innebär att jag mycket noggrant väljer ut mina bildvinklar, ställer in kameran och tar några testbilder, ser hur skuggor, moln, vindar, sol rör sig och skapar därefter bilden direkt i kameran istället för att i efterhand redigera bilden i ett redigeringsprogram.

Jag arbetar med polariseringsfilter, ND10 och ND 6 filter och skapar på så sätt långa eller korta slutartider vilket kan ge olika typer av dramatik eller lugn i bilden. Min idé och övertygelse är att du som fotograf ska kunna åka till de ställen där jag har varit och kunna ta samma typ av bild.

Jag vandrar upp för berget cirka 4 timmar innan solnedgången denna kväll i juli och har beslutat mig för att fotografera midnattssolen exakt då den går ner vid bergen. 15 s, f/4, ISO 100 med 21mm

Bild 1: Reinebringen,Lofoten, Norge

Första gången jag skulle gå uppför Reinebringen var det snöstorm. Jag fick helt enkelt vända om när jag kommit nästan upp för hela berget. Några månader senare var det dags igen att försöka.

Jag vandrar upp för berget cirka 4 timmar innan solnedgången denna kväll i juli och har beslutat mig för att fotografera midnattssolen exakt då den går ner vid bergen. Jag kliver upp på toppen av berget och där är det cirka 15 personer som också tar bilder. Så efter ett par timmar ser jag att solens strålar skiner upp i en liten klippskreva en bit bort från toppen. Jag letar mig dit och sätter upp mitt stativ. Sätter på ett ND 6-filter, polarisationsfilter och inväntar rätt ögonblick. Jag vet att jag har runt 15 minuter på mig från det att jag börjar ta bilderna till att solen är bakom bergen och har försvunnit. Jag tar runt 5–8 bilder med lite olika inställningar.

Jag bestämmer mig för att få med så mycket som möjligt av landskapet, havet och bergen vilket gör att jag använder ett 21 mm-objektiv. Bilden blir exakt så som jag vill ha den. Idag är den utskriven och hänger på Quality Globe Hotel i Stockholm och är på 15 kvadratmeter i storlek.

Denna morgon visste jag exakt när solen skulle gå upp vilket gör att jag går upp två timmar innan solens uppgång och tar skotern i -27 C till rätt plats. 1/80 s, f/3,2, ISO 100 med 90mm

Bild 2: Jämtlandsfjällen,Sverige

Jag har möjlighet att få vara i Jämtlands fjällvärld norr om Kaxås vilket är fantastiskt. Precis som jag tidigare beskrivit, så är jag väl förberedd på vädret. Denna morgon visste jag exakt när solen skulle gå upp vilket gör att jag går upp två timmar innan solens uppgång och tar skotern i -27 C till rätt plats. En plats jag besökt en dag innan och väl känner till. Jag inväntar solens första sken samtidigt som jag pulsar fram de sista metrarna i snön och borrar mig ner i snön så att jag kommer i samma nivå som de små träden och buskarna. Jag inväntar rätt ögonblick vilket här är några minuter innan solens första strålar når kameran. Det ger en magisk nästan trolsk känsla i bilden samtidigt som betraktaren nästan kan ta på den tydliga kylan i bilden. Här arbetar jag med lite högre ISO, kort slutartid och en bländare på cirka 5,6. Inga filter alls på kameran i detta moment. Jag vill ha träden fokuserad i bilden samtidigt som jag inte vill ha solens strålar som lyser för starkt in i kameran. Istället väljer jag att arbeta strax innan solen går upp och skapar på så sätt en mer intressant bild full av små detaljer som betraktaren dröjer sig kvar vid.

Här arbetar jag med långa slutartider, polariserings­filter och ett ND 10 filter. 0,8 s, f/4, ISO 100 med 21mm

Bild 3: Replot, Finland

»Det långa ljuset« brukar jag kalla ljuset som finns i detta område från maj–september. Det är något magiskt med ljuset i dessa trakter. Jag har läst om att det på dessa breddgrader är ett ljus som dröjer sig kvar på grund av hur jorden kröker sig. Och just i dessa trakter är landhöjningen som störst i Europa. Här arbetar jag med långa slutartider, polariserings­filter och ett ND 10 filter.

Den här kvällen är det en fantastisk solnedgång. Molnen, havet och landremsan som breder ut sig ifrån vänster, ramas in av landremsan på höger sida. Här har jag valt att arbeta med två bilder som jag sammanfogat i Adobe Lightroom till en panorama. Jag använder ett ND 6 filter samt ett polariseringsfilter och en relativt kort slutartid. Jag inväntar tills solen har gått ner bakom horisonten. Ljuset, havet, molnen skapar inramningen i landskapet och ger bilden liv.

Att fotografera landskap handlar inte bara om kamerateknik, det handlar om att njuta av det landskap som man som fotograf befinner sig i samt att få möjligheten att besöka nya platser och kanske till och med få vandra till havsstränder, solnedgångar eller vackra platser där norrskenet finns.