Skola
Hitta balansen i dina bilder med vitbalansbracketing
Det finns många sätt att påverka stämningen i en bild, ett av de mest effektiva är att använda färger. Ibland vill man neutralisera olika färger på ljuset, ibland vill man förstärka skillnaderna. Fortsätt läs om du vill lära dig mer.
Om du tänker på en viss bild där du får en viss känsla, det kan vara en bild på en varm sommardag, en kall vinterdag eller något annat, egentligen vad som helst. Sen föreställer du dig den bilden med en annan färg på ljuset. Den varma bilden med en blåare ton, den kallare bilden med en med gul/orange ton, helt plötsligt blir känslan i bilden en helt annan. Färgen på ljuset avgör till stor del hur bilden upplevs. Med andra ord kan du använda dig av färgtemperaturen för att skapa en viss känsla i en bild.
I den här skolan ska vi visa dig hur man gör för att antingen balansera upp en bild med olika färgtemperaturer för att få en neutral ton eller att förstärka skillnaderna mellan två olika färgtemperaturer.
Vid fototillfället
Det finns två sätt att skaffa råfiler till en bild som ska utsättas för vitbalansbracketing i datorn. Antingen tar du en enda bild som är så rätt balanserad som det går att få den i de ljusförhållanden som råder. Det viktigaste är att se till att ingen färg fräter ut, vare sig i mättnad eller i högdagrar/lågdagrar. Om en färg får för hög mättnad kommer den att bli väldigt onyanserad när du ändrar färgtemperaturen senare. Det andra alternativet är att ta en serie med bilder med olika vitbalanser. För att den senare metoden ska fungera måste motivet vara stilla, vilket innebär att den inte passar vid alla tillfällen.
Vid datorn
Vi börjar med att gå igenom hur du gör en bild som har en korrekt färgtemperatur över hela bilden. Det blir svårare ju fler olika ljuskällor med olika temperatur du har i din bild eftersom ljuset sannolikt kommer att blandas på vissa platser, och att separera ljuset från olika ljuskällor i en bild är ungefär lika lätt som att få fram ren jordgubbssmak ur blandsaft.
Försök alltså se till att dina ljuskällor belyser olika delar i bilden så blir ditt arbete lättare och resultatet bättre. Har du tagit flera olika råfiler med varierande vitbalans öppnar du samtliga i Camera Raw och sedan i Photoshop. Lägg sedan in alla i en och samma bild, separerade som lager där varje lager har en lagermask. Om du i stället tog en enda bild med en ganska neutral vitbalans öppnar du den i Camera Raw och korrigerar vitbalansen så att den ena ljuskällan i bilden blir korrekt, sedan öppnar du bilden i Photoshop. Därefter öppnar du råfilen i Camera Raw igen och den här gången korrigerar du den andra ljuskällan i bilden så att den blir korrekt, och skickar sedan in råfilen i Photoshop. Om du har flera ljuskällor i bilden fortsätter du på samma sätt tills alla ljuskällor är korrekt vitbalanserade. När alla bilder är öppnade lägger du ihop alla bilder så att de ligger som separata lager i en och samma bild, sedan på med lagermasker på varje bild (utom den understa) sen är vi i samma utgångsläge oavsett metod. Härifrån handlar det helt enkelt om att måla fram de korrekt vitbalanserade områdena så att hela bilden till slut är korrekt vitbalanserad.
Vill man i stället förstärka skillnaderna mellan två olika ljuskällor i en bild gör man i princip samma sak förutom momentet där man korrigerar vitbalansen så att den blir korrekt. Man gör snarare tvärtom, förstärker skillnaderna mellan vitbalanserna för att öka känslan i bilden. Sen in med bilderna i Photoshop, på med lagermasker och sen är det bara att låta kreativiteten flöda.