Skola

Proffstips: Så skapar du bättre filmer

Att filma kan ge skaparen ännu större möjligheter att berätta sin historia, men det är inte alltid så lätt att komma igång för den som inte är van. Vi har intervjuat videoproffset Mikkel Fykse Engelschion som berättar om hur han arbetar och ger sina bästa tips till den som vill komma igång.

Att videofunktioner numera är väldigt viktiga i många av de kameror som lanseras idag har nog inte undgått någon. En av dem som sedan flera år tillbaka har gått över till att filma enbart med systemkameror är den norske filmaren ­Mikkel Fykse Engelschion. Hans filmkarriär började med ett flertal skador som satte stopp för hans snowboardkarriär.

– Jag ville hänga kvar med samma kompisar och i sporten så jag började filma, berättar Mikkel.

Hans produktionsbolag drog han igång när han var 16 år gammal och i början var hans pappa med på alla möten, men ganska snart fick pappa stanna hemma.

Att videofunktioner numera är väldigt viktiga i många av de kameror som lanseras idag har nog inte undgått någon. En av dem som sedan flera år tillbaka har gått över till att filma enbart med systemkameror är den norske filmaren ­Mikkel Fykse Engelschion. Hans filmkarriär började med ett flertal skador som satte stopp för hans snowboardkarriär.

– Jag ville hänga kvar med samma kompisar och i sporten så jag började filma, berättar Mikkel.

Hans produktionsbolag drog han igång när han var 16 år gammal och i början var hans pappa med på alla möten, men ganska snart fick pappa stanna hemma.

– Han förstod ändå inte vad vi pratade om, säger han med ett skratt.

Pappan var dock med i företaget tills Mikkel var 18.

Mikkel har även provat att filma med mellanformatskamerona i Fujifilms GFX-serie, något han rekommenderar. Men man får jobba mer statiskt med kamerorna.

Ljudet är viktigt

Förutom att Mikkel filmar actionsport gör han också filmer åt Fujifilm och han har varit knuten till dem under flera år.

Eftersom filmtekniken är så tillgänglig för alla som har en systemkamera idag så är det många som är sugna på att prova på det här med film. Men vad behöver man för att komma igång och börja filma med sin systemkamera?

– Egentligen ingenting, säger Mikkel, men tillägger snabbt:

– En bra mikrofon, en bra mikrofon sparar väldigt mycket arbete senare. Ljudet är viktigt om du vill göra en bra film. Det måste följa bilden annars blir det inte trovärdigt. Filmar du en havsstrand så känns det konstigt om man inte hör vindbrus och vågorna som slår in över stranden.

Duktiga filmare har ofta mycket så kallad »b-roll«, det vill säga material som kan klippas in i huvudklippet.

Skillnad mellan video och stillbild

Mikkel menar att han tydligt kan se när det är en stillbildsfotograf som har filmat en sekvens, för de två olika medierna är lite olika.

– Ska du berätta något med en bild behöver det mesta synas i bilden, det blir oftare en överblick. Men när du filmar kan du bygga upp helheten med hjälp av flera närbilds-klipp. Det blir intressantare än om du filmar som om det vore en stillbild, det vill säga bara en överblick. Filmare har oftast mycket mera b-roll jämfört med en stillbildsfotograf som filmar. Du måste hela tiden tänka på storyn, menar han.

B-roll är det filmmaterial som används för att klippas in i huvudmaterialet, det kan vara närbilder, åkningar och så vidare.

När Mikkel filmar vill han göra det så att resultatet blir något som man inte kan se med ögonen, det vill säga använda sig av objektiv som antingen är mer vidvinkliga, ger mer tele eller ett kort skärpedjup än vad det mänskliga ögat kan uppfatta. I och med att tekniken har utvecklats har han också allt mer börjat filma med bara en kamera, ett objektiv och en mikrofon istället för att använda sig av en gimbal eller en hel rigg.

– Alla kameror är bra idag och tekniken gör mycket åt dig, därför blir objektiven viktigare, det är de som skapar utseendet. Jag gillar verkligen att använda Fujifilms MK-objektiv för filmning, de är fantastiska. Men jag använder ofta deras XF-gluggar också, då främst fasta brännvidder.

Mikkel filmar ofta med bara kamera, objektiv och en mikrofon.

Inte högre upplösning än du behöver

Något som Mikkel tycker att man ska tänka på är att inte filma i högre upplösning än du behöver för ändamålet. Han filmar mycket som används på sociala medier och då använder han sällan högre upplösning än HD. Filerna blir mindre och mer lätthanterliga och lagringen enklare. Det finns ingen anledning att ha en massa upplösning som du inte kommer att använda.

För Fujifilmfotografer tipsar han också om att använda sig av Eterna-profilen, den ger ett snyggt utseende på filmerna och kräver ingen direkt efterbehandling. Mikkel använder den själv ganska ofta just när han inte behöver efterbehandla materialet.

Filma inte i högre upplösning än du behöver, Mikkel filmar mycket av sitt material i 1080.

Trots att tekniken går fort framåt kring både redigering med AI och hur enkelt det har blivit att skapa rörligt ­material idag tror inte Mikkel att yrket kommer att hamna i fara.

– Utvecklingen gör att vi arbetar snabbare, men den kreativa personen bakom kameran behövs fortfarande och kommer att behövas även i framtiden, menar han.

Filmat med mellanformat

Mikkel har även filmat projekt med mellanformatskamerorna i GFX-serien, något han verkligen gillade.

– Det blir väldigt vackert, det är svårt att sätta fingret på vad det är, men det blir väldigt fint. Men de är lite bökigare att filma med, jag sätter dem helst på ett stativ och går inte runt så mycket. Men har man en GFX borde man definitivt testa att filma med den, det blir superfint!