Fotografering

Så vinner du Grand Prix – bästa tipsen från domarna

Det är inte helt lätt att välja ut bilder att skicka in till en tävling. Här får du tipsen för att lyckas. Foto: Louise Helenius / Erik Connatty / LisaLove Bäckman
Det är inte helt lätt att välja ut bilder att skicka in till en tävling. Här får du tipsen för att lyckas. Foto: Louise Helenius / Erik Connatty / LisaLove Bäckman
En genomtänkt idé med en egen tolkning av temat är ett vinnande koncept. Foto: LisaLove Bäckman
En genomtänkt idé med en egen tolkning av temat är ett vinnande koncept. Foto: LisaLove Bäckman
Om du ska bearbeta bilderna i datorn, se till att det är genomtänkt och ger bilden en extra skjuts och inte gör att den sticker ut på ett dåligt sätt. Foto: Patrik Nystrand
Om du ska bearbeta bilderna i datorn, se till att det är genomtänkt och ger bilden en extra skjuts och inte gör att den sticker ut på ett dåligt sätt. Foto: Patrik Nystrand
Koppla bort dina egna känslor för bilden och försök se vad andra kan uppleva. Foto: Louise Helenius
Koppla bort dina egna känslor för bilden och försök se vad andra kan uppleva. Foto: Louise Helenius
Se till att allting i bilden fungerar tillsammans. Foto: Erik Connatty
Se till att allting i bilden fungerar tillsammans. Foto: Erik Connatty
Försök inte ställa in dig hos domarna, utgå ifrån din egen smak och följ magkänslan. Foto: Martin Johansson
Försök inte ställa in dig hos domarna, utgå ifrån din egen smak och följ magkänslan. Foto: Martin Johansson

Många är de som varje år skickar in sina bilder i hopp om att domaren ska gilla just deras bild. Här får du alla viktiga tips som ger dig ett övertag i tävlingen Grand Prix.

Det är inte helt lätt att välja ut bilder att skicka in till en tävling. Ofta ska du följa ett tema som du gärna ska tolka lite kreativt, samtidigt kanske du vill försöka anpassa dig till vad du tror att domaren kommer att tycka om.

För att öka just dina chanser att lyckas tog vi ett snack med tre av domarna som tidigare har bedömt Grand Prix, för att få fram de bästa tipsen till dig som deltar i tävlingen.

Vi började med att fråga dem hur man ska förhålla sig till den som ska bedöma tävlingen, hur mycket ska man bry sig om vad man tror att domaren tycker om?

Mats Alfredsson.
Mats Alfredsson.
Beata Rydén.
Beata Rydén.
Andreas Hemb.
Andreas Hemb.

Det är inte helt lätt att välja ut bilder att skicka in till en tävling. Ofta ska du följa ett tema som du gärna ska tolka lite kreativt, samtidigt kanske du vill försöka anpassa dig till vad du tror att domaren kommer att tycka om.

För att öka just dina chanser att lyckas tog vi ett snack med tre av domarna som tidigare har bedömt Grand Prix, för att få fram de bästa tipsen till dig som deltar i tävlingen.

Vi började med att fråga dem hur man ska förhålla sig till den som ska bedöma tävlingen, hur mycket ska man bry sig om vad man tror att domaren tycker om?

– Jag tycker inte att man ska lägga för mycket vikt vid vad domaren kan tänkas ha för preferenser. Det är bättre att göra en bra tolkning av temat och skicka in bilder du själv tror på. Det kan till och med vara så att det kan vara en nackdel att försöka härma ­domarens stil eftersom han eller hon kan bedöma den typen av bilder hårdare då det är något domaren är van att se, säger naturfotografen Andreas Hemb.

Ett liknande svar får vi från gatufotografen Mats Alfredsson.

– Jag tycker alltid att man ska gå utifrån sina egna preferenser, vad du själv gillar och vill visa upp. En bra domare kan se utanför sin egen stil.

Även fotografen Beata Rydén ger ett liknande svar.

– Det är väldigt svårt att veta exakt vad en domare kommer att gå igång på. Däremot finns det ofta generella egenskaper hos bilder som de flesta uppskattar: en dramatisk form, ett magiskt ljus, en spännande vinkel, en ­historia. Men mitt tips är att utgå ifrån sig själv.

Det verkar alltså som våra domare är överens här, skicka in bilder du själv gillar och lägg inte så mycket vikt vid vad du tror att domaren tycker om.

En genomtänkt idé med en egen tolkning av temat är ett vinnande koncept.
En genomtänkt idé med en egen tolkning av temat är ett vinnande koncept.

Nästa fråga handlar om huruvida man ska satsa på att fota nya bilder till varje omgång eller leta i arkiven efter något som kan tänkas passa temat.

– Det är helt okej att leta i arkiven. Ibland kan bilder må bra av att ligga till sig lite. När du precis har tagit en bild så kopplar du ­samman den med de känslor du hade precis när du tog den. När en bild har legat ett tag så har de känslorna försvunnit till viss del, då kanske du ser bilden på ett annat sätt. Men hinner du ta en ny bild som funkar så är det så klart bra det också, menar Mats.

Andreas menar att temana i Grand Prix ofta är ganska tillåtande så de flesta har säkert redan någon bild som går att relatera till temat i sina arkiv.

– Om du bara har några veckor på dig kan det vara svårt att få till en bra bild utifrån det du vill. Det viktigaste är att ha en bra tanke med bilden, att hitta något eget som sticker ut lite. Det är svårt att krysta fram något, säger Andreas.

– Jag tycker inte att det spelar någon större roll, men ett tema kan ju göra att man ser på gamla bilder på ett nytt sätt vilket är roligt, tycker Beata.

Om du ska bearbeta bilderna i datorn, se till att det är genomtänkt och ger bilden en extra skjuts och inte gör att den sticker ut på ett dåligt sätt.
Om du ska bearbeta bilderna i datorn, se till att det är genomtänkt och ger bilden en extra skjuts och inte gör att den sticker ut på ett dåligt sätt.

Redigera med en tanke

Bildbehandling är ett ämne som kan vara känsligt, många tycker att det är spännande att vara väldigt kreativ vid datorn medan andra gärna håller sig därifrån helt och hållet. Domarna menar att en medelväg oftast är att föredra.

– Ett visst mått av efterbehandling krävs om du fotograferar i råformat, men man ska passa sig för att göra det onaturligt. Om det blir för skarpt eller för mättade färger så sticker det ut och tar över bilden. Antingen får man välja att låta bildbehandlingen vara en grej med bilden och då ska det så klart synas, men annars ska man försöka hålla det så naturligt som möjligt, säger Andreas.

Mats Alfredsson är på samma linje och menar att man inte ska överarbeta och göra bilderna onaturliga om det inte finns en poäng med det. Bildredigering för att definiera den personliga stilen är helt okej.

Beata Rydén tycker dock att man kan kosta på sig att experimentera lite mer.

– Man ska gå loss så mycket man kan för att lära sig. Jag tycker inte om att tänka i begränsningar och regler utan tänker hellre möjligheter och utanför boxen. Men en sak kan vara bra: att dubbelkolla redigeringen på en annan skärm innan man till exempel skickar in bilden för utskrift eller tävling. Svärta och högdagrar kan vara olika på olika skärmar och det gör att man kan missa saker som inte syns på ens egen skärm.

Koppla bort dina egna känslor för bilden och försök se vad andra kan uppleva.
Koppla bort dina egna känslor för bilden och försök se vad andra kan uppleva.

Glöm dina egna upplevelser

Ett problem som många har är att man har personliga upplevelser och minnen kopplade till bilderna som gör att man upplever dem på ett annat sätt än vad någon annan gör. Hur kommer man runt det här?

– Man måste betrakta bilden som om man aldrig har sett den förr, som att du inte var där när den togs, säger Mats och fortsätter:

– Om du tittar på bilden utan att tänka på de minnen du har kopplade till den kan du fråga dig om den kommer att beröra någon annan. Du kan även visa bilden för någon annan som inte har samma känslor för bilden.

Andreas är inne på samma spår och tycker att man ska lägga bort känslorna och inte acceptera brister i bilden bara för att man ­gillar den personligen.

Båda menar också att man ska visa bilder för andra som är vana vid att fotografera, ­tittar man på mycket bilder tittar man på dem på ett annat sätt. De tycker båda att man inte heller ska förlita sig helt på någon annans åsikt, men att det kan vara bra att höra den. Domaren har ingen relation till bilden så för att den ska stå ut för domaren måste den ha ett tydligen budskap.

Försök inte ställa in dig hos domarna, utgå ifrån din egen smak och följ magkänslan.
Försök inte ställa in dig hos domarna, utgå ifrån din egen smak och följ magkänslan.

Vad krävs då för att en domare ska fastna för just din bild? Här är det också ungefär samma svar som kommer från de tre domarna. Det vill säga, var noggrann när du väljer ut din bild. Har du tänkt igenom temat ordentligt? Den första tolkningen av temat som du gör kommer sannolikt att vara den första tolkningen många andra gör, för att få en bild som sticker ut och därmed fångar domarens öga behöver du kanske tänka lite annorlunda. Försök tolka temat på ett annat sätt än det som först slår dig.

Allt i bilden måste fungera tillsammans, ha koll på alla hörnen och hela ytan när du fotograferar. Det är du som fotograf som är ansvarig för att allt som behöver vara där är där och det omvända, alltså att inget som inte ska vara där är där.

De menar också att innehållet är viktigare än tekniken. Det är viktigare att bilden förmedlar en känsla än att den är knivskarp.

Se till att allting i bilden fungerar tillsammans.
Se till att allting i bilden fungerar tillsammans.

Sammanfattning

Så för att sammanfatta vad våra domare tycker att du ska tänka på: Se till att tolka temat på ett kreativt sätt, ta inte första bästa tanke, den har sannolikt någon annan också kommit på. Se till att din bild är genomtänkt och förmedlar en känsla eller en berättelse. Koppla bort dina egna känslor för dina bilder när du ska välja ut vilka du vill skicka. Tänk även igenom din bildbehandling, en oavsiktligt överdriven bildbehandling stjäl uppmärksamhet från motivet. Gå på din magkänsla och hoppas att domaren känner samma sak.

Detta är en PLUS-artikel. Som plusmedlem får du:

  • Omedelbar & obegränsad tillgång till denna och alla artiklar
  • Fördjupande reportage, fotoskolor, guider & mycket mer
  • Inbjudningar till VIP-event
  • Exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners

Prenumerera

Välj period och betalning. Köp med engångsköp eller välj en prenumeration så debiteras du inför varje ny period. Avsluta när du vill.

Ett år för bara 449 kr

Prenumerera

Engångsbetalning: Betala snabbt och enkelt för direkt tillgång till denna artikel