Loading

UTANFÖR BOXEN kamera & bild: intervju med Mia Galde

Mia Galde är fotografen som gillar att ha tydliga ramar för sina projekt. Men när väl förutsättningarna är bestämda, gäller det att våga ta ut svängarna. – Det är alltid lättare att tänka utanför boxen om man har en box att förhålla sig till. Utmaningen är att inte fotografera på samma sätt hela tiden, säger Mia som skapar sina verk med kameror från Fujifilm.

TEXT Johan Wessel | FOTO Mia Galde

ia Galde är produktiv. Hon fotograferar mycket och har nästan alltid med sig en kamera, var hon än ska. Det förklarar hon för mig där vi sitter i caféet på Fotografiska. På väggen bakom oss hänger en av hennes bilder, föreställande ett träds grenverk som speglas i ett vattendrag. »Träd snöade jag in på en period«, säger hon. Att bestämma ramar är viktigt för Mia. För även om kameran är en ständig följeslagare, betyder inte det att hon tar bilder på vad som helst.

– Hittar jag ett tema, som träd, då är det mycket som ger sig självt. Då ställs hjärnan in på att det är träd som gäller. De bara står där och jag gillar att utforska hur många olika sätt jag kan fotografera dem på. Och jag gör det länge, så att jag hittar något.

Vad betyder det: att hitta något?

– Utmaningen är att inte fotografera på samma sätt hela tiden, det blir tråkigt. Det handlar om att porträttera träden, som ett gammalt träd eller ett dött träd eller ett som är lite blygt. Jag vill fånga trädens personlighet. Då ligger utmaningen i att anpassa fotograferandet efter vad jag vill berätta om just det trädet.

Knyta en berättelse till bilderna

Mia har varit yrkesverksam fotograf i 25 år. Uppdragens karaktär har under åren skiftat, men hon har dessutom alltid fotograferat på egen hand. Bilder som har resulterat i ett flertal utställningar.

– Då har jag har delat med mig av bilder som jag tidigare bara har fotograferat för min egen skull. Men i utställningarna har de hittat ut till en publik.

Även platsen vi befinner oss på har stor betydelse för Mia. Sedan Fotografiska öppnade 2010 har hon varit med och lett kurser för att utveckla andra i konsten att fotografera. Just nu är det kursen »Ditt projekt« som står på hennes agenda, en kurs hon själv har utformat. Den riktar sig till de som befinner sig på en lite högre nivå, där deltagarna får utvecklas i att ta och ge bildkritik och lära sig hitta en ­berättelse med sitt projekt.

I framtiden hoppas Mia kunna jobba ännu mer med sina egna projekt och ge ut fler böcker.

– Det handlar mycket om det. Ska det bli intressant för betraktaren vill man knyta en berättelse till bilderna. Att bara visa en massa bra bilder är ofta ointressant, som sådana här »best of«-samlingar, förklarar Mia och fortsätter:

– Nybörjare är ofta lite rädda för att det ska bli fel. Därför gör de så att det inte finns något att klaga på – »rätt« ljus och »rätt« komposition. Ingen ska kunna komma i efterhand och säga »du skulle ha gjort så här istället«.

– Men det gäller att komma förbi det och inse att man får göra fel. Det är jätteviktigt, för annars tröttnar de flesta på att fotografera efter ett tag.

Mia tror dock att det här är ett stadium de flesta nybörjare behöver gå igenom på resan mot att försöka hitta sitt eget bildspråk. Men hon betonar vikten av att inte fastna, utan att man vågar experimentera.

– Det kan ta tid att hitta sitt uttryck. Därför är mitt råd: fotografera det som betyder något för dig. Alla har något intresse, fotografera det, för då blir det ett tema som blir personligt.

»En bespottad bildtyp«

Ett projekt där Mia själv experimenterade, efter att först ha gett sig tydliga ramar, är det hon kallar för »Me, Myself and Eye«. Där har ramen, eller »boxen« som Mia gillar att kalla den, bestått i att fotografera självporträtt inom ramen för det som vi i dag kallar för selfies.

– Det är en bespottad bildtyp. Jag tycker det är intressant att fundera över varför och vad jag själv skulle kunna göra inom ramarna för det. För vad är det som är så upp­rörande? Klassiska självporträtt har konstnärer hållit på med i alla tider. Kanske handlar det om att dagens selfies inte har samma konstnärliga värde utan snarare handlar om att visa hur du ser ut vid en viss tidpunkt medan ett klassiskt självporträtt mer speglar hur du känner dig och vem du är. Så jag har tagit den här boxen, selfien, och försökt tillföra något konstnärligt värde, gjort något mer av den än att bara visa hur jag ser ut. Jag vill berätta något om mig själv i de här bilderna.

Ett projekt som Mia kallar för Me, Myself and Eye. Hon har fotograferat självporträtt inom ramen för det som vi i dag kallar för selfies.

Med hjälp av dubbelexponeringar har Mia skapat bilder som mer består av känslor. Är det till exempel en dag med huvudvärk kanske porträttet förenas med en bild av något starkt rött.

Ett hundratal av självporträtten har ställts ut som en stor väggmosaik och samlingen växer stadigt, även om hon är mer eller mindre aktiv i perioder.

– Det är helheten som blir självporträttet. Ingen människa har bara en sida av sin personlighet. Och därför blir det här projektet aldrig klart, för jag fortsätter hela tiden att utvecklas som människa.

När du fotograferar, vad är det du söker i själva skapandet?

– Bilderna kommer till mig. Det kan vara något som intresserar mig, som slår an en ton hos mig.

Är det former du ser i första hand?

– Jag vet inte om det är former jag söker, utan det är mer innehåll och budskap. Sen när jag väl tar bilden då ser jag former. Sen är det inte alltid att bilden är klar när jag har fotograferat. Jag jobbar mycket med dem i efterhand, och kan dra till dem om jag känner för det. Med mina egna ­bilder passar jag på att göra det man kanske inte »får«. Jag gillar att gå utanför ramen.

Med ett litet hål ut mot gatan blev det mörklagda hotellrummet en kamera.

Bodde i en kamera

Under åren har Mia hunnit med många projekt av olika karaktär. Bland annat ett samarbete med Malmö konserthus, där hon skapade ett bildspel för en föreställning med fokus på miljöfrågor. Under tre månader arbetade hon med att sätta ihop 600 bilder för det timslånga bildspelet.

– Bilderna gled in i varandra, i takt med musiken. Jag satt och växlade direkt under föreställningen. Som fotograf är det en häftig upplevelse att få visa sina bilder så stort, och att göra det tillsammans med körsång.

Ett annat samarbete byggde på att hon blev inbjuden att bo och skapa på ett hotell under två veckor. En vistelse som kom att avslutas med en utställning i hotellets lobby. Mia valde ett minst sagt lite annorlunda angreppssätt för sitt fotograferande. Hon bestämde sig för att bygga om sitt hotellrum till en gigantisk kamera.

– Jag mörklade hela hotellrummet med svart kartong och tätade med folie i springorna så att det inte fanns några ljusläckor. Sedan gjorde jag ett hål ut mot gatan, i ungefär samma storlek som när man stansar ett papper i en hål­slagare. Då projicerades det en upp och nedvänd bild på den motsatta väggen.

Mia hade tillverkat en camera obscura, där hon sedan med långa slutartider fotograferade av väggen.

– Det jag gjorde var att jag bodde i kameran. Men det blev ganska klaustrofobiskt och tyst, så jag fick öppna dörren emellanåt för att höra lite liv av människor.

Skapar stilleben med GFX 50S

Sedan några år tillbaka är Mia ambassadör för Fujifilm. När hon fick frågan om hon ville representera dem tvekade hon inte, för hon är som hon säger: »kär i systemet«.

– X-serien har underlättat mitt liv något enormt. Smidigheten gör att min rygg mår mycket bättre.

Mia använder främst X-T2 och ibland X-T20. Med ett av Fujifilms »pancake«-objektiv, såsom 27mm, kan hon få ner kameran i jackfickan om hon vill.

– Jag gillar även att kamerorna är så intuitiva, jag vill helst inte behöva gå in i menyer, och allt jag behöver finns lättillgängligt. Dessutom blir det fina bildfiler, med bra dynamiskt omfång.

Sedan en tid tillbaka har hon även börjat fotografera med mellanformataren GFX 50S, vilken hon kallar för en storasyster till X-T2. De fungerar på likande sätt tycker hon, men när det kommer till bildfilerna blir det förstås något annat med en större sensor. Med GFX 50S har hon därför börjat ägna sig åt en ny typ av fotogenre, i alla fall för henne.

– Förr har det ofta handlat om att hitta bilden. Men nu tänkte jag att det var ett bra läge att jobba med studiofotografering och stilleben.

Bilderna hon skapar på det här sättet kretsar alla kring livets förgänglighet. I en har hon fotograferat sin kamerasamling, uppställda så att de fyller hela bildramen. Men mitt i finns en blomma, en detalj som återkommer i flera av dessa stilleben.

– Bilderna består av en flora av känslor, gestaltade med blommor och växter.

Är det svårt att fotografera stilleben?

– Ja, faktiskt. Det är en tidskrävande process som kräver tålamod och kreativitet. Du måste bokstavligt talat skapa bilden från ingenting. Det är krävande att uppfinna något nytt. Men det är just det som är utmanande och roligt.

I ett samarbete med Fujifilm ska de här bilderna så småningom ges ut som en bok och visas i en utställning.

Om du tittar framåt, ägnar du dig åt foto om tio år?

– Det hoppas jag verkligen. Jag hoppas kunna jobba ännu mer med mina egna projekt och ge ut fler böcker. Mina olika spår och teman kommer nog att följa mig hela livet och dyka upp lite då och då. Jag hittar säkert även nya teman att utforska.

Mias bästa tips

  • Öva mycket. Övning ger färdighet. Bild är kommunikation, ett språk. Man kan lära sig det genom att öva på det grammatiska men sedan handlar det om att utveckla sitt eget bildspråk.
  • Analysera bilden. När bilden väl är tagen, fundera över komposition och budskap. Vad vill du säga med bilden?
  • Utforma teman. Skapa ett eget projekt med ett tema som intresserar dig.
  • Se till att få feedback. Visa upp dina bilder och se hur de tolkas av betraktaren. Testa på olika personligheter och ställ frågan: ”vad är fel med den här bilden?”.
  • ”Have fun”. Fotografera det som du brinner för.

Allt om Fujifilm 2018

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a copyright violation, please follow the DMCA section in the Terms of Use.