Loading

FARTFYLLT MED MELLANFORMAT kamera & bild: fotoskola

Att fotografera snowboard ställer höga krav på både fotograf och utrustning. Ögonblicket där tricket ser bäst ut kan vara kortare än en tiondels sekund. Därför blev vi extra nyfikna när vi hörde talas om Daniel Tengs, som tagit med sig Fujifilms mellanformatare GFX 50S till backen.

TEXT Ola Jacobsen | FOTO Daniel Tengs

När Kamera & Bild får tag på den norska fotografen Daniel Tengs har han precis kommit tillbaka till hotellet efter en lång dag på Asahidake på den japanska nordön. Han är där för att fotografera den professionella snowboardåkaren Aleksander Østreng som i den här miljön håller på att spela in en film. Med en topp på över 2 000 meter och stora snömängder, är området ett av världens bästa ställen för att åka bräda. Tidigare på dagen har Daniel Tengs för första gången upplevt kraftigt snöfall från en klarblå himmel.

Normalt fotograferar och filmar Daniel Tengs med Fujifilm X-T2.

– När jag gick över till Fujifilm hittade jag tillbaka till ett mer lekfullt sätt att jobba. Tidigare hade jag alltid tunga väskor för att skydda min stora och känsliga utrustning men med Fujis lätta och vädertätade system kan jag vara mycket friare. Den låga vikten är också värdefull när jag ska gå i djup snö. Och vädertätningen gör att jag inte behöver vara rädd att objektiven ska gå sönder om de blir lite blöta, det är skönt.

– Jag exponerade så att himlen inte blåste ut. På det sättet kunde jag behålla mycket detaljer och ändå få silhuett, säger Daniel Tengs.

Hur kom du ens på tanken att plåta action­sport med en mellanformatskamera?

– Jag använder Fujifilm X-T2 i vanliga fall så när GFX 50S lanserades blev jag såklart nyfiken. Den har samma nivå av vädertätning som jag har vant mig med nu med Fujifilm, och liknade X-T2 i handhavandet – så jag tänkte att jag vill prova.

Vad hade du för förväntningar?

– De andra mellanformatskameror som jag har fotograferat med tidigare har alla haft en ganska lång slutarfördröjning. Som extremsportsfotograf har du en bra känsla för när du ska trycka av i exakt rätt ögonblick för att fånga tricket. Så jag tänkte att jag skulle bli tvungen att lära mig just den här kamerans fördröjning för att kunna tajma rätt och sätta bilderna ändå. Därför blev jag väldigt över­raskad när det inte fanns någon fördröjning. Bilden exponeras när jag trycker på avtryckaren, precis som med X-T2. Det är imponerande.

Hur fungerade kameran i kylan?

– Spegellösa kameror brukar alltid dra ganska mycket ström eftersom sensorn är igång hela tiden och den här har en jättestor sensor. Men jag fotograferade hela dagen i minus­grader på ett enda batteri.

Vad var de största skillnaderna för dig som normalt arbetar med Fujifilm X-T2?

– Själva kameran är lite större och lite långsammare än X-T2, men den största skillnaden upplevde jag när jag hade importerat bilderna i datorn. När du jobbar med snö har du extremt mycket ljus. Därför exponerar man för snön så att du inte bränner ut den och överexponerar bilden. I vanliga fall betyder det att du riskerar att missa lite av skugg­tonerna. Eftersom GFX 50S har en extremt stort dynamiskt omfång finns det mycket att jobba med i bildbehandlingen. Jag kan hämta upp detaljer och färger i skuggor och högdagrar som helt enkelt inte är möjligt med andra kameror. Det gör att jag kan ta unika bilder. En av bilderna som jag tog första dagen med kameran utsågs till årets snowboardbild i Norge.

GFX är vädertätad på samma nivå som X-T2 vilket möjliggör för Daniel Tengs att åka med kameran i snön utan att vara rädd att den ska skadas av fukt.

När skulle du använda GFX istället X-T2?

– Vid plåtningar där jag behöver upplösningen eller det otroliga dynamiska omfånget. Den enda begränsningen är hastigheten i seriebildstagningen, så vissa bilder skulle bli svårare att ta. Å andra sidan är det många gånger som jag bara tar en enda perfekt tajmad exponering eftersom seriebildstagningen riskerar att missa ögonblicket när tricket sitter helt perfekt. Sen är den större än X-T2, så om jag inte behöver de specifika egenskaperna så väljer jag X-T2 för smidigheten.

Hur fungerade övergången från X-T2 till GFX 50S?

– Jag behövde inte läsa någon manual, jag bara satte igång. Även menyerna känns ­väldigt bekanta för mig som Fujifilmfotograf. Även om man kommer från ett annat märke så går det snabbt att komma in i kameran. Den stora skillnaden märker man först när man börjar arbeta med bilderna i datorn. Upplösningen och det dynamiska omfånget är helt otroligt.

Med sina 11 meter snö per säsong är Asahidakeområdet på den japanska nordön ett riktigt snowboardmecka. Den här bilden har Daniel Tengs fotograferat med Fujifilm X-T2.

Daniel bästa tips för att fota action med GFX 50S

  • Normalt när du jobbar med mellanformatskameror får du räkna med en fördröjning mellan det att du trycker ner avtryckaren till dess att bilden tas. Det behöver du inte göra med GFX 50S.
  • Den högre upplösningen ger goda förutsättningar att beskära bilden i efterhand. Lämna lite mer luft runt ditt motiv än i vanliga fall, så har du fler möjligheter senare.
  • Gå nära. Åk med åkarna och låt kameran bli helt igensnöad. Det är dyr utrustning men den tål det. Den vädertätade GFX 50S är perfekt för den här typen av extrem ”locationfotografering”.
  • För att vara en mellanformatskamera är GFX 50S snabb, men om tricket är riktigt snabbt måste du kanske ändå använda kameran i singel-läget. Jag provade till exempel att fotografera bilden med två åkare med seriebilds­tagning men den perfekta bilden hamnade precis mellan två exponeringar så jag växlade till singelbildstagning och satte tajmingen exakt så som jag vill ha den.
  • När jag fotograferar större tricks med längre ”airtime”, alltså när åkaren är länge i luften, använder jag seriebildstagning för att vara på den säkra sidan.
  • Om du ska lägga ihop flera exponeringar till en bild för att visa åkarens olika positioner i hoppet, se till att inte använda för snabb seriebildstagning. Anpassa istället hastigheten så att de olika positionerna inte överlappar varandra. Hur snabb seriebildstagning som är lagom måste anpassas för varje situation med hänsyn till åkarens fart, avstånd och bild­vinkel. Prova dig fram.
  • Mellanformat ger en tre­dimen­sionell look som är ovanlig i actionfotografier.
  • Utnyttja det och ta bilder som ingen sett tidigare!

Allt om Fujifilm 2018

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a copyright violation, please follow the DMCA section in the Terms of Use.