Loading

SÅ FUNGERAR MELLANFORMAT

En mellanformatskamera är något många fotografer drömmer om. Vi snackar med proffs och ser vad det är de gillar med formatet. – Med mellanformat får man det där draget in i bilden, den känns mer tredimensionell, säger landskapsfotografen Serkan Günes.

TEXT Bengt Luthman | FOTO Serkan Günes

Visste du att mellanformatet faktiskt var det första formatet som kom på filmrullar man kunde sätta in i kameror? Det dök upp i slutet av 1800-talet. Men när det billigare och smidigare 135-formatet kom försvann ­mellanformatet till stor del från amatörerna och hobbyfotografernas kameror, men stannade till stor del hos yrkesfotograferna. När den digitala tekniken gjorde sitt intåg hamnade mellanformatet på efterkälken. Det blev väldigt dyrt att producera så stora sensorer som krävdes och tillverkarna av mellanformatare fick i svåra tider slå igen, satsa på annat eller så försökte de komma igång med det digitala men hamnade på efterkälken.

I dag har tillverkarna av mellanformatare kommit i kapp med tekniken och sensorpriserna har sjunkit något så att det går att göra en mellanformatskamera som kan attrahera en större massa än vad som tidigare var ­möjligt.

Ville nå kommersiella fotografer

I dag finns det inte så jättemånga tillverkare som har både mellanformat och mindre format i sitt sortiment. Det handlar i stort sett om tre tillverkare, Leica, Pentax och Fujifilm. Och i det gänget ses Fujifilm av många kanske som nykomlingen. Men de har tillverkat både kameror och objektiv till mellanformat länge, men kan väl anses ha fått lite av en nytändning när de gav sig iväg på resan med sin X-serie. Nu har de även en mellanformatskamera och satsar alltså på aps-c och mellanformat. Vi pratade med Karl Löweberg, nordisk produktchef på Fujifilm för att se hur de resonerar kring mellanformat.

– Vi tycker ju att aps-c är den bästa balansen mellan storlek och bildkvalitet, så med det utbud vi hade kunde vi nå de allra flesta grupperna av fotografer. Men vi hade svårare att nå de kommersiella fotograferna som hade allra högst krav. Småbildsformat kändes inte aktuellt eftersom steget blev för litet upp från aps-c, och dessutom har vi ju en lång historia inom analogt mellanformat både när det kommer till kameror och objektiv, ­berättar Karl.

Fujifilm valde att arbeta med den mindre av de två mellanformatsstorlekarna, varför då kan man ju undra?

– Vi ville göra en kamera som hade fördelarna med mellanformat men som ändå var nåbar prismässigt för många fotografer.

– Med den större sensorn blev det väldigt mycket dyrare, så då hade vi missat vårt mål med kameran. Men det handlar också om storleken, vi ville göra en kamera som var så kompakt som möjligt. Initialt hade vi riktat in oss på att främst sälja systemet till kommersiella studiofotografer och en del landskap, men eftersom kameran var så pass kompakt och priset förhållandevis lågt började även andra typer av fotografer intressera sig för den. Till exempel bröllopsfotografer, porträttfotografer och även en del som jobbar mer med reportage, berättar Karl.

Olika utsnitt

Objektiven till mellanformat blir onek­ligen större än objektiven till mindre format, jämför man till exempel med aps-c ska mellanformatsobjektiven fylla ut en fyra gånger större yta. Det avspeglas så klart på priset och mellanformatsobjektiv blir dyrare än objektiv för mindre sensorer. Men Fujifilm menar att deras mellanformatsobjektiv är de bästa objektiven de kan producera och det gör att priset kanske inte är att anse som så väldigt högt .

En annan skillnad jämfört med kameror med en mindre bildsensor är att objektiv med samma brännvidd ger olika utsnitt och ett annat utseende. Ett 35-millimeters­objektiv på en aps-c-kamera ger ett utsnitt som motsvarar ungefär 50mm (på en småbildskamera), medan det på GFX-kameran motsvarar ungefär 28mm. Bilder tagna med en vidvinkel på en mellanformatskamera upplevs därför ofta rakare, med mer uträtad horisont (mindre geometrisk distortion) med samma brännvidd i jämförelse med ett mindre sensor­format. Och för porträttbilder kan man få den motsatta effekten, man får bakgrundskompressionen från en längre brännvidd medan utsnittet är vidare.

Förutom de fördelar som Serkan pratar om nedan vill Karl även lyfta fram oskärpan som en fördel med mellanformat, eller snarare övergången mellan skärpa och oskärpa. Den större sensorn kan ge kortare skärpedjup än vad mindre sensorer kan, men det är främst övergången mellan skärpa och oskärpa som är unik menar Karl.

– Det går att få kort skärpedjup på mindre sensorer också. Men det går oftast från skarpt till oskarpt väldigt fort. En större sensor ger en mjukare övergång, vilket är svårt att härma med en mindre sensor.

En mellanformatskamera har också större fördelar med att vara spegellös än en mindre kamera. Spegeln är större och upplösningen högre, vilket gör att vibrationerna av spegelns rörelser riskerar att påverka bilden mer. Tar man bort den blir det enklare att fotografera handhållet och med längre slutartider.

Mellanformat enligt fotografen

Men tekniksnack till trots, det är ju skillnaderna i den färdiga bilden som avgör vad kamerans teknik faktiskt resulterar i. Vi pratade med landskapsfotografen Serkan Günes för att se vad han tycker om att fotografera med mellanformat. Serkan använder i dag Fujifilms GFX 50S och har genom sin karriär använt flera olika mellanformatssystem, men även arbetat flera småbildssystem.

Vi tittar på några av Serkans bilder och han pekar på en av dem och visar på de stora kontrasterna och mängden färgerna som kameran klarar av att hantera utan att bilden känns digital.

Trots att bilden är tagen med bländare f/22 är den väldigt skarp. Med mindre sensorer uppträder diffraktion som gör bilden oskarp redan vid större bländare.

– För mig är det jätteviktigt att bilderna återskapar naturen så som jag såg den. Mitt känslomässiga band till bilderna bygger på att jag kan titta på bilden och känna att så där såg det ut när jag var där. Det är så klart inte något som andra kan känna när de ser bilden, men de får ändå den där känslan av att det faktiskt var så det såg ut just när jag tog bilden, berättar Serkan.

Bättre övergångar i färgerna

För Serkan är en av de största fördelarna med mellanformatet att bilderna får ett större djup än med mindre sensorer.

– Med en småbildskamera kan du komponera helt rätt och välja rätt ljus, men när du kommer hem och tittar på bilderna känns det ändå som om något saknas i bilden. Den är för platt. Med mellanformat får man det där draget in i bilden, den känns mer tredimensionell.

– Det är övergångarna och detaljerna som är de stora orsakerna till det. Med mellanformat får man större färgseparation i bilderna, övergångarna mellan färgerna blir bättre. Ju mer färgseparation man får, ju bättre blir det. Men även övergångarna mellan skugga och ljus är viktiga. Med mindre sensorer blir övergången mellan skugga och ljus skarpare, det ser mer digitalt ut. Med en mjukare övergång får man ett mer naturligt utseende, förklarar Serkan.

För Serkan har mellanformatet betytt mycket för hans utveckling som fotograf. Innan han fotograferade med mellanformat upplevde han ofta att bilder med detaljrika motiv aldrig blev som han ville. Alla små detaljer försvann och bilderna upplevdes som oskarpa.

– Det gjorde att jag slutade fotografera den typen av bilder eftersom jag aldrig blev nöjd med dem. Men när jag började med mellanformat fanns inte de begränsningarna, den tekniska kvaliteten hindrade mig inte längre och jag kunde testa flera olika saker i mitt fotograferande och utvecklades mycket som fotograf, berättar han.

Övergångarna mellan färger, mellan ljus och mörker, oskärpa och skärpa blir bättre med en mellanformatskamrea tycker Serkan.

Vikten – enda nackdelen

Serkan menar att ju större sensor man har ju större blir fördelarna, men att redan den mindre mellanformatssensorn som GFX har ger stora fördelar över småbildsformat. Men med större sensor följer så klart några nackdelar.

– Objektiven blir ju stora, det går inte att komma ifrån. Ska man ha ljusstarka gluggar så kommer de att ta plats, men det är det värt. Jag upplever att de här objektiven har mycket färre kompromisser än vad objektiv för ­mindre sensorer har. Med de här objektiven kan jag fotografera på bländare 22 utan att det ser dåligt ut. Objektiv för mindre sensorer brukar börjar se dåliga ut vid bländare 11 ungefär, men inte de här. Det är dessutom ganska ofta jag måste använda objektiven på runt bländare 22 för att få det skärpedjupet jag vill ha. Fuji har inte lanserat några tilt-shift-objektiv ännu, vilket skulle lösa de problemen, men jag tjatar på dem, säger Serkan och skrattar.

Förutom vikten ser inte Serkan några nackdelar med mellanformat för sitt fotograferande. Bilderna blir helt enkelt bättre på de punkter som är viktiga för Serkan.

För vem?

Ja, en mellanformatare står säkert på många fotografers önskelista. Men vilka är det som egentligen har nytta av de fördelarna som den för till bordet? Karl Löweberg menar att en kamera som Fujifilm GFX 50s egentligen kan användas av alla som vill ha den höga upplösningen och de andra fördelarna som kommer med den större sensorn. Men det finns några nackdelar med den större sensorn, till exempel har den långsammare utläsning än en mindre sensor. Det här gör att auto­­fo­kuseringen inte blir lika snabb, men också att filmfunktioner inte kommer att vara lika bra på en stor sensor. Men kan man leva med en sämre filmfunktion och en något långsam­mare autofokus är mellanformat ett spännande format.

Allt om Fujifilm 2018

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a copyright violation, please follow the DMCA section in the Terms of Use.