Domarpresentation
Domare: Maria Patomella
Som curator presenterar Maria Patomella andra fotografers bilder. Med sitt vassa bildöga ger hon sig nu i kast med att bedöma läsarnas bilder i Grand Prix sjunde omgång. Vinn hennes gillande bildmässigt till exempel genom att skildra ett ämne på ett oväntat sätt. Skicka in dina bilder senast den 12 juli för att vara med i omgången.
Vad driver dig som curator?
– Att presenetara fotografi på ett sätt som når ut till många, att upptäcka nya fotografer men även processen att tillsammans med fotografen ta fram en utställning som speglar fotografens konstnärskap.
Fotograferar du själv också? Vad föredrar du i så fall att fotografera?
– Gick på GFU som ung men i dag fotar jag mest med min Iphone som alla andra Bästa motiven är vardagsögonblicken.
Bästa curatorminnet?
– Svårt … jag har träffat många fantastiska fotografer, men starkaste minnet är nog mötet med Shirin Neshat, en mångsidig konstnär som vågar ifrågasätta och lyfta fram viktiga ämnen.
Fem fotografer vars utställningar du skulle vilja curera och varför?
– Helen Levitt för hennes betydelse som gatufotograf är betydande. Hon var med på gatorna i New York 2001 och hennes ögonblicksbilder är alla fantastiska berättelser.
– Patti Smith – många vet inte att hon även är fotograf. Hennes bilder är som hennes musik och dikter om än mer stilla i sitt uttryck. Patti är en mångsidig konstnär och det skulle vara en utmaning att få presentera henns fotografier.
– Mary Ellen Mark – träffade henne i Stockholm i maj. Hennes arbetsätt är inspirerande och henns bildarkiv är så omfattande. Jag skulle vilja visa, kanske inte hennes klassiska amerikanska bilder, utan snarare skapa en ny och mer oväntad kombination.
– En grupputställning med samtida unga fotografer som speglar vår samtid och lyfter fram nya förmågor. Jag tycker att det är viktigt att inte bara visa internationellt erkända fotografer, utan även se till dem som är på väg upp.
– Francessa Woodman – hennes utställning på Kulturhuset i början av 1990-talet fick mig att vilja jobba med fotografi. Hennes konstnärskap har inspirerat många fotografer, kanske främst kvinnor. Jag skulle vilja visa hennes verk för en ny publik på Fotografiska.
Hur viktigt är form respektive innehåll?
– Innehållet är viktigast, vad fotografierna vill berätta för betraktaren. Formen är även den central, men de båda måste arbeta med varandra.
Hur vinner man ditt gillande bildmässigt?
– Att man brinner för sitt projekt, det märks på en gång om fotografen lever med sina bilder. Att bilderna är genomarbetade och berättar något som har personlig betydelse för fotografen. Jag tycker även om det oväntade, att fotografen skildrar ett ämne på ett annorlunda sätt.
FEMSNABBAFRÅGOR
Färg eller svartvitt?
Svartvitt.
Iscensatt eller dokumentärt?
Dokumentärt.
Objekt eller människor?
Människor.
Knivskarpt eller oskärpa?
Nja, en kombination av båda.
Avskalat eller mycket detaljer?
Detaljer.