Etappvinnare

Grand Prix 4: Plats 1-10

Guld. Foto: Björn Björnson
Silver. Foto: Johan Sjöström
Silver. Foto: Magnus Henrysson
Brons. Foto: Johan Melander
Brons. Foto: Staffan Jönsson
Brons. Foto: Martin V Johansson
Hedersomnämnande. Foto: Patrik Voight
Hedersomnämnande. Foto: Cletus Nelson Nwadike
Hedersomnämnande. Foto: Johan Strindberg
Hedersomnämnande. Foto: Tommy Jatko

Björn Björnson gick segrande ur den fjärde omgången av Grand Prix 2011. Här är domaren John Hallméns tio vinnarbilder.

Publicerad

Du kan även se plats 11-20 här.

DEADLINE GRAND PRIX 2011

01 16 jan Emilia Bergmark-J.

02 10 feb Tomas Monka

03 10 mars Sara Mac Key   

04 12 april John Hallmén

05 12 maj Moa Karlberg

06 8 juni Björn Lindberg

07 12 juli Maria Patomella

08 9 aug Martin von Krogh

09 8 sep Erika Gerdemark

10 11 okt Patrik Larsson

(Omgång, deadline för bilder, domare)

Plats 1-10 med John Hallméns motiveringar:

Björn Björnson, T-REx, 50 poäng

Perspektivet högg tag i mig. Det finns en liten skevhet i symmetrin – mattan sned, tavlorna lite olika och lamporna likaså. Men det är flera saker jag gillar, som det vattrade mönstret och de oproportionerliga sängarna. Ljuset är helt lysande bra – man har dragit för gardinerna, men ljuset kryper in i alla fall.

Johan Sjöström, X2J, 30 poäng

Känns som att de haft en drabbning och sen dragit sig tillbaka för att smälta det som diskuterats. Jag gillar miljön, som verkar vara en båt. Det finns en symbolik i det –att de sitter i samma båt, men behöver vara för sig själva. Känns nästan som att det är samma familj också.

Magnus Henrysson, 30 poäng

Så grafiskt vacker på något sätt och det lite råa tillför bilden något – vatten och eld eller svets och den tunga stora båten som hänger över den betraktande mannen. Det man inte ser i bilden tillför också.

Johan Melander, 20 poäng

Vinner på det extremt minimalistiska och på att den får en så stark koppling till ett ansikte, om än inte explicit, trots den så enkla formen. Inramningen är också väldigt bra och man får känslan av att motivet ligger på en röntgenplåt eller liknande.

En annan grej är att det är omöjligt att inte försöka lista ut vad det är för pryl – det känns som att man borde veta vad det är, men jag klarar det inte.

Staffan Jönsson, 20 poäng

Gillar efterbehandlingen där fotografen valt att sätta allt fokus på betongklumparna och huset. Det uppstår någonting komiskt med det, som om man förväntar sig att huset ska rasa eller att det är en grav som huset ska välta ner i.

Roligt att fundera på fotografens tankar när han tagit den här bilden – varför har han kopplat ihop de här sakerna? Det är något med den outtalade intentionen som tilltalar.

Martin V Johansson, Patrullen, 20 poäng

Gruset i kombination med bruset (eller kornet) är så snyggt och man ser inte var gruset slutar och bruset börjar. Det finns någonting väldigt komiskt i bilden som är tilltalande – man ser på dem på motorcyklarna att de tycker det är lite dumt, men han i mitten ser ut att ha mindre självinsikt.

Cletus Nelson Nwadike, Sion, 10 poäng

Det finns någon fart i bilden som gör att det känns som om det är jag som betraktare som blir rundkastad av motivet. Tankarna går till en boxningsbild, men då finns det ofta en hand med. Smycket runt halsen gör också bilden svår att placera, men det känns inte som en sportbild, utan något annat sammanhang.

Tommy Jatko, Qumra, 10 poäng

Hypersymmetri som jag gillar. Fotografen har hittat den perfekta punkten att sätta kameran på. Det är nästan så att man tvingas kolla på detaljerna för att se om det är fejkat, men det är det inte. Jag gillar också att det är en färgbild, vilket understryker att bilden är autentisk. Det är annars lätt att ta till svartvitt för att hjälpa symmetrin och det grafiska på traven.

Johan Strindberg, Tree-X, 10 poäng

Snygg efterbehandling och ett motiv där man undrar om det är på riktigt. Som en målning eller blyertsteckning, men ändå inte.

Patrik Voight, 10 poäng

Det jag gillar mest är hur det kvadratiska formatet är perfekt för det här motivet. De dämpade färgerna är också väldigt trevliga att se. Och den nästa övertydliga symboliken med vägval i livet – den raka, upplysta vägen och den mörkare avstickaren. Dimman förstärker djupet och gör det tydligt vilket avstånd alla delar i bilden befinner sig på.