Etappvinnare

Grand Prix 7: Plats 1-10

Guld. Foto: Johan Strindberg
Silver. Foto: Bengt Gustafsson
Silver. Foto: Alice Andersson
Brons. Foto: Glenn Pettersson
Brons. Foto: Jan Månsson
Brons. Foto: Erik Holmgren
Hedersomnämnande. Foto: Emelie Lindgren
Hedersomnämnande. Foto: Örjan Fredriksson
Hedersomnämnande. Foto: Elsa Enestig
Hedersomnämnande. Foto: Ralf Andersson

Med förkärlek för Sune Jonsson, Christer Strömholm och svartvit fotografi bedömde curatorn Maria Patomella den sjunde omgången. Resultatet – nästan bara svartvitt och en aning Sune Jonsson-inspirerat. Se bilderna här.

Publicerad

Plats 11-20 kan du se här.

DEADLINE GRAND PRIX 2011MARIA PATOMELLA

01 16 jan Emilia Bergmark-J.

02 10 feb Tomas Monka

03 10 mars Sara Mac Key   

04 12 april John Hallmén

05 12 maj Moa Karlberg

06 8 juni Björn Lindberg

07 12 juli Maria Patomella

08 9 aug Martin von Krogh

09 8 sep Erika Gerdemark

10 11 okt Patrik Larsson

(Omgång, deadline för bilder, domare)

Den svartvita curatorn

Hon tycker inte om att använda ordet magkänsla, men det är trots allt magkänslan som i stort sett alla domare i Grand Prix använder sig av. Åtminstone till en början. I Maria Patomellas fall, liksom för de fotografer som tidigare bedömt tävlingen, handlar det om ett tränat bildseende. Men där fotografer kanske mer tränar på magkänslan inför de egna bilderna, tränar en curator på magkänslan inför andras bilder.

Maria förvånas över att den här omgångens bildsamling inte innehåller så mycket mode.

–  Jag fick för mig att många av dagens unga riktar in sig mot mode när de går sina utbildningar, säger hon. Jag ser det i mitt jobb, på portfoliovisningarna under Stockholm Photography Week i våras om inte annat.

Vad ser du för trender i bildskörden?

–  Mycket natur och barn, men även många som vill redigera det lite skojigt, lite Sally Mann-aktigt.

–  Man ser att många när de reser lätt fotar människor på ett betraktande sätt och inte kommer nära.

–  Men det är kul att många fotar sin vardag, det är mycket människor i bilderna. Sen har jag ju en förkärlek för Sune Jonssons och Christer Strömholms stil. Hade Michelle Marie Roy (också curator på Fotografiska, reds.anm) varit här hade det varit helt annorlunda.

Vad är det konkret för bilder du fastnar för?

– De där man kan stanna upp och hitta på en historia om. Då har fotografen tänkt till lite, tycker jag. Där man ser att fotografen tänkt på kompositionen, varit nära personen, där det finns ett lugn i bilden. De som ställer upp sina barn, ja … man ser direkt att det är uppställt.

I de tre första bilderna är den fotograferade inte medveten om fotografen. Fotografen har varit så nära att den fotograferade slutat tänka på honom eller henne. Det är då det där lugnet uppstår, menar Maria.

–  Men du ser Elin vad jag har valt svartvitt! Jag får alltid höra att jag är den svartvita curatorn.

Vad har du för råd att ge våra läsare, eller fotografer över huvud taget?

–  Fotografer ska visa sina bilder mycket för andra – kompisar, okända, ej fotopersoner – innan de vänder sig till en institution, tidning eller curator.

Plats 1-10 med Maria Patomellas motiveringar:

Johan Strindberg, Tree-X, 50 poäng

Faller för ljuset och stämningen i bilden. Och att fotografen lyckats komma nära någon som är skadad. Man ser att fotografen brinner för det här projektet och att de känner varandra. Jag tror det är svårt att bli fotograferad med något över ansiktet om man inte känner fotografen. Jag tror också att det är en ögonblicksbild – jag får den känslan i alla fall. Fotografen har varit med den här personen i rummet en längre tid.

Bengt Gustafsson, T-REx, 30 poäng

Klassisk dokumentär bild, lite Sune Jonsson-inspirerad.

Alice Andersson, Dom Andra, 30 poäng

Hon som blir fotograferad är inte medveten om fotografen. Sitter i en annan värld än de som är omkring henne. Stämningen i den här bilden gillar jag också, liksom i guldbilden.

Glenn Pettersson, 20 poäng

Detaljer från en svunnen tid på något sätt. I dansens spår. Detaljen Damernas och Herrarnas, som fotografen också valt att sätta i centrum, gillar jag.

Jan Månsson, 20 poäng

Fotografen har fångat mannens fina blick. Han säljer väl sin ko, verkar det som. Bra komposition med ryggarna mot kameran och hans blick mitt i bilden.

Erik Holmgren, Berlin, 20 poäng

Vet inte om den är arrangerad eller om personen varit på maskerad, men det ser ut som någon som är på väg hem på natten efter en fest. Bilden har en berättelse i sig som blir humor.

Emelie Lindgren, 10 poäng

Gillar närheten i bilden. Inte så mycket för att de är nakna, utan för formerna.

Örjan Fredriksson, Ödemarken, 10 poäng

Fastnar för stilen med fläckarna. Inte som Sally Mann kanske, men den gamla stilen i alla fall. Säkert tagen med en mobilkamera.

Elsa Enestig, Dom Andra, 10 poäng

Spontan och rolig ögonblicksbild. Jag faller mer för sådana än för arrangerade bilder.

Ralf Andersson, Åbleka, 10 poäng

Känns som Mary Ellen Mark, men jag gillar inte att referera till andra fotografer. Bilden är tekniskt bra vad gäller skärpa och komposition. Personligen tycker jag om cirkusbilder.