Grand Prix

Reklamfotograf bedömer Grand Prix

Hon tar bland annat iscensatta dokumentärbilder för reklam – bilder som berättar en historia. Men formen är även den viktig och kan förstärka innehållet i bilden. Susanne Walström är domare i den näst sista etappen. Var med och kämpa om poängen när Grand Prix 2009 går in i sitt slutskede. På onsdag behöver vi senast ha dina bilder till den nionde omgången.

Publicerad
Reklambild för T-Mobile. Foto: Susanne Walström
Ur en kommande bok om döden. Foto: Susanne Walström
Susanne Walström, självporträtt.

Vad använder du för utrustning och varför?

– Antingen Hasselblad och bakstycke från Phase One eller Canon Eos 1Ds Mark iii. Vad jag använder beror på vilken sorts bilder som ska tas.

Vad har du för inställning till din utrustning?

– Jag vill inte behöva tänka för mycket på teknik när jag tar mina bilder. Kameran ska vara som en förlängd arm.

Vad föredrar du att fotografera privat respektive i ditt yrke som fotograf?

– Privat blir det mycket familjebilder. I yrket tar jag ofta iscensatta dokumentärbilder för reklam men jag gör också porträtt och egna bokprojekt.

Separerar du mellan privatliv och yrkesliv eller har du alltid en kamera med dig?

– Eftersom jag är med i en bildbyrå hänger kameran ofta med på allt jag gör, familjebilder funkar bra till det.

Hur ofta går du på utställningar? Vilka slags utställningar blir det då?

– Väldigt sällan. Jag är nätberoende och ser mycket bilder där i stället.

Hur balanserar du form och innehåll?

– Jag vill främst berätta en historia, men formen förstärker oftast innehållet.

Hur ser du på öppna respektive slutna bilder?

– Öppna bilder är definitivt mer spännande. 

OM SUSANNE WALSTRÖM

Gör Fotograferar reklam, bildbyråbilder samt arbetar med egna projekt. Håller bland annat på med en bok om döden.

Yrkesverksam som fotograf Sedan drygt 18 år tillbaka.

Bor Stockholm.

Familj Sambon Jonas Hållén och barnen Simon och Diana.

Agenturer sylvie.se (Stockholm) och snyderandcompany.com (New York). Tidigare även LundLund (Stockholm) och Portfolio (Warszawa).

Kunder i urval T-Mobile, Unicef, Air Berlin, Duka, Elle, Nokia, Folksam och Time Style Design.

Webbsida www.walstrom.eu

5 snabba med Susanne

Färg / Svartvitt

Iscensatt / Dokumentärt

Objekt / Människor

Knivskarpt / Oskärpa

Avskalat / Mycket detaljer