Foto

Canon 1D Mark IV ställs mot Nikon D3s

Hur klarar Canons nya presskamera 1D Mark IV mot de tidigare modellerna 1D Mark III och 5D Mark II. Vi testar också mot Nikon D3s.

Pontus Altin tar nyhets- och sportbilder till dagspress i Stockholm. Idag jobbar han med två 1D Mark III och en 5D Mark II. Tankarna på att byta till Nikon gnager honom, men ändå har han beställt en 1D Mark IV.

För att bestämma sig om han ska hämta ut en Mark IV eller sälja av och byta till Nikon stämde vi träff på juldagen. Det blev en match mellan fyra kameror där förloraren var given - 1D Mark III. Frågan var istället hur om 1D Mark IV kunde matcha de erkänt bra kamerorna Canon 5D Mark II och Nikon D3s.

På höga ISO lider 1D Mark III av ett fult färgbrus som fått många canonfotografer att tappa tron på Canon. Tittar i direkt på råfilerna från Mark IV vid ISO 12.800 finns också ett kraftigt färgbrus. Brusnivån är ungefär ett steg bättre i 1D Mark IV precis som Canon anger i dokumentet "White paper".

Jpeg-bilderna ser däremot betydligt bättre ut. Plötsligt är färgbruset nästan helt borta och canonbilderna blir mer lika bilderna från Nikon D3s. Ännu mer lika blir bilderna om vi sänker kontrasten i canonkameran.

Med Canons programvara kan vi anta att brusreduceringen är minst lika effektiv som i kamera, men med större möjlighet till finjustering. Däremot kan det bli problem att öppna canonbilder tagna vid väldigt höga ISO med andra råkonverteringsprogram.

Utgångsläget för Canon 1D Mark IV mot Nikon D3s är svårt. Canon har en mindre sensor (beskärningsfaktor 1,26) och en högre upplösning (16 megapixel mot 12). Det innebär att Canon har dubbelt så hög pixeltäthet som Nikon. Canons pixeltäthet motsvarar 25 megapixel i småbildsformatet.

Trots detta ligger Canon 1D Mark IV inte långt efter Nikon D3s upp till ISO 12.800. Däröver tvingas Canon lägga på så mycket brusreducering att detaljåtergivningen (verkliga upplösning) blir lägre än Nikons trots fler pixlar.

Skillnaderna mot Eos 5D Mark II är små. I mörkare partier ger brusreduceringen i 1D Mark IV något renare resultat. Den verkliga upplösningen i 5D Mark II är däremot aningen högre.

Vi försökte också testa autofokusen med 300/2,8:or monterade Mark III, Mark IV och D3s. Mark IV kunde hålla högre frekvens än Mark III utan att ge fler oskarpa bilder, men några större slutsatser kunde vi inte dra på grund av snöfallet.

Mer ingående analyser gjorda efter vårt ordinarie testförfarande samt testbilder kommer i nummer 2/2010 av Kamera Bild.