Domarpresentation

Domare: Björn Lindberg

BJÖRN OM SITT BILDVAL: Här finns ett ögonblick registrerat i kameran som inte går att återskapa. Solens dramatiska ljusstrålar genom röken som bildar nyanser från vitaste vitt till mörkaste blått. Mannens silhuett som bildar en harmonisk komposition med krattans diagonal och eldslågan som sammanfaller i linjespelet. Foto: Björn Lindberg

Matfotograf sedan slutet av 1960-talet som alltid är i ropet och alltid lika ointresserad av att följa trender. Björn Lindberg, vars bilder många gånger blir tidlösa, inleder som domare i den andra halvan av Grand Prix 2011. Skicka in dina bilder senast den 8 juni för att vara med i den sjätte omgången av Kamera & Bilds stora fototävling.

Publicerad

Vad använder du för utrustning?

BJÖRN LINDBERGDEADLINE GRAND PRIX 2011

Född 1945.

Gör Matfotograf.

Böcker Medverkat helt eller delvis i 60-talet böcker. Bland titlarna finns The Taste of Black, Krögarnas bästa mat, Gourmet à la Carte och The Good Pages.

Priser Bland annat publikens pris i den franska matfototävlingen Les lauriers Beaujolais de la Photo. 

Webbsidawww.bjornlindberg.com

Övrigt Du kan läsa mer om Björn Lindberg på www.kamerabild.se/1.348990. Han bidrog också med kunskap om matfotografi genom tiderna i artikeln Bilden av mat en kulinarisk angelägenhet i Kamera & Bild nr 9/2010.

Canon 5D, Hasselblad, Sinar 9x12

Vad driver dig som fotograf?

Att ständigt utveckla min bildsyn.

Vad föredrar du att fotografera privat respektive i din roll som fotograf?

Som människa gör jag ingen skillnad på det privata och yrkesmässiga. Mitt liv sammanflätas i samma roll.

Hur viktigt är form respektive innehåll?

I varje bra bild finns en idé och tanke där bland annat form och innehåll kan förhålla sig i olika grad.

Hur vinner man ditt gillande bildmässigt?

Bilden skall ha ett överraskningsmoment och originalitetöver sig. Gärna ren och enkel komposition.

5 SNABBAFRÅGOR

Färg eller svartvitt?

Både och. För mig är det inte så viktigt.

Iscensatt eller dokumentärt?

Båda. Det finns fantastiska bilder av båda sorter.

Objekt eller människor?

Se föregående.

Knivskarpt eller oskärpa?

Både och, men inte till ett självändamål.

Avskalat eller mycket detaljer?

Hellre avskalat. Bilden blir sällan bättre med fler detaljer, men det finns naturligtvis undantag.