Prylnyhet
5 saker som ingen förstår varför en fotograf gör
Fotografer gör ibland saker som inte riktigt är begripliga för dem som inte blivit invigda i kamerans bildliga värld. Vi försöker skapa ordning i förvirringen genom att förklara några av dessa fenomen.
Alla dessa prylar
Fotografer tenderar att ha en väldig massa saker. Och ibland kan man tycka att inte ens hälften av dem används. Det är ju bara en bild som ska tas, tänker den oinvigde. Men vad den oinvigde misstar sig på är att fotografen antagligen är ganska prylnördig, detta prylnörderi i kombination med viljan att vara väl förberedd och ha så bra möjligheter som möjligt för att ta den bästa bilden kräver ibland en hejdlös mängd utrustning. Olika ljusförhållanden kräver extra ljussättning, olika miljöer och motiv kräver olika objektiv, sen krävs ju en extra av allt om något skulle gå sönder.
Varför slår fotografer blixten bakåt när de fotograferar inomhus?
Om man nu ska använda blixten är det väl onödigt att inte vinkla den dit man vill ha ljuset, framåt? Ja, fast ändå nej. Slår man blixten från kameran och rakt framåt så blir ljuset väldigt hårt och skuggorna inte alltid speciellt snygga. Vinklar man däremot blixten bakåt eller uppåt mot taket får ljuset en större spridning. Ljuset från blixten studsar då mot väggen eller taket och sedan ner mot det man ska fotografera och ger ett mycket mer naturligt, mjukt och smickrande resultat.
Alla dessa siffror, vad betyder de egentligen?
Om man lyssnar på en fotograf som pratar om sina prylar nämns det en hejdundrans massa siffror. Någon som är ny inom foto och kanske mest fotograferat med kompaktkameror hänger troligen inte alls med för i hans värld benämner man en kamerans zoom med »gångers zoom«. I systemkameravärlden pratar man i stället om brännvidd. Alltså hur långt avståndet är från där ljuset bryts i objektivet till sensorn, väldigt enkelt förklarat. Ju högre den siffran är, ju mer »zoom« är det i objektivet. Den siffran är oftast den första som nämns, till exempel 24-70. 18-50, 70-200 och så vidare. Nästa siffra står för bländaren, alltså hur stort hålet är som släpper in ljus till sensorn. Ju större hålet är desto mer ljus kan komma in under en kortare tid och du får snabbare slutartider. Stora bländaröppningar, som det heter, ger också kortare skärpedjup. Alltså en mindre del av bilden blir skarp. Exempel på dessa siffror är 1.2,1.4, 2.8, 4.0 och så vidare.
Varför vickar alla pressfotografer på kameran medan de fotograferar?
Om man tittar på en presskonferens eller någon annan händelse där många pressfotografer är närvarande så kommer man att se det här fenomenet. Fotograferna siktar kameran rakt mot motivet en kort stund för att sedan vicka den åt sidan, uppåt eller nedåt och ta sina bilder. Det beror på att fotograferna oftast använder sig av den mittersta fokuspunkten eftersom den är säkrast. De har också kopplat autofokusen till en knapp på baksidan av kameran och fokuserar alltså inte genom att trycka ner avtryckaren halvvägs. De ställer därför fokus med knappen en gång och sedan behöver de, så länge de fotar samma objekt på samma avstånd, inte fokusera om.
Varför använder fotografer blixt utomhus i dagsljus?
Det brukar tipsas om det i instruktionsböcker till enklare kameror och många fotografer gör det, slår på blixten när det är som ljusast på dagen. Det är ju fullt dagsljus, tänker den oinvigde. Men när solens strålar kommer rakt uppifrån bildas hårda skuggor i ansiktet, dessa kan lättas med en blixt.