Nyhet
Apple sponsrar Fotografiska Museet
I maj öppnar Fotografiska Museet i Stockholm. Nu är det klart att datortillverkaren Apple kommer att sponsra museet och bidra till den visuella upplevelsen.
Fotografiska slår upp dörrarna i maj 2010 med utställningar av några av världens mest respekterade fotografer som Watson, Witkin och Speers.
Nu väljer Apple att samarbeta med Fotografiska. Satsningen blir en av Apples största i Europa och målet är att bryta ny mark inom digital och
mobil konstkommunikation.
Apple blir teknikpartner och hela museet kommer att Apple-fieras. De fysiska fotoutställningarna byggs ut digitalt med extramaterial, bilder och intervjuer.
I museets undervåning startar Fotografiska en fotoakademi med utbildningar och workshops för både amatörer och professionella fotografer. Fotoakademin kommer även den att utrustas med den senaste tekniken från Apple.
Ytterligare planer är att ta fram unika utställningsapplikationer (nedladdningsbara från iTunes) som besökaren kan ta del av innan, efter och under besöket på Fotografiska.
Interaktiva lösningar för guidade turer är även det något som planeras inför öppnandet.
– Vi tittar just på samarbeten som tillför Fotografiska mer än bara kapital. Apple är en drömpartner, både vad det gäller produkter och design men också för deras vilja att tillsammans med oss förnya formen för fotoutställningar, säger Per Broman, grundare och initiativtagare till Fotografiska.