Nyhet

Arla får gratis reklambilder genom fototävling

Carlsberg är inte ensamma om att lura till sig gratis reklambilder genom att hålla en fototävling. Arla gör detsamma, men har ännu värre regler.

Publicerad

Tidigare har vi skrivit om hur Carlsberg samlar in billiga bilder till sin marknadskommunikation genom att hålla en fototävling. De förbehåller sig rätten att använda alla inskickade bilder fritt under tre år, även i reklamsammanhang.

Arla har gått ännu länge. I deras fototävling vill de ha in bilder på glada kor. Förstapriset är en träff med naturfotografen Mattias Klum. Så långt verkar allt trevligt och harmlöst.

Men den som bemödar sig att läsa det finstilta i reglerna upptäcker att alla som skickar in sina bilder överlåter upphovsrätten till Arla för evigt. Arla lovar att inte sälja bilden vidare, men utesluter inte den möjligheten vid ett ägarbyte.

I och med att Arla tar över den kommersiella delen av upphovsrätten har inte fotografen rätt att sälja bilden.

Så här lyder reglerna:

8. Genom att du skickar in ditt bidrag i tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bidraget till Arla. Detta innebär bl.a. att samtliga dina rättigheter till bidraget upphör och att Arla får använda bidraget, utan begränsning i tid, på valfritt sätt dock endast inom Arlas normala verksamhet och i enlighet med svensk lag och god sed. Arla får t.ex. visa dina bilder i reklam i samtliga medium, reproducera dem i tryckt form samt bearbeta (t.ex. ändra och/eller beskära) bidraget för att kunna bruka detta. Arla äger inte rätt att överlåta bidraget särskilt, men detta kan ske i samband med t.ex. verksamhetsöverlåtelse.

Läs reglerna i sin helhet.

– Jag tror inte att så många förstår hur konsekvenserna kan bli om man ställer upp på de här reglerna. Fotografen förlorar makten över bilden och alla pengarna. Arla borde köpa loss de bästa bilderna, det vore mer renhårigt, kommenterar Kamera Bilds chefredaktör Magnus Fröderberg.