Nyhet

Att utelämna fotografen – och visa vad publiken vill se

Fotografen Ruben Salvadori har undersökt hur konfiktfotografer påverkar platser de befinner sig på, och hur bilderna de producerar måste innehålla drama även när det inte finns något drama att visa."Bildjournalister världen över följer alla samma lag, och axlar samma ansvar: Den bild de förmedlar av händelserna ska vara sann, äkta och lyfta fram det som är relevant. »Resultatet ska vara så naturligt det bara går«, säger bildjournaliststudenten Hampus Lundgren."

Bildjournalister, krigsfotografer och fotografer i konfliktområden söker oftast dramatiken för att fånga denna på bild och förmedla vidare sitt viktiga arbete till omvärlden.

En till synes glad fotograf med mobiltelefon filmar eller fotograferar när en maskerad person är på väg att starta en eld på gatan.

Men få gånger ser vi bilder eller filmer "bakom scenen" som visar hur arbetet går till. I denna video diskuterer fotografen Ruben Salvadori sitt arbete kring hur bildjournalister arbetar.

Ruben berättar själv hur han upptäckte en subkultur där fotografer pressas att "hitta drama även när det inte finns", och visar här exempel hur arbetsplatsen för fotografer ser ut. Bland annat kan vi se att fotografernas närvaro tenderar öka människors benägenhet att skapa drama.

Med sitt arbete vill Ruben få publiken att få upp ögonen för vad som förmedlas och vad som valt att inte förmedlas, för att vi som tittare eller betraktare kritiskt ska kunna se på en händelse.

På ämnet kan du även läsa artikeln "Bild och verklighet":