Fotografer

Bakom kulisserna på Erik Johanssons "Head in the Clouds"

"Jag klädde ut skyltdockan i mina kläder och fotograferade den upp och ned i vatten", säger bildkonstnären Erik Johansson om sitt senaste verk "Head in the Clouds".

Bildkonstnären Erik Johansson, som vi skrivit mycket om här på Kamera Bild, senast för ett år sedan när han ställde ut sina verk påKalmar Slotts säsongsutställning, har nuän en gång skapat en intressant bild som pendlar mellan verklighet och fiktion.

Erik Johansson.

Och just denna bild fanns det en hel del intressant att berätta om visar det sig när Kamera Bild kontaktar Erik för att höra hans tankar kring bilden"Head in the Clouds".

Vilka är tankarna bakom "Head in the Clouds"?

– Det är ett självporträtt. En bildidé som jag burit med mig rätt länge, och jag visste redan tidsigt att jag ville göra det till ett självporträtt."Head in the clouds" kan ju betyda att man är tankspridd men för mig känns det också som en viktig del av kreativiteten att drömma sig bort ibland.



Så hur uppstod idén till bilden?

– Jag fick tanken om att när man drömmer sig bort är det nästan som att tankarna flyter iväg av sig själv, det var så idén uppstod om att använda en reflektion. För att få det att se verklighetstroget ut så köpte jag en skyltdocka i ungefär min egen storlek. Jag klädde sedan ut den i mina kläder.



Hur gick fotograferingen till?

– Jag placerade skyltdockan upp och ned i vatten och både fotograferade och filmade några segment. Jag fotograferade sedan mig själv stående på en sten och la ihop bilderna i Photoshop. Just att fotografera en skyltdocka upp och ner i vatten kanske låter överdrivet men genom att göra detta fick jag en perfekt verklighetstrogen reflektion av den i vattenytan. ... det handlar ändå om att försöka att få det omöjliga att se verkligt ut, i alla fall i min värld.

Idéer i olika riktningar

De svenska landskapen är något av ett signum för Erik Johansson, som följer som en röd tråd i hans arbete. I vår stora intervju med Erik när hanfirade tio år som frilans, berättar han även om varför:

– Jag började plåta i Sverige eftersom jag bodde och växte upp där. Det är miljöer som jag känner till väl. Och även om mina idéer går i olika riktningar, så har de svenska land­skapen blivit ett sätt att binda ihop bilderna – som en röd tråd. Det är bra att sätta upp begränsningar för sig själv, och det här har blivit min begränsning – att tvinga mig att försöka hitta miljöer i de här områdena.

Head in the Clouds, 2022 from Erik Johansson on Vimeo.

Mer om Erik Johansson

Läs hela intervjun med Erik johansson i vår artikelErik Johansson i stor intervju – firar tio år som frilans.