Nyhet

Bildbyrå satsar på interaktiv onlineutställning

Fem ledande kreativa reklambyråer valdes ut. De fick visa sin syn på tio olika interaktiva teman för att låta besökarna på onlineuställningen bli en del av konstverket. Bakom står en av världen största bildbyråer Getty Images. Och redan har utställningen 10 Ways haft nästan 300 000 besökare.

Publicerad

En av de fem toppbyråerna är svenska Great Works. Deras två teman blev tid och förvandling. Och som hjälp fick de Getty Images databas till sitt förfogande.

- Det var ett väldigt kul uppdrag att jobba med och en spännande kund som verkligen bjöd till dialog, säger Great Works Art Director Max Larsson von Reybekiel. Den bredd av bilder som finns i Gettys bildbank gav oss stor frihet och gjorde det möjligt för oss att göra dess interaktiva installationer väldigt dynamiska.

Great Works valde att hålla installationen enkel och konkret för att inte komma i vägen för användarens lust att utforska.

- Vi skapar en distans till bildernas ursprung och låter användarna leka med bildernas symbolik och utforska foton som egna minivärldar och berättelser, säger Max Larsson von Reybekiel. Användarnas fantasi och möjligheterna med bilder gör att du kan gå in på Great Works installationer hundra gånger och din upplevelse blir annorlunda varje gång.

Den interaktiva onlineuställningen 10 Ways ska göra fotografier och bilder till en världsomfattande plattform för ytterligare kreativa möjligheter.

- Med "10 Ways" ville vi visa på hur man i framtiden på ett personligt, lekfullt och snabbt sätt kan nå ut med bilder, budskap och skapa dialog i nya växande medier som iPods, mobiler och framförallt på Internet, säger Lewis Blackwell på Getty Images som är en av initiativtagarna till utställningen.