Nyhet

Bilder som lever länge

Det var tack vare ett ingripande från polisen som Simon Cederquist började jobba med Photoshop. Hans bildspråk är tydligt och det händer att okända människor ringer upp honom och berättar när hans kommersiella bilder publicerats utan byline i någon tidning. När han ställer ut "Where No Man Has Been" på Fotomässan 2007 visar han 14 helt nyproducerade bilder.

Publicerad

Simon har jobbat i ett halvår med utställningen. Det har varit intensivt, så pass att han inte hunnit med särskilt många inkomstbringande uppdrag. När han pratar om sina bilder slinker benämningen "kort" ut vilket direkt följs av ett gott skratt när han tänker på att flera fotografer skulle invända mot den benämningen. Det ska ju heta fotografier. Trots självdistansen är han seriös och strukturerad i sitt arbete. Alla bilder han gör föregås av en tydlig skiss. Ljuset ska stämma och förmedla det han vill berätta. Sedan fem år gör Simon all retusch själv, mycket tack vare ett ingripande från polisen.

Från början använde Simon en retuschör. Simon satt bredvid och berättade vad han vill ha gjort medan bilderna växte fram. Tills en dag när Simon skulle hämta ett jobb.

- Han hade blivit tagen av snuten och kunde inte slutföra jobbet, berättar Simon. Men eftersom jag suttit bredvid en grymt duktig retuschör i ett par år hade jag sett hur programmet fungerade och upptäckte att jag faktiskt kunde göra bilderna själv.

För Simon är Photoshop penseln som ger honom möjligheten att få ut sitt budskap till publiken, samtidigt som han ser att han utvecklas som fotograf. Han är redan skicklig på ljussättningen vid fotograferingstillfället och får hela tiden nya infallsvinklar på bildkompositioner. Idag inspireras han han bland annat Michelangelo och amerikansk formgivining från 1800-talet. Att få kängor av traditionella fotografer är han van vid.

- Jag stötte på en naturfotograf på printen när jag skulle hämta ut en bild. Han var sur och tyckte inte att jag var en riktig fotograf eftersom jag satte ihop flera fotografier i Photoshop. Han skulle bara veta att jag hyrde in uppstoppade djur till studion när jag skulle göra ett naturjobb en gång, säger Simon med ett glatt skratt. Jag har varken tålamod eller tid till att vänta i fyra veckor på att djuren ska komma till mig ute i skogen. Mitt sätt passar mig bättre.

För att bilderna ska bli trovärdiga är det viktigt att alla komponenter i dem fungerar tillsammans. En av de viktigaste detaljerna är ljussättningen. Simon har en förkärlek till ökenlandskap dels eftersom miljön nästan känns overklig, dels eftersom ljuset är tacksamt att arbeta med. Eftersom solen nästa alltid är i zenit kommer allt ljus rakt uppifrån. När Simon fotar en modell i studion kan han synka ljuset så det ser ut som ljuset i öknen. När han har arbetat färdigt med en bild, som ofta består av delar från ett trettiotal fotografier, går han igenom bilden, analyserar den och hittar ofta mönster där han befinner sig idag.

- Det är konstigt. Fotografer och konstnärer eller vem som helst med konstnärsambitioner ställer sig frågan vad de kan göra för att göra folk upprörda. Jag ställer mig snarare frågan vad det är jag vill berätta. Det är där jag är idag, säger Simon.

På fotomässan ska Simon att hålla ett föredrag under lördagen. Detaljerna är inte helt klara, men Simon har en idé om att ta en av sina nyproducerade bilder och tala om den som en symbolisk berättelse för hans bilder. Vanligtvis låter han helst betraktaren själv tolka hans bilder, men i föredraget planerar han att visa hur han jobbar med till exempel retuschen och berätta om tankarna som ligger till grund. Bilden han valt ut är ett statement mot en fördummad tv-generation. Och så visar han utställningen Where No Man Has Been med fjorton helt nyproducerade bilder. Storleken på bilderna är mellan 110 gånger 110 upp till 150 gånger 300 centimeter.

- Den här utställningen är min första och det känns verkligen superkul! När jag jobbar kommersiellt är det mitt jobb att sälja produkter, men i utställningen får jag sälja mina tankar. Bilderna jag fotograferar i jobbet får väl fyra till tio sekunders uppmärksamhet medan bilderna jag visar i en utställning lever vidare under mycket längre tid än så. Och jag känner mig hedrad över att få ställa ut på Fotomässan. På gallerier kommer inbjuden publik, medan publiken på mässan kommer självmant för att de är intresserade av fotografi. Jag ser fram emot det.

I nummer 10/2007 av KameraBild kan du läsa mer om Simon och se fler av hans bilder. Tidningen kommer ut i butik på tisdag.

- www.simoncederquist.com

- Mer om Fotomässan 2007