Nyhet

Bildskatter i korsettfabriken

I de gamla industrilokalerna efter Abecita korsettfabrik ryms nu landets största privata galleri för grafik och fotokonst.Och i premiärutställningen sparas inte på krutet.

Publicerad

Över 200 fotografier signerade några av våra största konstnärer i den dokumentära traditionen fyller väggarna. Samlade under titeln "Privat område" bjuds besökaren in på över tusen kvadratmeter galleri. Den skulle kunna kallas för en generationsutställning. Här syns många av nestorn Christer Strömholms mest kända alster. En bit bort: hans elev Anders Petersen som breder ut sig längs lokalens ena långsida. JH Engström, som i sin tur fostrats av de båda förstnämnda, har sin bildsvit "Trying to dance" hängande på motsatt sida om Anders.

abecita4-.jpg

Foto: Linus Höök

Fotografierna är välbekanta alster från de tre männen, men lyfter i sitt sammanhang. Ett sammanhang som är precis vad titeln talar om; Privat område. De har alla tre ett bildskapande som utgår från den egna personen, en sorts självreflektioner som skildras genom poetiska iakttagelser från deras vardag. Och det känns lyxigt att ha dem alla på ett ställe.

abecita8-.jpg

Vita damen av Christer Strömholm.

Det namn som sticker ut i sammanhanget är det som tillhör bilderna centralt placerade längst in i lokalen; Eva Klasson. "Hudnära" är det slitna adjektiv som inte kan undvikas i sammanhanget. Ur obegripliga vinklar och i naturligt ljus vrider och vänder denne Eva Klasson på sig själv framför sin kamera. Resultatet är en sorts stillebenkroppar, lockande, slemmiga, äcklande, upphetsande.

abecita6-.jpg

Fyra av Eva Klassons självporträtt.

Bilderna är tagna under 70-talet och skiljer sig fullständigt från den övriga utställningen. Men står samtidigt djupt i samma tradition. Det ska visa sig att Eva Klasson är en fotograf som Christer Strömholm i hemlighet fascinerats av, något han avslöjade för vännen Hasse Persson strax före sin död. När samme Hasse Persson fick chansen att som gästcurator arrangera premiärutställningen var valet att lyfta in Eva Klasson enkelt. Inte minst med tanke på att hon dessutom växte upp i Borås eget lilla Brämhult.

-Det var en dröm att kunna sammanföra dessa fotografer. Det är så nära toppen av svenskt fotografi man kan komma. Inte minst känns det fantastiskt att få visa Eva Klassons bilder, en fotograf som länge varit ett mysterium för mig, inleder Hasse Person sitt öppningstal.

abecita7-470.jpg

Anders Petersens bilder sitter uppnålade som dagboksanteckningar på en anslagstavla.

Cider från granngården Herrljunga serveras besökarna, ett kafé skymtar vid sidan om entrén och de nyslipade trägolven knarrar under besökarnas fötter. Plötsligt har Sverige fått en ny fotografisk konsthall av hög klass. Som från ingenstans. Det har knappt hörts något om fotogalleriet inför öppningen. Trots att det, tillsammans med vad som ska visa sig både en och två trappor upp, handlar om 2200 kvadratmeter galleri och museum.

abecita5-.jpg

JH Engström: Trying to dance

I minglet kryssar galleriets grundare, makarna Bengt och Berit Swegmark.

-Vi har medvetet hållit en låg profil eftersom vi hittills ansvarat för guidningen av våra samlingar själva. Nu har vi utbildat fler guider, tillsatt en museichef, Linda Nilsson, och dessutom knutit upp en vänförening som kommer att hjälpa till. Fotogalleriet kommer dessutom att hållas öppet dagligen med undantag för måndagar och tisdagar, berättar Bengt Swegmark.

Det var när en konstintresserad bekant på 60-talet visade upp några samtida grafiska verk som samlandet började.

-Vi köpte tavlor för mellan fyra och sju tusen. Gick det över tio tusen blev det för dyrt. Sedan dess har det blivit en ganska stor samling. Ganska bra investeringar skulle det visa sig, konstaterar Bengt och Berit samtidigt som vi smiter iväg för en snabbtitt på de andra två våningsplanens privata samling.

abecita2-.jpg

I rum efter rum och våning efter våning; grafik och fotografi av den högre klassen.

Foto och grafisk konst hänger om vartannat. Här finns grafiska ikoner som Richard Hamilton, Robert Rauschenberg, Roy Liechtenstein, Jim Dine, Louise Bourgeois, Andy Warhol. Däremellan fotografier av Anders Krisár, Denise Grünstein, JH Engström, med fler.

-Foto och grafik har alltid varit tätt sammanlänkat. Men fotografiet har kommit in främst under senare tid, förklarar Bengt Swegmark.

Vi går in i ett rum som avdelats för den svartvita fotokonstens svenska mästare.

-Du får ursäkta hängningen härinne, men den är bara temporär tills vi fått upp basutställningen i fotohallen, säger Bengt när han lättar på ett tygdraperi.

Därinne täcks väggarna av ett tvärsnitt av 1900-talets stora svenska dokumentarister. Sune Johnsson, Christer Strömholm, Anders Petersen, Lennart Olsson, Lars Tunbjörk och Georg Oddner. I ett rum intill har också Hasse Persson tillägnats en egen avdelning.

abecita9-.jpg

Johnsson, Strömholm, Petersen, Olsson och Oddner har fått ett tillflligt eget rum bland de privata samlingarna.

Det är en stor del historia som här bevaras åt eftervärlden. Men vad gäller framtida fotoutställningar hoppas paret Swegmark att hålla sig till samtiden, så nära morgondagen det är möjligt.

-Trots att vi har en viss historisk prägel på vår första utställning hoppas vi kunna visa upp mycket nytt framöver. Både yngre och äldre konstnärer, så länge de är kontroversiella. Fotografer som tar ett steg längre fram än vad som är normalt.

abecita3-.jpg

Hasse Persson-rummet. Dels är han gästcurator för utställningen "Privat område", dels är han fotograf som representeras stort i Swegmarks privata samlingar.