Nyhet
Canon Eos 40D: Fylld av förbättringar men inte fulländad
Canon Eos 40D tar dig ett steg närmare proffskamerorna än föregångaren Eos 30D. Mycket har blivit bättre, mycket har tillkommit. Men vi saknar ändå en del funktioner.
Text och foto: Magnus Fröderberg
TRENDEN ÄR att kamerorna i den övre konsumentklassen, även kallat det semi-professionella segmentet, får allt proffsigare funktioner. Bildkvaliteten är inte nödvändigtvis bättre än hos de billigare modellerna, utan det är proffsigare funktioner man betalar för.
När Canon Eos 20D blev Eos 30D tyckte Canon att det räckte med att förstora handgreppet, lägga till spotmätning och stoppa in en större skärm.
Sedan 20D slog ner som en bomb med sin snabbhet (5 bilder i sekunden) har konkurrenterna jobbat på. Därför var det nödvändigt med större förändringar när det var dags för generation 6 i Canons semiproffsserie (D20, D30, 10D, 20D, 30D, 40D).
Canon Eos 40D är ingen upputsad 30D utan en ny konstruktion. Det är tydligt att Canons utvecklingsteam tittat noga på vad konkurrenterna har för funktioner. Därför har 40D skärmsökare, auto-iso, vädertätning och dammborttagning. Några funktioner från proffskameran 1D mark III har också letat sig in i kameran. Det gäller främst menysystemet och den nya knappen AF-ON.
Autofokusen är sig till synes lik men nu har alla autofokus korslagda sensorer vilket gör autofokusen säkrare. Säkrare innebär också snabbare. Den nya snabbare processorn Digic III har gjort det möjligt att höja bildfrekvensen från 5 bilder per sekund till 6,5. Naturligtvis har också skärmen följt trenden och blivit tre tum stor. Huset har vuxit, blivit mer gummerat och fått kraftigare grepp.
Helhetsintrycket blir att Canon Eos 40D är rejält förbättrad jämfört med Eos 30D. Kameran har fått fler funktioner och blivit snabbare. Flera av förbättringarna gör att kameran kan sägas vara proffsigare än 30D. Några direkta missar har inte heller Canon gjort när de skapade Canon Eos 40D. Jo, en. Det vädertätade batterigreppet BG-E2N har av någon obegriplig anledning inte fått den nya af-on-knappen. En klantig miss av Canon.
Bättre för rörliga motiv
Den nya af-on-knappen är en fröjd för alla som fotograferar motiv som ibland rör sig. Den gör att det alltid går ha kontinuerlig autofokus (ai Servo) aktiverad. Vill man komponera om bilden släpper man knappen, eller trycker på knappen beroende på hur man programmerar den.
En liknande funktion gick att få tidigare med automatiklåsknappen, men då förlorade man automatiklåsfunktionen. Dessutom sitter automatiklåsknappen sämre till ergonomiskt.
Vid sportfoto är snabbhet och tajming viktigt. Eos 40D har med sin förhöjda bildfrekvens ökat sannolikheten för fler lyckade bilder. Men det gäller att bildfrekvensen kan hållas uppe. Två saker påverkar då: processor och autofokus. Processorn beräknar motivets framfart och var skärpan ska ligga vid nästa exponering. Om kameran får svårt att hitta fokus sjunker frekvensen.
Hos Eos 30D sjönk bildfrekvensen ofta rejält vid sportfoto. I vissa situationer var Eos 5D snabbare tack vare bättre följande autofokus, trots klart lägre bildfrekvens på pappret. Eos 40D har både bättre autofokus och snabbare processor än sin föregångare. Alla autofokuspunkter är av korstyp. Hos Eos 30D gällde det bara mittpunkten.
hillclimb.jpg
Autofokusen hänger med på nära håll och i hög fart. Foto: Magnus Fröderberg
För att testa om Eos 40Dd är en bättre sportkamera tog jag med två exemplar av kameran på en tävling i hillclimb. Sporten går ut på att ta sig längst och snabbast upp för en brant backe med motorcykel.
eos 40d visade sig påtagligt snabbare än eos 30d, särskilt när de yttre autofokuspunkterna användes. Men det var inte alltid som kameran kunde hålla 6,5 bilder i sekunden. Jag uppskattar att hastigheten som oftast låg runt 5 bilder per sekund, det var sällan som kameran sackade ner mot 3 bilder per sekund.
Skärmsökare - inget för nybörjare
Liksom Eos 1D mark III har Eos 40D begåvats med skärmsökare. Men riktigt lika begåvad som hos en del konkurrenter är inte funktionen. För en person som tidigare bara fotograferat med kompaktkamera måste det te sig märkligt att autofokusen inte fungerar när skärmen används som sökare. Hos en del av konkurrenterna används sensorn för autofokusen i skärmsökarläge - precis som på en kompaktkamera.
40D-användaren måste istället lära sig att trycka bort skärmsökarfunktionen med set-knappen och sedan autofokusera eller programmera AF-ON-knappen så att spegeln fälls ner en kort stund så att skärpan kan ställas in. Ingen av varianterna känns bra eftersom skärpan inte bekräftas på skärmen.
Canon förutsätter istället att fotografen är van systemkameraägare som ser skärmsökaren som ett bra komplement ibland. Den tänkta metoden är att man har kameran vid ögat, ställer skärpan och sedan aktiverar skärmen för att komponera. Jag hoppas att Canon fixar skärmsökare med autofokus till 40D-efterföljaren.
Skärmsökare - bäst med stativ
Istället för att vara en trevlig funktion för nybörjare (alla är ju inte semiproffs som vill ha en rejäl kamera) är skärmsökaren en funktion som bäst fungerar för stativfotografer.
Det är toppen att slippa komponera om bilden för att kunna ställa skärpan när man fotograferar med stativ. Eftersom skärmsökaren kan visa bilden med fem eller tio gångers förstoring går det utmärkt att använda skärmen för manuell fokusering.
Med joysticken går det att styra vilken del av bilden som ska förstoras. Därmed är det en baggis att få skärpan på rätt ställe.
Stor skärm - små knappar
Den tre tum stora skärmen har inte högre upplösning är 2,5-tumsskärmen på Eos 30D. Vinsten med den större skärmen kan därför ifrågasättas. Helt klart är att knapparna intill skärmen drabbats av skärmförstoringen. Knapparna sitter tätare och är mindre än hos eos 30D. Jag har otaliga gånger råkat trycka på fel knapp vilket är tämligen irriterande.
Nikons nya modeller D300 och D3 har båda ungefär tre gånger så hög upplösning på skärmen än Eos 40D. I jämförelse uppfattas 40D-skärmen som mindre skarp. För den som snabbt vill kontrollera om skärpan sitter har detta betydelse. Eos 40D-fotografen behöver oftare förstora bilden för att se skärpan.
Härligt tyst
En kritik mot Eos 20D och 30D var den smällande spegeln. Nu har Canon satt in en extra motor i spegelmekanismen som kontrollerat fäller tillbaka spegeln. Det sänker ljudet och dämpar karaktären på ljuset påtagligt.
I skärmsökarläget går det dessutom att sänka ljudet vid exponeringen ytterligare. Det finns två olika tysta lägen. Ett som fungerar med serietagning och ett supertyst som bara ger enbildstagning.
Det tysta seriebildläget är perfekt vid gatufoto, men funktionen kunde trimmats ytterligare. Vill man skjuta från höften behövs ju varken vanlig sökare eller skärmsökare.
Jag saknar alltså möjligheten att kunna stänga av skärmen i skärmsökarläget - hur tokigt det än låter.
Det låter antagligen något begripligare om jag beskriver det jag önskar som seriebildstagning med uppfälld spegel.
C-lägen
Med Canon Eos 5D kom det programmerbara C-läget på programvalsratten. Det innebär att du kan spara dina favoritinställningar eller inställningar för speciella situationer. Hos Eos 40D har antalet C-lägen utökats till tre stycken. Du kan exempelvis ha ett läge för sportfoto med snabba slutartider och följande autofokus eller ett för stativfoto med spegeluppfällning och självutlösare.
I takt med tiden
Intrycket av Eos 40D som en proffsigare och bättre kamera än Eos 30D består genom hela testet. Samtidigt ger inte Eos 40D något fulländat intryck. Canon kunde ha gjort mer.
Faktum är att jag kom på så många förslag på förbättringar att de inte ryms här i brödtexten. Du hittar min lista i en ruta här intill.
Canon Eos 40D ligger alltså inte före konkurrenterna utan bara i takt med tiden. Några av förbättringsförslagen skulle antagligen gå att ordna med en uppgradering av mjukvaran.
Slutsats
Canon Eos 40D är en kompetent kamera som passar såväl krävande amatörer som proffs. Jag skulle inte tveka att använda kameran på fotouppdrag.
Trots en lång lista på nyheter och förbättringarar jämfört med Eos 30D är inte Eos 40D outstanding. Sony A700 och Nikon D300 väntar runt hörnet i slutet av året och Pentax lär inte heller sitta stillatigande.
I dagsläget är Eos 40D det bästa som går att köpa för vanliga svenssonpengar. Men hur länge till?
rubrik.jpg
SAKERNA VI SAKNAR HOS CANON EOS 40D
Ny mapp
Den här funktionen finns på Eos 5D och underlättar om man fotograferar olika saker på ett stort minneskort.
Pentaxknapp
Canon G9 har liksom Pentax systemkameror möjligheten att sätta ett grundvärde vid manuell exponering med hjälp av automatiklåsknappen.
Knappkaos
Knapparna under skärmen sitter för tätt och är för små.
Programmerbar printknapp
Knappen för direktutskrift borde gå att programmera för diverse uppgifter.
AF-hjälpbelysning vid AI Servo
Många har alltid kameran i AI Servo. Då kan AF-hjälpbelysning behövas när det är mörkt.
Smartare spegellåsning
Varför inte kunna välja spegeluppfällning direkt via "Drive". Exempelvis när man väljer 2 sekunders slutartidsfördröjning.
Smartare auto-ISO
Auto-ISO förblir en nybörjarfunktion om det inte går att styra inställningarna för auto-ISO.
ISO 6400
Höga ISO är framtiden.
Medium-RAW
Jag saknar ett mellanläge mellan RAW (10 megapixel) och sRAW (2,5 megapixel), exempelvis för pressbilder.
Inbyggd bildstabilisering
Canon satsar på bildstabilisering i objektiven. Men det är billigare för konsumenten om det sitter i kamerahuset.
Skarpare skärm
Skärmen är stor, men kan bli skarpare med högre upplösning.
Kompaktkamera-autofokus
Skärmsökare (live-view) är bra. Men varför inte ge kameran autofokus när skärmen är aktiv.
AF-ON-knapp på batterigreppet
Här finns det verkligen inga ursäkter. Canon har gjort en tankevurpa av grövre sort.
SD-kort
Ge oss valfrihet att välja mellan CF- och SD-kort.
Jag kritiserar däremot inte Canon för att Eos 40D har en enklare autofokus än Nikon D300. Eos 40D är billigare och autofokusmodul kostar pengar.
LÄGRE BRUS
brus.jpg
Trots högre upplösning (8 megapixel mot 10) har Eos 40D lägre brus än Eos 30D. Med den extra brusreduceringen aktiverad blir bruset ännu lägre men bildbufferten sjunker till sex jpeg-bilder. I råformat kan brusreduceringen utföras vid råkonverteringen.
AA-filtret i kameran tycks vara kraftigare än hos Eos 30D och därmed krävs mer uppskärpning.
SÅ SATTE VI BETYGET
Bildkvalitet 8
Jämfört med Eos 30D har bildkvaliteten höjts. Vi hade gärna sett ett användbart iso 1600-läge.
Byggkvalitet 9
Vädertätad, rejälare. tystare och större jämfört med Eos 30D. Nästan fullproffs.
Ergonomilogik 9
Ergonomin är genomarbetad. Den nya AF-ON-knappen är en klar förbättring, men knapparna intill skärmen har blivit mindre ergonomiska. Möjligheterna till egen meny och C-lägena gör kameran lättare att jobba med.
Mångsidighet 9
Kameran klarar det mesta, allt från studiojobb till sportfoto i tuff miljö. Men det finns dyrare kameror som kan ännu mer.
Valuta för pengarna 8
Det är svårt att få mer i dag utan att priset skenar iväg. Men snart är Sony A700 och Nikon D300 här...
Snittbetyg 8,6
Rekommenderat pris vid test 14 200 kronor
STYRKOR
- Snabb
- Vädertätad
- Skärmsökare
- Tyst
- Väldigt kompetent
SVAGHETER
- Saknar autofokus med skärmsökaren
- Saknar inbyggd bildstabilisering
SPECIFIKATIONEN hittar du i Kameraguiden. Klicka här.