Nyhet
Carlsberg raggar billiga reklambilder genom fototävling
Skicka in dina bästa bilder och Carlsberg får rätt att använda dem i sin reklam i tre år. Genom att locka med en badtunna hoppas Carlsberg få in många bilder till sin marknadskommunikation till vrakpris.
Bilder är en viktig del av ett modernt företags kommunikation. Carlsbergs fototävling söker bilder med samma tema som används för all reklam kring Pripps Blå - blå stunder.
Att köpa in bildbyråbilder eller ge fotografer i uppdrag att ta bilder med detta tema kostar en stor slant. En billigare lösning är att anordna en fototävling.
Så här lyder reglerna: "Genom att ladda upp bilder på Carlsbergs webbplats, godkänner automatiskt deltagaren att Carlsberg under tre år från tävlingens avslutande har royaltyfri rätt och licens att i kommersiellt syfte använda bilden."
Carlsberg risk är att inga bilder är tillräckligt bra för att användas. Å andra sidan kostar tunnan bara 16.000 vilket är mindre än ett normalt kommersiellt fotouppdrag kostar.
– En fototävling kan vara ett bra sätt att få in ett bra bildmaterial, men sen ska man betala för alla de bilder man väljer att använda, kommenterar Kamera Bilds chefredaktör Magnus Fröderberg.
Ravi Kappel har tidigare deltagit i Carlsbergs tävlingar:
– Jag var hyfsat framgångsrik i "Blå stunder"-tävlingen som de ordnade för ett par år sedan. Då erbjöds vi efter avslutad tävling att sälja rätten att använda bilderna i reklam för 800kr per bild. Det var kanske ingen lysande affär för dem, säger han i ett foruminlägg på Fotosidan.se.
– De här reglerna är betydligt sämre. Man kan ju faktiskt delta med en bild som inte får pris och sedan har Carlsberg rätten att använda bilder fritt i tre år! Jag är lite tveksam till att delta denna gång.