Nyhet
Chockhöjning av bildpriser får tidningar att rasa
Efter att Scanpix och Pressens bild gått ihop och blivit en bildbyrå har de chockhöjt priserna. 100 procent för vissa tidningar. Landets stora tidningsgrupper protesterar.
Några av landets största tidningsgrupper, bland annat VLT-gruppen och NA-koncernen, menar att Scanpix utnyttjar sin starka ställning. Tidningarna har, enligt tidningen Resumé, utsett en delegation som ska uppvakta Scanpix.
- Scanpix offerter är alldeles för höga och det är grunden i det hela, säger Jens-Erik Bergvin som leder delegationen till Resume.se. Vi kommer att träffa Scanpix före jul och samtala med dem.
Scanpix menar att prishöjningen är motiverad därför att tjänsten förbättrats.
- Hårddraget är det ju dubbelt så mycket inrikesbilder, vi har en ny leverantör av utrikesbilder (AP), vi har lagt upp ett stort arkiv av genrebilder och vi har en fotograf som jobbar heltid med det arkivet, säger Tobias Röstlund, administrativ produktionschef på Scanpix, till Medievärlden.se. Vi har också nio nyhetsfotografer för att satsa framåt, vilket ger en nästan dubbelt så effektiv bevakning som när Pressens Bild och Scanpix hade varsin fotograf där det hände saker.
En annan anledning till att vissa tidningar fått kraftigt höjda priser är att de tidigare haft alldeles för låga priser.
- De som reagerar mest är de som haft lägst priser, vissa har legat extremt lågt, säger Tobias Röstlund. Om du jämför med priserna utan abonnemang är det fortfarande väldigt fördelaktigt. Man säger att man inte behöver så mycket och sedan laddar man ner 1000 bilder i månaden.