Bilden i fokus
Einar Kling-Odencrants fotar cirkuskonster mitt i stan
»Det är inte alltid det som är farligast som ser häftigast ut på bild«, säger Einar Kling-Odencrants som fångar cirkuskonster på bild. Han vet – för han är själv cirkusartist och aktuell med en föreställning på Cirkus Cirkör.
Einar Kling-Odencrants var 15 år när han packade sina väskor och flyttade från Grythyttan till Stockholm för att studera på Cirkusgymnasiet. Direkt efter gymnasiet kom han in på Cirkushögskolan och det var där som han bestämde sig för att köpa en kamera och börja dokumentera träningarna och hans vänner på skolan. Sedan dess har Einar jobbat sig framåt, både med sin cirkusakrobatik och sitt fotografi. Einar berättar att han är helt självlärd, utöver en blixtkurs på Fotografiska.
– Jag lärde mig genom att kolla på Youtube och läsa om foto. Det finns så många olika sätt att gå tillväga och det finns så många som delar med sig av sin kunskap på nätet. Jag började fota mer och mer och fotot har alltid grundat sig i cirkuskonsten. Det är det som jag fotar, helt enkelt.
Genom att vinna internationella tävlingar i cirkusakrobatik, bland annat i Frankrike, Ryssland, Kina och Japan har Einar också fått möjlighet att träffa många människor och knyta kontakter världen över.
– Jag håller alltid koll efter nya artister att fotografera. Det är också många i branschen som sett mina bilder som hör av sig och frågar om jag vill fota dem.
Tidiga morgnar
I en av sina serier fotar Einar cirkuskonst i stadsmiljö. Gemensamt för bilderna är de folktomma gatorna med artisten i fokus.
– Jag har en tanke bakom det. Jag vill visa konsten i en ny miljö. Man är van vid att se den i cirkushallen men aldrig ute i verkliga miljöer. Jag vill visa något nytt helt enkelt. Att det är tomma gator är för att jag vill lägga all uppmärksamhet på artisten, berättar Einar.
– Det blir många tidiga morgnar, men annars gäller det att planera och ibland arrangera och be folk gå undan, säger Einar.
Matchar artist med miljö
Favoritbilden är en bild där en fasad är täckt av röda löv och matchar akrobatens byxor.
– Allt klaffade den dagen, att artisten skulle matcha så bra mot väggen var en ren tur. Jag hade sett väggen tidigare och visste att jag ville fotografera där någon gång. Så när hon dök upp i röda byxor blev det bara självklart att det var dit vi skulle. Den bilden har blivit en favorit för mig, men jag har egentligen många.
Einar har också fotat en del inomhus, oftast i provisoriska studior som han fått bygga upp i cirkushallen och ljussätta med sina speedlight-blixtar.
– Det är svårt att hitta tillräckligt stora studior som funkar, så jag har fått lösa det själv helt enkelt. Men det blir mest på vintern som jag kör studio, annars föredrar jag att vara utomhus. Jag brukar sitta och planera för nya projekt och sen när våren kommer kan jag äntligen gå ut och fotografera. Jag brukar ta bilder av platser som jag ser där jag vill fotografera i framtiden. Sen försöker jag också matcha artisten till miljön så att de passar ihop.
Tänker på riskerna
Trots att många av tricken som Einar har fotat i stadsmiljö ser farliga ut, så har det ännu inte skett några olyckor.
– Artisterna och jag vet ju begränsningarna som vi har och man får helt enkelt anpassa sig. Sen är det inte alltid det som är farligast som ser häftigast ut på bild. Man får tänka på riskerna och ta det försiktigt helt enkelt.
Målet med fotografi för Einar är att sprida cirkusen till fler människor och visa upp artisterna. Det gör han bland annat genom sitt Instagram-konto, och tidigare även med en utställning i samband med showen Limitspå Cirkus Cirkör. I framtiden hoppas Einar att han ska kunna göra längre fotoprojekt och visa upp på till exempel Fotografiska.
– Det vore verkligen drömmen, säger Einar.