Nyhet

En ny Ikon utmanar legenden

Månadens testkameror anlände till redaktionen i en stötsäker high-tech-väska. När locket öppnades spred sig en doft av fotohistorien. I väskan log en ikon och en legend.

Publicerad

Det kanske överraskar en del att vi testar Zeiss Ikon. Visserligen en ny kamera, men den är ju analog. I högsta grad analog.

Men det är inte konstigt att vi testar Zeiss Ikon. Vi är en tidning som är nyfikna på allt nytt. Vi kommer också att testa filmskanners inom kort. Hade det kommit fler analoga produkter hade vi också testat dem.

Zeiss Ikon tillhör den mytomspunna gruppen mätsökarkameror. Rent tekniskt har en sådan kamera en mängd brister. Den är inte bra med tele och man ser inte skärpedjupet. Närgränsen är dålig och det finns risk för att sökaren och objektivet inte ser samma sak.

Ändå har dessa kameror en alldeles speciell tjusning som kan få tystlåtna äldre herrar att prata alla i omgivningen trötta. När herrarna kommer in på kameramärket Leica låter det som att kameran var en religion för sig.

Leica tillverkade den första småbildskameran och under många decennier var Leica något som alla drömde om. Mekaniken var överlägsen (sas det) och att fotografera med mätsökare kunde ge bilder som man inte kunde få med en spegelreflexkamera.

Med en mätsökare kan man fokusera lika lätt när det är mörkt som när det är ljust. Kameran är också nästan helt tyst eftersom det saknas spegel och allt är litet och smidigt. Leica blev med sin tysta slutare och diskreta framtoning kameran för reportage och gatufoto.

Även om Leica var märket nummer ett från femtiotalet fram till åttiotalet så fanns det liknande konkurrenter som Contax och Zeiss Ikon. Även Canon och Nikon hade mätsökare.

Under sextiotalet lämnade de flesta konkurrenterna in och Leica stod ensam kvar. Minolta dök upp en tid med en mindre och enklare semestermodell, men den gjordes i samarbete med Leica.

Därför var det väldigt överraskade när Carl Zeiss under förra året lanserade sin retrokamera Zeiss Ikon med samma objektivfattning som Leica mitt under den värsta digitalrevolutionen.

Först kom Zeiss Ikon i silver. Tydligen gick det bra så nu kommer den också i svart.

Vi tyckte att det var självklart att testa Zeiss Ikon mot den senaste versionen legenden, Leica M7. Zeiss Ikon kostar mindre än hälften. Och visst är inte Ikon i klass med Leica på alla punkter. Men på åtminstone en punkt är Zeiss bättre. Sökaren är bättre än Leicas.

Frågan blir då om prisskillnaden på ungefär 18 000 kronor är motiverad? I tester kommer jag att vrida och vända på alla små skillnader så att du själv ska kunna avgöra vilken kamera som passar dig bäst.

I vilket fall handlar valet en hel del om nostalgi. Det är lätt att intala sig att man är en ny Henri Cartier-Bresson som diskret jagar nästa avgörande ögonblick när man går runt på stan med en mätsökarkamera i handen.