Nyhet

ETAPP 1 – Koppling är nyckelordet

1 400 bilder skulle bli 10. Vägen dit var lång, men efter fem timmar hade Göran Segeholm plockat fram de bilder han fastnade mest för. Grand Prix fader, tillika Kamera & Bilds tidigare chefredaktör, konstaterar också att bilderna är ett strå vassare än när tävlingen startade för några år sedan.

Publicerad

"Koppling är nyckelordet"

DOMARE 2009

Fotograferna som bedömt tävlingens tio etapper.

1. Göran Segeholm

2. Eva-Teréz Gölin

3. Hans Strand

4. Elin Berge

5. Magnus Fröderberg

6. Serkan Gûnes

7. Alicia Swedenborg

8. Jens Lasthein

9. Susanne Walström

10. Jonas Lemberg

Få har så mycket intressant att säga om bilder och sätt att se på bilder som etappens domare Göran Segeholm. Framför oss på skärmen ska över tusen bilder slåss om tio poängplatser.

– Koppling är nyckelordet, säger Göran efter att ett 20-tal bilder passerat förbi på skärmen.

Bilder som inte har någonting Göran kan spinna vidare på i tanken bläddras förbi snabbt.

I ett första skede handlar det inte så mycket om att välja de bästa bilderna, utan att välja bort det som inte räcker till. Vackra bilder «elimineras», roliga ögonblick förlorar på missad vinkel.

– Vi förstår att det är vackert, men sen tar det stopp, säger Göran. Formen är snygg, men var är innehållet som formen ska lyfta fram?

Det går åt andra hållet också. Är formen dålig, om bilden till exempel är dåligt tekniskt utförd, så måste innehållet vara något utöver det vanliga. Detsamma gäller kitschiga vyer. De måste vara riktigt bra gjorda för att passera Görans filter.

Väntan, människor som köar på rad, liten kvinna som dricker ur stor mugg, kyssar och ensamma skyltar verkar överrepresenterat i omgångens bildskörd.

– Och så märks det att kameran kommer fram när folk har fått barn. Med all rätt - det är så det ska vara - men det finns en tid och plats för allting.

Med andra ord verkar söta barnbilder ha svårt att ta sig vidare till toppen.

Skyltar och kyssar till trots, porträtt är ändå det mest förekommande motivet. För tävlingens porträttbilder är konkurrensen stenhård.

– När den avporträtterade inte har garden uppe och inte projicerar sin bild av sig själv - då blir det intressant. När två temperament möts och den ena ser den andra från ett annat håll. Det finns en gräns när det är så pass bra gjort att bilden tar sig vidare.

När Göran kokat ner den stora bildfloran till cirka 20 bilder blir det riktigt svårt. Han flyttar om och flyttar om.

– Det ska kännas uppmuntrande och kul också och inte bara handla om mig - det handlar om så mycket mer, säger han och ändrar om i sitt urval lite till.

Se resultatet nedan.

Göran Segeholm. Foto: Elin Parmhed

Om Göran Segeholm

Född 1961.

Bor Farsta.

Gör Skriver, fotograferar och undervisar, dock ej samtidigt. Skriver i vår en bok om fotojuridik tillsammans med upphovsrättsexperten Jeanette Gustafsdotter (för Fojo).

Böcker «Konsten att ta vinnande bilder» (2008)- en inspirationshandbok för dig som vill utvecklas som fotograf. «Fånga bilden» (2003) - praktisk handbok i bildjournalistik främst för skribenter som tar sina egna bilder, men även för alla som är intresserade av grundläggande kunskaper i bildjournalistik.

Övrigt Tidigare chefredaktör för KameraBild.

Webbplats www.multijournalist.se

GULD (50 poäng) LARS HÄGGLUND, Åbleka

Görans motivering:

Tajmingen lyfter hela bilden. Den frenesi mannen nästan anfaller havet med är beundransvärd och man undrar om han någonsin ska kunna få upp en enda fisk ur den här enorma vattenmassan. Bilden är inte tiptop kompositionsmässigt eller tekniskt, men budskapet är starkt.

SILVER (30 poäng) FRANZ FELDMANIS, Tree-X

Görans motivering:

Jag känner igen mig så väl i den här mannen och det är så fruktansvärt skönt att få somna ifrån ibland, oavsett om det är på bio, en föreläsning eller en predikan i kyrkan.

SILVER (30 poäng) ANNA BERGKVIST, Fat Cat

Görans motivering:

«Enkelhet» är överskattat inom fotografin. Men här fungerar det verkligen. Det fascinerar mig att den här barnhanden kan förmedla så mycket.

BRONS (20 poäng) DAVID BICHO, Berlin

Görans motivering:

Bilden får brons baserat på det skickliga hantverket. Den har en hantverksmässig nivå som är högre än alla andra bilder i den här etappen. Men budskapet är för stängt och för ensidigt för att den ska kunna komma högre upp.

BRONS (20 poäng) DAG ALMEVALL

Görans motivering:

Bilden är varm och visar att man inte alltid behöver se ett ansikte?-?människokroppen är talande i sig. Hade kanske placerat sig bättre om den bildbehandlats bättre.

BRONS (20 poäng) VIKTOR WALLSTRÖM

Görans motivering:

En ödesmättad och grafiskt tilltalande bild med domedagskaraktär.

HEDERSOMNÄMNANDE (10 poäng) JONAS BORG

Görans motivering:

Får ett hedersomnämnande för att bilden är ett lyckopiller som gör underverk för humöret.

Associationer: bilddagbok, resa, måsskri, levnadsglad, hav

HEDERSOMNÄMNANDE (10 poäng) THOMAS MELDERT, Shooters

Görans motivering:

Ett snyggt fångat ögonblick och ett gediget fotohantverk. De ser ut som bröderna Dalton.

Associationer:

arbetsgemenskap, färdighet, gruppdynamik, uppgift, formalism

HEDERSOMNÄMNANDE (10 poäng) ANNELI LARSSON, Bella Pictura 2

Görans motivering:

Lever på att fotografen lyckats få allting i bilden att dra åt samma håll, vilket gör den stark.

Associationer: mittlivskris, omvärdering, gåshud, tyngd, ensam

HEDERSOMNÄMNANDE (10 poäng) MATS GÄRDFORS

Görans motivering:

Ett bra samtidsdokument och en bild som handlar om bilden. De uttrycker samma förtjusning över bilden som över det som bilden visar?-?typiskt för vår tid. Vi är mer besatta av bilden av hur något är än av själva företeelsen.

Associationer: ljudvägg, idol, varmt, soundcheck, nu