Nyhet
Fokus på kändisar och bröst i ny fotokampanj
Fyra kända kvinnor tar på sina bröst i en nya kampanj för Rosa bandet. Årets modefotograf Jimmy Backius fick uppdraget att ta bilderna.
De avbildade kändisarna - som alla tar sig på bröstet - är Eva Röse, Linda Sundblad, Jessica Folcker och Emma Wiklund. Budskapet är "känn på dina bröst, vi gör det."
Vi ringde upp fotografen Jimmy Backius.
Hur fick du uppdraget?
- Lindex har samarbetat med Barncancerfondens bröstcancerkampanj RosaBandet i fem år. Tillsammans med tjejerna togs en idé fram och jag blev ombedd att omvandla deras tanke till bild.
Hur tänkte du kring bilderna?
- Jag ville få fram det naturliga med att brösten är en del av kroppen som vilken annan kroppsdel som helst och vikten av att ha koll på hela sin kropp
- Det fick inte bli en sexuell känsla i bilderna utan bara naturlig.Vilket jag försökte göra, det kan vara knepigt att ta en bild på en kvinna som rör sig själv utan att det blir sexuellt.
Annonserna där bilderna ingår kommer att publiceras i tidningarna Amelia och Mama. Kläderna på bilden ingår i en kollektion från Lindex som kallas Pink collection. Tio procent av intäkterna går till forskningen kring bröstcancer.