Fotonyhet

Ny forskning: selfies stärker gemenskap

Istället för att vara något egoistiskt och individualiserande visar ny forskning från Göteborgs universitet att selfies bidrar till en starkare gemenskap.

Selfies är ett ofta bespottat bildfenomen. Det anses vara ett tecken på självupptagenhet, men ny forskning på området visar att det snarare är tvärtom. Idag uppskattas att det finns över 349 miljoner bilder på Instagram med taggen #selfie och 2017 räknade Samsung ut att varje person idag kommer att ta i genomsnitt 25000 selfies under sin livstid.

Trots att det ofta rapporteras om att selfies både leder till olyckor och är skadliga för bland annat vilda djur har det inte forskats speciellt mycket på fenomenet.Två forskare på Göteborgs universitet, Alexandra Weilenmann och Thimas Hillman tog fasta på det och undersökte selfiens betydelse i kommunikation mellan människor.

– Vi såg att selfies fungerar som ett lekfullt utbyte av visuell information, samtidigt som det är ett sätt att uttrycka sig och kommunicera med andra. Foton som snabbt delas genom sociala medier, exempelvis Snapchat, frammanar en känsla av att vara tillsammans och förstärker gemensamma känslor och upplevelser över tid och rum. Man kan sitta på vitt skilda platser och ändå skapa en känsla av närhet genom att utbyta selfies, säger Alexandra Weilenmann, professor och en av författarna bakom studien i ett pressmeddelande.

Del av ett sammanhang

Weilenmann och Hillman menar också att tidigare forskare som undersökt området bara har sett selfies som ett onlinefenomen och därmed tagit dem ur sitt sammanhang. De menar istället att selfies ofta är en del i ett större sammanhang där de som fotograferar dem ofta fotograferar även annat och vid speciella tillfällen eller platser tar en selfie. Så även om den bild som hamnar i sociala medier är en selfie ska den inte ses som en isolerad fotografisk händelse utan som en del i ett större flöde.

Vill du läsa hela rapporten kan du göra det här.