Nyhet
Fotografi som konst på tapeten
Foto är hett. Men att köpa och samla på fotografier som konst är ingen självklarhet. Det ska Centrum för Fotografi och Sveriges konstföreningar råda bot på i ett gemensamt projekt som sträcker sig över ett och ett halvt år.
Svensk fotografihistoria, förhållandet till konsten, fotografins utveckling i stort, att köpa fotografi och foto utifrån fotografens perspektiv. Som start på projektet Fotografi Är samlades representanter från Sveriges konstföreningar i CFF:s lokaler i Stockholm för att lära sig mer om foto.
Projektet handlar om att föra ut fotokonst på bred front runt om i landets konstföreningar. Under ett och ett halvt år kommer olika utställningar att turnera runt i Sverige. Bland de fotografer som deltar återfinns bland annat Helene Schmitz, Emilia Bergmark-Jiménez, Helena Blomqvist, Johan Willner och fotograferna i Glimpse.
En återkommande fråga under dagen rörde hur länge ett fotografi egentligen håller. Och hur man egentligen värderar fotografier.
Anna Eriksson, ordförande för CFF, tog bland annat upp hur det fungerar med upplagor och signeringar samt vilka typer av printar som finns och hur beständiga de är. Hon pratade också om fotografi som något alla möts av dagligen på olika sätt.
- Det är något unikt och något vi alla kan relatera till, säger hon.
Vad är det då som sätter värdet på en bild? Upplagan är naturligtvis viktig. En stor upplaga drar ner priset och vice versa. Signering av verket är också viktigt, men även vilken teknik som använts.
Marknaden för fotografi har haft en otrolig prisutveckling och auktionshusen säljer allt mer fotografier till allt högre priser. I början av november klubbades bland annat ett fotografi av Christer Strömholm igenom för 40 000 kronor och en Irving Penn för 140 000 kronor. Men det finns fotografer vars fotografier säljs för betydligt högre summor. Ett fotografi av Cindy Sherman såldes nyligen för 30 miljoner kronor på auktionshuset Christies i London.
Men vilket värde ett fotografi har eller får vid en auktion beror också på i vilket land man befinner sig. Samma fotografi kan klubbas igenom för bra mycket mer pengar i USA eller England, jämfört med i Sverige.
En förhoppning från konstföreningarnas sida är, förutom att få in mer foto i verksamheten, att locka in yngre medlemmar. Vad resultatet blir av Fotografi Är vet vi i början av 2009. Men redan nu är en hel del utställningar bokade av konstföreningarna i landet.
Utställningarna som turnerar runt
I portfolioutställningen Egna Universum - dokumentära och iscensatta möts de fotobaserade konstnärerna Helena Blomqvist, Julia Peirone och Pernilla Zetterman. De använder sig, som titeln antyder, av såväl konstruerade bildvärldar som dokumentära vardagliga detaljer.
Helene Schmitz och August Erikssons portfolioutställning kretsar kring frågor om natur, fåfänga och förgänglighet.
Konstnärerna Nygårds Karin Bengtsson, Susanna Hesselberg och Johan Willner medverkar i vägg- och portfolioutställningen Det konstruerade scenrummet.
Konstnärskollektivet Glimpse, med Malou Bergman, Nadja Ekman, Alvaro Campo och Mattias Larson, visar en revy av bilder och uttryck i form av fantasifulla samtida porträtt.
Tid och dokumentation är en väggutställning med fotograferna Emilia Bergmark Jiménez, Thobias Fäldt och Per Kristiansen.