Nyhet
Fuji S5 Pro: Ljusmästaren tillbaka i gummistövlar
Hittills har Fujifilm levererat fina bildfiler, men i omoderna kamerahus. Nya S5 Pro har fått ett modernt, gummerat och tåligt kamerahus. Frågan är om Fujifilm fortfarande är mästare på att fånga ljuset?
Det finns egentligen bara ett skäl till att du ska överväga en Fujifilm S5 Pro i stället för en Nikon D200, nämligen ett större dynamiskt omfång. Nya Fujifilm S5 Pro delar kamerahus med Nikon D200. Det enda som skiljer på utsidan är logga, emblem, färg på några ställen och text på några knappar.
Det är på insidan den stora skillnaden finns. Anledningen till att S5 Pro kan vara ett alternativ till såväl Nikon D200 som många andra kameror är nämligen sensorn och dess förmåga att fånga ljus.
En fördel med film
I dag har digitala systemkameran visat sig överlägsen den analoga filmen på mängd områden. Detaljåtergivningen är högre, förmågan att fotografera i svagt ljus är bättre, driftskostnaden är lägre etcetera. Allt det där känner du till. Filmen har ännu ett starkt ess
i rockärmen. Det dynamiska omfånget i en negativ film är helt överlägsen de bildfiler som en modern digital systemkamera ger.
Dynamiskt omfång är förmågan att återge motivets alla toner, från mörka kostymer i skuggan till vita skjortor i solskenet.
I mörkrummet kan en skicklig kopist efterbelysa ljusa detaljer i bilden för att få fram detaljerna, den negativa filmens dynamiska omfång är enormt.
Stort dynamiskt omfång
Fujifilm har i flera år jobbat med att öka det dynamiska omfånget hos sina sensorer genom att ha extra pixlar på sensorn. De kallar tekniken för Super ccd. Fujifilm har 6,17 miljoner vanliga pixlar och lika många lågkänsliga pixlar som hjälper till att utöka det dynamiska omfånget. Förutom att utöka det dynamiska omfånget hjälper också de lågkänsliga pixlarna till för att ge en bättre detalj-återgivning. Ytterligare en fördel hos kameror med högt dynamiskt omfång brukar vara lågt brus. Hur det är med den saken återkommer jag till.
Äntligen modern
Fujifilm s5 Pro är alltså en kamera för den som uppskattar ett stort dynamiskt omfång - och det borde väl alla göra?
Naturligtvis finns det andra egenskaper som också är viktiga hos en kamera. I tidigare modeller från Fujifilm har kamerahusen inte varit fullt konkurrenskraftiga. De byggde på analoga Nikonmodeller och var ganska klumpiga. Fujifilm har insett att marknaden inte längre accepterar att kameror känns som hemmabyggen, om än rejäla sådana. Därför har de lyckats få köpa in sig på Nikons semi-proffshus D200.
Den som har lite hum om ekonomi kan snabbt räkna ut att Fujifilm knappast får köpa kameraskalen till självkostnadspris och att Fujifilm med sina lägre volymer inte kan hålla samma låga styckpris på kamerans inkrom. Alltså blir kameran dyrare än Nikon d200.
Fujifilm S5 Pro kostar några tusenlappar mer än Nikon D200, och då är ändå inte D200 billigast i sin klass. Pentax K10D är lik Nikon D200 men kostar flera tusen mindre.
Med den här prisbilden vill det till att Fujifilm s5 Pro ska ha en unik fördel mot andra kameror för att nå större volymer. I klartext: det dynamiska omfånget måste vara något i hästväg.
Klicka på länken nedan för att läsa hela Magnus Fröderbergs test av Fujifilm S5 Pro (pdf, öppnas i nytt fönster).