Nyhet
GALLERI: Johan Emanuelsson
Han värjer inte för det fula eller smutsiga. Snarare tvärtom. Johan Emanuelsson fotograferar gärna det råa, hårda och operfekta.- Det är mer intressant än det vackra, säger han.
Text: Jessica Silversaga Foto: Johan Emanuelsson
Artikeln tidigare publicerad i KameraBild nr 9/2007.
JOHAN EMANUELSSON ÄR just nu aktuell med sitt fotoprojekt Bönder. Ett projekt som handlar om uppväxt, identitet och sökande. De flesta bilderna är tagna utanför födelseorten Enköping och föreställer landskap, detaljbilder och porträtt av Johans föräldrar.
Bönder är en ärlig och rak berättelse, utan några försök att försköna eller släta över. Johan är inte intresserad av det ytliga och glättiga. Han vill nå djupare med sina berättelser.
- Det smutsiga och operfekta kan i många fall vara mer intresseväckande än det rena och perfekta. Men vad är egentligen fult och vackert, det är ju en subjektiv fråga, menar Johan.
emanuelsson2.jpg
Foto: Johan Emanuelsson
Bilderna ur Bönder skulle kunna vara Johans dagboksanteckningar. Han tycker det är viktigt att berätta något med sina bilder och fotograferar oftast saker som berör honom. Det är ett sätt att söka svar, ibland på något han själv inte förstår.
- Jag fastnar för saker som berör mig. Det kan vara något som gör mig kåt, glad eller som jag känner avsky för. Ibland kan jag inte förklara varför jag dras till vissa motiv, det kan ju vara minnen eller något som ligger undermedvetet.
Johan började studera fotografi under en kvällskurs i svartvit kopiering och framkallning på Folkuniversitet. 2005 kom han in på den kvalificerade yrkesutbildningen fotografi och digitalbild på BrobyGrafiska. När det sedan blev dags för praktik sökte han hos Anders Petersen och hade turen att få en plats. Ett val som Johan inte har ångrat en sekund.
- Han är bland det bästa som har hänt mig. Anders har nog lagt grunden för min fotografiska utveckling, säger Johan.
emanuelsson3.jpg
Foto: Johan Emanuelsson
Anders Petersen öppnade Johans ögon för den subjektiva fotograferingen. Han lärde honom att lägga märke till symboler i bildskapandet och att inte tänka för mycket, särskilt under en fotografering. Det kan annars lätt bli en begränsning.
- Anders lärde mig tre sekunders-regeln. När jag ser något intressant ska jag ta en bild inom tre sekunder. På det sättet hinner jag inte tänka för mycket och begränsa mig, bli nervös eller osäker på motivet innan jag tar bilden.
Johan och Anders pratade mycket om fotohistoria och aktuell fotografi. De tittade i fotoböcker tillsammans och diskuterade relationer och livet i allmänhet. Anders visade Johan en bok med JH Engström och Johan blev intresserad. Under den sista praktikperioden sökte han sig därför vidare till JH.
Hos JH Engström hjälpte Johan till med att sortera negativ och ordna ett digitalt bildspel. Tillsammans tittade de på Johans bilder och projektet Bönder. De pratade mycket om bilderna och bildföljd. Men även om livet och fotografi.
- Anders och JH fyllde olika funktioner hos mig. Jag lärde mig nya saker hos dem båda.
emanuelsson4.jpg
Foto: Johan Emanuelsson
Under praktikperioden fick Johan även hjälp av Helena Påls.
- Hon lärde mig att se detaljer i kopieringen. Helena är förmodligen en av de bästa kopisterna i världen. Hennes tålamod och kunskap skulle jag gärna vilja ha.
Johan känner att Anders och JH har influerat honom till den bildstilen han har idag. Men han hoppas också att det finns en stor del av honom själv i hans bilder. Det är viktigt att ha ett eget bildspråk och en stil som betraktaren kan känna igen.
emanuelsson5.jpg
Foto: Johan Emanuelsson
Bilderna måste vara personliga och en del av fotografen.
- Ett bildspråk förfinas och utvecklas ju hela tiden. Men jag skulle beskriva min stil som ganska hård i både ton och kontrast. Mina bilder är oftast ganska mörka.
Han fotograferar mestadels dokumentärt och arbetar med personliga projekt. En liten kompaktkamera ligger alltid i fickan om det skulle bjudas in till ett fotograferingstillfälle. Johan gillar känslan av snap shot och använder ofta blixt.
- Det blir en slags saklighet och rå känsla då.
Johan rekommenderar fler fotografer att söka sig till någon typ av mentor. För honom har det betytt mycket och varit en viktig del i utvecklingen, både som fotograf och människa. Ett tips är att fråga en fotograf vars bildstil man själv tycker om.
Han har fortfarande kontakt med både Anders och JH och visar sina bilder kontinuerligt. Till hösten börjar Johan ett projektår på Forsa Folkhögskola. Där kommer han att fortsätta fotografera och vidareutveckla projektet Bönder.
FAKTA JOHAN EMANUELSSON
johan.jpg
Född 9 september 1978
Yrke Fotograf, djurskötare
Bor I kappsäck
Utbildning Folkuniversitet och BrobyGrafiska
Utställningar Sundsbergs Gård och Fotomässan på Nacka Strand
Fotoutrustning Nikon D200, Ricoh GR Digital, Nikon F100
Portfolio johanemanuelsson.com
Inspirationskällor
- Daido Moriyama
- Christer Strömholm
- Michael Ackerman
- Antoine D'Agata
- Pieter ten Hoopen
- J H Engström
- Anders Petersen